والدین و خانواده‌های شهرستانی بخوانند
کارشناس اوتیسم بهزیستی خراسان رضوی گفت: خانواده‌هایی که مشکوک به اختلال اوتیسم در کودکان‌شان هستند باید موضوع را از طریق کارشناس رابط بهزیستی شهرستانی که در آن سکونت دارند پیگیری کنند.
کد خبر: ۳۶۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ 30 January 2017
به گزارش تابناک رضوی،سمانه طاهری‌زاده امروز در حاشیه‌ی نشست آموزشی رابطین برنامه‌ی غربالگری اوتیسم در بهزیستی خراسان رضوی با خبرنگاران گفتگو می‌کرد فافزود: خانواده‌های ساکن شهرستان‌ها که تمایل دارند از سلامت کودکان‌شان در زمینه‌ی اختلال اوتیسم اطمینان پیدا کنند می‌توانند از طریق مشاوره با کارشناس اوتیسم بهزیستی شهرستان، در آزمون غربالگری هیوا شرکت کنند.
وی اضافه کرد: اولین گام غربالگری، پرسشنامه‌ای است که از طریق مهدهای کودک، خانه‌های بهداشت و سایر مراکزی که مادران به آنها مراجعه دارند در اختیار خانواده قرار می‌گیرد و والدین در فرصتی در منزل و با فراغت به پرسش‌های آن پاسخ می‌دهند.
وی بیان کرد: اگر دست کم پاسخ سه تا از این پرسش‌ها مثبت باشد، والدین باید وضعیت کودک‌شان را با کارشناس رابط اوتیسم در بهزیستی شهرستان در میان بگذارند و از او نظر بخواهند.
کارشناس مسؤول برنامه‌ی غربالگری اوتیسم در خراسان رضوی در خصوص آزمون هیوا گفت: این آزمون به شکل پرسشنامه طراحی شده که در حضور خانواده و با همکاری کارشناس رابط اوتیسم بهزیستی برگزار می‌شود و نتایج اولیه، پس از بررسی دقیق‌تر به خانواده اعلام می‌گردد.
وی خاطر نشان کرد: کودکانی که بر اساس بررسی کارشناس بهزیستی، مشکوک به اختلال طیف اوتیسم تشخیص داده شوند برای شرکت در آزمون تشخیصی گارس ثبت نام می‌شوند.
طاهری‌زاده گفت: آزمون تشخیصی گارس توسط کارشناسانی که از مرکز استان به شهرستان مورد نظر اعزام می‌شوند و در تاریخ معینی که از سوی بهزیستی شهرستان به خانواده‌ها اعلام می‌شود به صورت مجتمع و در یک روز کاری، انجام خواهد شد.
وی گفت: پس از تشخیص توسط تیم کارشناسی، نتایج مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد و اگر تشخیص قطعی شد، کار توانبخشی کودک در مراکز دارای مجوز توانبخشی آغاز می‌شود.
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این گفتگو در خصوص مراکز توانبخشی اوتیسم در استان اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر در خصوص مراکز توانبخشی اوتیسم در استان محدودیت داریم و از مجموع 28 شهرستان، فقط سه شهرستان دارای مرکز توانبخشی اوتیسم هستتند و یکی هم در حال راه‌اندازی است.
وی ادامه داد:‌ امیدواریم با افزایش اعتبارات یارانه‌ای و با همکاری بخش غیر دولتی، بتوانیم مراکز توانبخشی اوتیسم را در سایر شهرستان‌های استان راه‌اندازی کنیم که بشود کار آموزش و توانبخشی این کودکان را در همان شهرستان محل اقامت ادامه داد.
مسعود فیروزی گفت: در حال حاضر، این آموزش‌ها فقط در مراکز مشهد، نیشابور و طرقبه‌شاندیز انجام می‌شود و به همین جهت، در نظر داریم تا زمانی که سایر شهرستان‌ها به این مراکز مجهز شوند، آموزش را از طریق توانبخشی از راه دور و یا با کوشش خانواده و در مراکز فعلی استان انجام دهیم.
وی تأکید کرد: خانواده باید برای افزایش توانمندی کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و نیز آرامش بیشتر زندگی خانوادگی، تلاش بیشتری داشته باشد و مسؤولیت تربیت و آموزش فرزند خود را بپذیرد.
شایان ذکر است اختلال طیف اوتیسم به گروهی از اختلالات رشدی عصبی اطلاق می‌شود که در آن کودک در قسمت ارتباطات اجتماعی، تکلم و پردازش فکری دچار مشکل است.
هر چند هنوز در ایران، هیچ ارزیابی علمی در زمینه‌ی کودکان اوتیستیک انجام نشده اما نتایج در دیگر کشورهای دنیا حاکی است حدود یک درصد کودکان به اختلالات طیف اوتیسم مبتلا هستند.
اختلالات طیف اوتیسم، درمان قطعی ندارند و کودک باید تا سال‌ها و در برخی موارد تا پایان عمر، مورد آموزش و اقدامات توانبخشی قرار داشته باشد و خانواده نیز باید در خصوص نحوه‌ی تعامل و رفتار با او، آموزش ببیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار