بک هفته از سفر بینعالی یلدرم به بغداد و اربیل نگذشت که دولت ترکیه اعلام کرد نیروهایش را از پایگاه بعشیقه در عراق بیرون نخواهد برد و منتظر می‌ماند تا جنگ با داعش و عملیات موصل خاتمه یابد. این در حالی است که یک روز بعد از دیدارش با بینعالی یلدرم حیدر عبادی نخست وزیر ترکیه طی سخنانی تاکید کرد که هرگونه توسعه روابط با ترکیه عقب نشینی نیروهای ترکیه از بعشیقه می‌باشد و این عقب نشینی برای عراق در رأس اولویتهای روابط خود با ترکیه قرار دارد.
کد خبر: ۳۵۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲ 12 January 2017

به گزارش تابناک : برداشت اولیه از توافق 8 ماده‌ای از توافق بغدادو آنکارا این بود که ترکیه تصمیم به عقب نشینی نیروهایش از عراق گرفته است و در مقابل از بغداد می‌خواهد که با فشار بر پ.ک.ک شماری از نیروهایش را که در ارتفاعات سنجار هستند از این منطقه خارج کند.


آیا اردوغان قابل اعتماد است؟‎

برای اینکه به تحلیل درستی از سیاستهای ترکیه در خصوص عراق برسیم باید سیاستهای این کشور را در سوریه و عراق در یک مسیر ارزیابی کرد. همزمان با این موضع گیریها ترکیه در سوریه در تلاش برای ورود به الباب و منبج است. ترکیه قصد دارد در چهارچوب عملیات سپر فرات به کنترل نیروهای کردی بپردازد. از دیگر سو ترکیه با سوریه و ایران از طرح آتش بس در سوریه دفاع می‌کند و امیدوار است در نشست آستانه نیروهای اپوزیسیون میانه رو تحت حمایتش در مذاکرات با دولت سوریه به نتایجی دست یابند.

این همراهی ترکیه در خصوص سوریه در این مدت نوعی تغییر سیاست این کشور در خصوص سوریه و عراق از سوی کارشناسان ارزیابی شد ولی باید سیاستهای کلی ترکیه را در قبال عراق و سوریه بر چند محور تقسیم کرد.

1- تشکیل مناطق تحت نفوذ برای خود در سوریه و عراق تحت عنوان منطقه امن برای سنی‌ها در این کشور

2- جلوگیری از بازگرداندن حاکمیت سیاسی عراق و سوریه بر موصل و رقه و شمال سوریه

3- مذاکرات موازی با سوریه برای کسب امتیاز از دولت سوریه

4- تلاش برای همکاری بیشتر با دولت جدید آمریکا و جذب این کشور برای همکاری با ترکیه در سوریه و عراق به منظور تغییر موازنه سیاسی در این کشورها

5- تلاش برای عقیم گذاشتن تلاش کردها در سوریه برای رسیدن به هر نوع حاکمیت سیاسی و خودمدیریتی

از این رو می‌توان به این جمع بندی رسید که دولت ترکیه به هیچ عنوان در سوریه و عراق تغییر سیاست نداده است بلکه شکست سیاستهای مبتنی بر تغییر حاکمیت در عراق و سوریه سبب تغییر تاکتیک ترکیه در این دو کشور شده است.


آیا اردوغان قابل اعتماد است؟‎

از این رو سیاستهای ترکیه را در خصوص عراق و سوریه باید یک حرکت زیگزاکی برای ادامه سیاستهای قبلی این کشور با اندکی تغییر ارزیابی کرد. اردوغان کماکان بر تغییر حاکمیت عراق و سوریه تاکید دارد و این طرح را با شیوه‌های نوین پیگیری می‌کند.

همزمان اردوغان در لوای این طرح‌ها می‌کوشد کردها را در عراق و سوریه در تنگنای بیشتری قرار دهد و مانع از به هم پیوستگی کردها بخصوص در سوریه گردد.

روزنامه الحیات عربستان سعودی در تازه‌ترین شماره خود در خصوص تحلیل سیاستهای ترکیه نوشت: در حالی که دولت ترکیه از ابتدای شروع جنگ داخلی در ترکیه از شورشیان معارض علیه بشار اسد حمایت می‌کرد، در چند ماه اخیر سیاست خارجی این کشور چرخش قابل تأملی در مسائل منطقه‌ای داشته است و ترکیه در حال جنگ با داعش است.

به نوشته این روزنامه، به دلیل اینکه از ابتدای جنگ داخلی سوریه، نیروهای امنیتی ترکیه چشم خود را بر ورود و خروج شورشیان مسلح به سوریه می‌بستند، طبق آمارهای به دست آمده هفت هزار شورشی در سوریه گذرنامه ترکیه‌ای دارند که سه هزار نفر از آنان عضو گروه‌های تروریستی داعش و النصره هستند.

روزنامه الحیات همچنین نوشت: دلیل حمایت حزب حاکم عدالت و توسعه از جنگجویان معارض بشار اسد و لغو ویزای ترکیه برای آنان، حمایت از مردم سوریه در برابر بشار اسد نبود، بلکه رؤیاپردازی‌های عثمانی گری اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه دلیل این اقدامات ترکیه بود و وقتی خودشان با بحران حملات تروریستی در مرزهای خود روبرو شدند با چرخش در سیاست خارجی به سمت همکاری با روسیه رفتند.

همانطور که در تحلیل‌های قبلی تاکید شد ترکیه در سایه اردوغان اراده‌ای برای تغییر سیاست‌های خود در خصوص سوریه و عراق ندارد و همان طرح و نیات چند سال پیش را در پوشش جدیدی ادامه می‌دهد. اعتماد کردن به اردوغان در خصوص سوریه و عراق بیشترین آسیب را برای این دو کشور به همراه خواهد داشت. بازی‌های چند بعدی ترکیه را باید به دقت رصد کرد چون این کشور اگر فرصت پیدا بکند نیش خود را خواهد زد.اردوغان به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و باید کارتهای بازی در مقابل وی را به قوت در سوریه و عراق حفظ کرد.




منبع : بولتن نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار