رئیس میراث فرهنگی سبزوار از اختصاص یک میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار برای مرمت و استحکام‌بخشی آثار تاریخی این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۳۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸ 19 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی حسنعلی حبیب‌پور در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در یک سال گذشته پیگیری‌های خوبی برای مرمت و استحکام‌بخشی آثار تاریخی شهرستان صورت گرفته اظهار کرد: در همین زمینه اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون ریال برای اجرای پروژه مرمت و استحکام‌بخشی آثار تاریخی اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این اعتبارات از محل اعتبارات اضطراری و استانی تأمین شده است تصریح کرد: با اختصاص این اعتبارات بخش زیادی از مشکلات شهرستان در زمینه آثار تاریخی رفع شده است.

رئیس میراث فرهنگی سبزوار با اشاره به مرمت آثار تاریخی نیز گفت: یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی سبزوار خانه تاریخی کیان است که متأسفانه به دلیل مرمت‌های اشتباه توسط ساکنین برخی از بخش‌های این خانه دچار آسیب شده بود.

وی با بیان اینکه با اختصاص اعتبارات اقدامات مرمتی در زمینه این منزل تاریخی صورت گرفته است گفت: در حال حاضر بدنه و سقف این خانه احیا شده و طاقچه‌های تاریخی آن نیز که به دلیل انجام فعالیت‌های ساختمانی اشتباه ساکنین در چند سال گذشته مدفون شده بود، احیا شده است.

رئیس میراث فرهنگی سبزوار با اشاره به احیا و مرمت ابنیه تاریخی شهرستان مانند آرامگاه‌های کاشفی و حاج ملاهادی سبزواری نیز گفت: متأسفانه در چند سال گذشته توجه جدی به فضای سبز و دیوارهای اطراف این دو آرامگاه نشده بود که با اختصاص اعتبارات دیوارها، فضای سبز و سقف این دو باغ و آرامگاه تاریخی بهسازی، کف‌سازی و نورپردازی شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مسجد جامع سبزوار یادآور شد: مسجد جامع شهرستان از آثار باقیمانده از دوران سربداران است که در چند سال گذشته مورد توجه جدی واقع نشده بود و با پیگیری‌های صورت گرفته تعداد 10 عدد درب با ترکیب تاریخی برای شبستان غربی این مسجد در کارگاه نجاری میراث فرهنگی استان ساخته شده است.

حبیب‌پور با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه بقاع متبرکه شهرستان نیز اضافه کرد: در این زمینه با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار گنبد، مناره‌ها و محیط داخلی حرم‌های مطهر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی سبزوار با اشاره به مرمت و بازسازی کاروانسرای تاریخی زعفرانیه سبزوار عنوان کرد: قدمت این اثر تاریخی به دوران حکومت قاجار در ایران می‌رسد که با پیگیری‌های صورت گرفته این محل مورد بازسازی کامل قرار گرفت و اصطبل تاریخی جنوبی آن نیز احیا و مرمت شد.

وی با اشاره به حصارسازی برای کاروانسرای تاریخی مهر در راستای جلوگیری از وارد شدن آسیب به آن توسط چوپانان و احشام گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در مدت اخیر مقاوم‌سازی و بازسازی مدرسه تاریخی شریعتمداری در شهر روستای مزینان داورزن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار