کد خبر: ۳۷۲۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 20 May 2015
عضو کمیته داوری فدراسیون فوتبال گفت: ۲ سال است به تذکرات ما در مورد اشکالات داوری فوتبال بی‌توجهی می‌شود تا امروز که رئیس‌جمهور و وزیر ورزش هم متوجه این اشکالات در داوری شده و به آن ورود کرده‌اند.

هدایت‌الله‌ ممبینی در مورد اینکه علی کفاشیان اعلام کرده امروز جلسه‌ای با کمیته داوران دارد تا در مورد خاطیان بازی تراکتورسازی و نفت تصمیم‌گیری کند، گفت: من اکنون در اهواز هستم و از برگزاری این جلسه هم بی‌اطلاعم شاید در آینده بخواهد چنین جلسه‌ای برگزار شود. اما باید این نکته را یادآور شوم که 2 سال است که اشکالات داوری فوتبال را تذکر می‌دهیم اما هیچ کس به گوشزدهای ما توجهی ندارد.

وی ادامه داد: اکنون دیگر همه داوران می‌دانند که بین کمیته و دپارتمان داوری اختلاف وجود دارد. اختلافی که در 2 سال گذشته وجود داشته و هیچ وقت مسئولی پا در میانی نکرده که این اختلافات حل شود. حتی کمیته داوران خواستار تغییر در دپارتمان داوری شدند اما گفتند طبق آئین‌نامه باید تغییر در دپارتمان با هماهنگی دبیرکل صورت بگیرد و در نهایت هیچ وقت تغییر در دپارتمان داوری ایجاد نشد.

ممبینی با اشاره به نقش کمرنگ اعضای کمیته داوران عنوان کرد: اعضای این کمیته هیچ نقشی در چینش داوری‌ها نداشتند و حتی خود ما از منتقدین چینش داوری در فوتبال ایران بودیم. برای نمونه می‌گویم در چینش‌ها عرف فیفا رعایت نشد. طبق عرف فیفا باید داوران بی‌طرف مسابقات تیم‌ها را قضاوت کنند یعنی وقتی تراکتورسازی و نفت تهران بازی دارند نباید یک داور تهرانی این مسابقه را قضاوت کند یا وقتی سپاهان با استقلال یا پرسپولیس با فولاد بازی دارد نباید داور تهرانی باشد. اینها در عرف بین‌المللی وجود دارد ولی ما متاسفانه به این عرف استاندارد بین‌المللی توجهی نداشتیم. بارها در جلسات این مسئله را تذکر دادیم اما گوش شنوایی نبود.

عضو کمیته داوری فدراسیون فوتبال تاکید کرد: متاسفانه وقتی می‌گفتیم باید داور بی‌طرف این مسابقه را قضاوت کند مقابل این خواست منطقی ما مقاومت می‌کردند. مثلا در باشگاه آلمان وقتی بایرن مونیخ و هامبورگ بازی دارند داور مونیخی برای این مسابقه انتخاب نمی‌شود و یا برای قضاوت بازی اینترمیلان و ناپولی داور میلانی انتخاب نمی‌شود.

ممبینی با اشاره به چینش عجیب داوران در لیگ برتر گفت: موعود بنیادی‌فر داور بین‌المللی و الیت ما در آسیاست اما در این فصل حتی یک مسابقه از استقلال و پرسپولیس هم به این داور بین‌المللی ما ندادند که قضاوت کنند.این در حالی است که یک داور ملی که رتبه‌اش از بنیادی‌فر پایین‌تر است 7+8 مسابقه این دو تیم را سوت زده است. مگر می‌شود داور ملی بیشتر از داور بین‌المللی ما در لیگ قضاوت‌های مهم داشته باشد. این چینش داوری اشکال دارد. این‌ها آمار است و آمار با شما صحبت می‌کند.

وی در مورد اینکه آیا در مورد این مسائل تذکری هم به مسئولان دادند یا نه، گفت: بارها در این مورد تذکر داده‌ایم اما توجهی نشد تا امروز که می‌بینید رئیس‌جمهور و وزیر ورزش که عالی‌ترین مقامات کشوری هستند به مشکلات داوری توجه و به آن ورود کردند.

عضو کمیته داوری فدراسیون فوتبال تاکید کرد: اکنون چرا کسی نمی‌آید و از چینش داوری در هفته آخر لیگ دفاع نمی‌کند، مگر اعضای کمیته داوران متخصصین داوری نیستند. چرا برای چینش داوری هیچ مشورتی از آنها گرفته نمی‌شود. نتیجه این بی‌توجهی همین شرایطی است که اکنون مشاهده می‌کنیم. چندین جلسه با کفاشیان داشتیم. در 1-2 سال اخیر بارها با رئیس فدراسیون صحبت کرده‌ایم و آخرین جلسه ما هم 3-4 هفته پیش با دبیرکل جدید فدراسیون آقای اسدی بود.

وی در مورد اینکه اسدی در این مورد چه نظری داشت، به فارس گفت: ایشان گفتند اجازه بدهید لیگ تمام شود تا تصمیم‌گیری کنیم. این دوره تکرار هر فصل اتفاق می‌افتد. وسط فصل ایرادات را می‌گوییم می‌گویند تا آخر فصل صبر کنید و آخر فصل هم می‌گویند جلو برویم ببینیم چه پیش می‌آید. بارها به مسئولان گفتیم دود اختلاف کمیته و دپارتمان داوری به چشم فوتبال می‌رود اما توجهی نشد. تا امروز که همه متوجه اشکالات داوری شدند. چرا اکنون کسی حاضر نیست از چینش داوری در هفته آخر و حساس مهم لیگ دفاع کند. چون هیچ مشورتی از ما گرفته نشد و اکنون هم که مشکل پیش آمده هیچ کسی از کمیته داوران راهنمایی و مشورت نمی‌خواهد مگر ما متخصصین داوری نیستیم.

عضو کمیته داوری فدراسیون فوتبال در مورد اینکه نظر خودش در مورد اتفاقات رخ داده در بازی تراکتورسازی و نفت چیست، گفت: اشتباه داوری در همه جای دنیای فوتبال رخ می‌دهد. داور یک انسان است و نمی‌تواند با دوربین‌های تلویزیونی که از چند زاویه صحنه را رصد می‌کند،‌مقابله کند. فغانی یکی از بهترین داوران ماست و در سطح قاره آسیا هم از جمله بهترین‌هاست. برجسته کردن اشتباهات داوری در مسابقه نفت و تراکتورسازی منصفانه نیست زیرا در همه جای دنیا اشتباهات داوری وجود دارد.

وی در مورد اینکه در نظر گرفتن محرومیت احتمالی برای فغانی به داوری ما در آسیا لطمه نمی‌زند گفت: این مسئله خیلی اتفاق غیرطبیعی در فوتبال نیست. شاید یک داور فینال جام جهانی را هم قضاوت کند اما در مسابقات باشگاهی کشورش مرتکب اشتباه تاثیرگذار شود. بنابراین این اتفاق خیلی غیرطبیعی نیست.

وی در مورد اینکه طبق قوانین چه جریمه‌ای برای علیرضا فغانی در نظر گرفته خواهد شد گفت: طبق آیین‌نامه کمیته داوران اگر اشتباهات تاثیرگذار داوری محرز شود و نمره او از 10 کمتر از 7 باشد ممکن است چند هفته به او استراحت داده شود تا او با ریکاوری روحی و روانی با آرامش به میادین بازگردد.

ممبینی در مورد اینکه لیگ برتر ما به پایان رسیده گفت: در آن صورت این جریمه برای فصل آینده اعمال خواهد شد.

وی در مورد اینکه وزیر ورزش صحبت از تکرار مسابقه تراکتورسازی و نفت کرد و سپس این صحبت خود را اصلاح کرد گفت: این مسئله خیلی عجیب است که صحبت از تکرار مسابقه شود. تکرار مسابقه از نظر قانونی و منطقی امکان‌پذیر نیست.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد اینکه راهکارش برای اینکه کم شدن اشکالات داوری فوتبال ایران چیست گفت: راهکار این است که هرچه سریع‌تر تصمیمات لازم در مورد کمیته و دپارتمان گرفته شود زیرا ادامه اختلاف کمیته و دپارتمان به نفع فوتبال نیست. بارها اشکالات داوری را تذکر دادیم. اما به آن توجهی نشد تا به امروز که همه متوجه اشتباه داوری شدند و رئیس‌جمهور و وزیر ورزش هم در این مورد تذکر دادند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
صحبت های آقای ممبینی خیلی دقیق و فنی است
رحیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
دولت باید از فوتبال و ورزش هم فسادزدایی کند
عزیزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
تکرار مسابقه ؟!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار