آمار ثبت احوال خراسان رضوی در سال 93 نشان می‌دهد؛
طبق آمار منتشر شده توسط اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی میزان طلاق در مشهد در سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢، ٢٢درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۳۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 19 May 2015
به گزارش تابناک از خراسان رضوی، هر زمان صحبت از آمار طلاق و ازدواج می‌شود، نام مشهد به‌عنوان دومین کلان‌شهر کشور هم‌زمان به‌عنوان دومین شهر در زمینه آمار بالای طلاق نیز مطرح می‌شود. اعداد و ارقام در این زمینه ثابت می‌کند که سال‌هاست مشهد بعد از تهران در جایگاه دوم قرار دارد و متاسفانه آمار طلاق در این کلان‌شهر مذهبی در حال افزایش است.
در این میان دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت ورزش و جوانان، قوه قضائیه و سایر نهادهای مرتبط با این امر برنامه‌هایی برای پیش‌گیری از طلاق در میان زوج‌های جوان دارند. با این حال باتوجه به برنامه های فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی صورت گرفته در زمینه جلوگیری از طلاق، اما ظاهراً این نوع از اقدامات هنوز نتوانسته از افزایش طلاق در کلان‌شهر مشهد جلوگیری کند و آن‌طور که آخرین آمار و ارقام های رسمی استان نشان می‌دهد نسبت ازدواج به طلاق از کاهش ٣درصدی برخوردار بوده است.

از بشارت برنامه ریزی تا امید تدبیر!
در مجموع به نظر می رسد ، معاون وزیر ورزش و جوانان با هشدار نسبت به افزایش نرخ طلاق وعده پیش‌بینی برنامه‌های جامع و کلان در حوزه ازدواج و طلاق را می‌دهد و معاون استاندار خراسان رضوی به تدبیر در وضعیت طلاق امیدوار است.

متوسط نرخ طلاق در کشور ٢٠درصد است
محمود گلزاری معاون سامان‌دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان چندی پیش در نخستین نشست شورای راهبردی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته نسبت طلاق به ازدواج ٢٠درصد رشد داشته است، می‌گوید: آمار طلاق در شهر تهران و در استان البرز ٣٣ تا ٣٥درصد رشد کرده است و مشهد نیز از دیگر شهرهای با آمار بالای طلاق است و همچنین در استان ایلام نیز نسبت به جمعیت خودش آمار طلاق در هر سال دو برابر شده است.
وی با بیان اینکه اگرچه آمار متوسط طلاق در سطح شهرهای کشور ٢٠درصد است اما این رقم در کلان‌شهرها گاه به ٣٠درصد نیز می‌رسد، ادامه می‌دهد: ١٥درصد طلاق‌ها عمدتا در سال اول ازدواج رخ می‌دهد.
در همین زمینه معاون سامان‌دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار نشریه شهرداری مشهد، با اشاره به افزایش نگران کننده آمار طلاق در کشور و مخصوصاً مشهد، تاکید می‌کند: در این زمینه برنامه‌های جامع و کلانی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

عمده طلاق‌ها در ٦ سال اول زندگی
معاون امنیتی سیاسی و اجتماعی خراسان رضوی هم با اشاره به آمار طلاق در خراسان رضوی می گوید: استان در زمینه طلاق بعد از تهران و در رتبه دوم قرار دارد.
محسن صادقی ادامه می‌دهد: میانگین سن طلاق در مردان ٣٤ و در زنان ٢٩ سال است و عمده طلاق‌ها نیز در ٦سال اول زندگی به وقوع می‌پیوندد. همچنین آمار طلاق در مشهد بالا است و امیدواریم در سال جاری روند افزایش طلاق را مدیریت کنیم.
وی همچنین می‌گوید: طبق آمار اسفندماه سال گذشته که اداره‌کل ثبت احوال خراسان رضوی منتشر کرده است، تنها در یک ماه ١٥٦٩ طلاق در سطح استان به ثبت رسیده است که مشهد با ٩٥٦ طلاق در رتبه اول و باخرز با ٧ طلاق ثبت شده در رتبه آخر قرار دارد.

شرایط ازدواج در استان مناسب نیست
معاون امنیتی سیاسی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی شرایط ازدواج را نیز در استان مناسب نمی داند و تصریح می‌کند: استان در زمینه ازدواج در شرایط خوبی به سر نمی‌برد به نوعی که آمار ازدواج در سال گذشته نسبت به سال ٩٢ حدود ٣درصد کاهش یافته است و از طرفی نیز سن ازدواج نیز افزایش پیدا کرده است.

اعتیاد، مسائل اقتصادی و مسائل آموزشی و فرهنگی مهم ترین دلایل طلاق
وی با اشاره به اینکه براساس آنچه از سوی مسئولان مرتبط با این امر درباره دلایل عمده طلاق میان زوج های جوان مطرح شده است، می‌توان به اعتیاد، مسائل اقتصادی و مسائل آموزشی و فرهنگی اشاره کرد، اظهار می‌کند: این درحالی است که طبق تحلیل اداره‌کل ثبت احوال خراسان رضوی از نظر توزیع سنی زوجان در زمان طلاق نتایج بیانگر این است که در بین مردها بیشترین طلاق‌ها در گروه سنی ٢٩-٢٥ سال و سپس ٣٠-٣٤ سال و در زنان بیشترین طلاق در گروه سنی ٢٠-٢٤ و ٢٥-٢٩ سال است.

برچسب ها: طلاق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار