مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی:
ساعت 9 صبح 16 بهمن، نگارخانه میرک مشهد، شاهد مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی عکس «سالمندان روستاها از احترام و کیفیت زندگی بیشتری برخوردارند،معلول و سالمند روستا، توانمندی‌ها و موانع» و گشایش نمایشگاه آثار منتخب این جشنواره بود.
کد خبر: ۳۷۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 05 February 2017

به گزارش تابناک رضوی،در این نمایشگاه 50 قطعه عکس از آثار منتخب شرکت‌کنندگان در جشنواره‌ی عکس به نمایش درآمده بود.

این نمایشگاه تا سه شنبه 18 بهمن، هر روز صبح و عصر برای بازدیدکنندگان دایر است.
مدیر کل بهزیستی در مراسم افتتاح این نمایشگاه که به دست فرزند یک شهید دفاع مقدس انجام شد گفت: امیدواریم در بحث یک‌پارچه‌سازی شهروندان معلول با سایر گروه‌های اجتماعی و نیز در آماده‌سازی آنان برای زندگی مستقل اجتماعی، هیچ مشکلی نداشته باشیم.
حمیدرضا پوریوسف با بیان اینکه، تأثیر هنر در بازتوانی و اجتماعی کردن معلولین و دیگر اقشار هدف بهزیستی، انکارناپذیر است گفت: موضوع اصلی آثار این نمایشگاه، توانمندسازی در جهت‌ یک‌پارچه‌سازی و اجتماعی کردن معلولین و سالمندان روستایی است.
وی افزود: یک‌پارچه‌سازی به این معناست که معلولین همچون سایر شهروندان زندگی عادی داشته باشند و هیچ مسئله و مشکلی برای جدا کردن یا نگاه خاص به آنان وجود نداشته باشد.
وی همچنین در حاشیه‌ی بازدید از نمایشگاه عکس گفت: در این عکس‌ها کیفیت زندگی سالمندان و معلولین در محیط روستا مورد توجه قرار گرفته و در مجموع به نظر می‌رسد که سالمندان در روستاها وضعیت بهتری نسبت به شهر دارند زیرا بافت خانواده‌های روستا آنها را در خود نگه داشته و به همین جهت، آنها اسیر زندگی مدرن شهری نشده‌اند.
وی از عکاسان شرکت کننده در نمایشگاه خواست برای عکس‌هایشان نام انتخاب کنند تا هم ماندگارتر شود و هم در مراجع فکری و هنری قابل استناد باشد.
رئیس کمیته‌ی فرهنگی پیشگیری کارگروه اجتماعی استان خراسان رضوی گفت: همچنین برای توجه بیشتر هنرمندان و جامعه به معلولین و اقشار هدف بهزیستی، در نظر داریم مسابقاتی در خصوص این عکس‌ها برگزار و در آنها از همه‌ی مردم بخواهیم در باره‌ی هر کدام از این آثار، یک جمله بگویند و به جملات خوب، جایزه بدهیم.
وی خاطر نشان کرد: هر اندازه بتوانیم پای هنرمندان را بیشتر به میان اقشار هدف بهزیستی باز کنیم، به هدف اجتماعی شدن و یکپارچه‌سازی معلولین با جامعه، نزدیک‌تر شده‌ایم.
نقش هنر در توانمندسازی معلولین بی‌بدیل است
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: بخش انسانی هنر باید تریبونی برای معلولین بشود که بتوانند چهره‌ی واقعی معلولین را به جامعه بشناسانند.
مسعود فیروزی افزود: معلول نه یک سوپرمن است نه یک شهروند ضعیف و قابل ترحم، بلکه او هم یک شهروند مثل سایر انسان‌ها است و اگر چه از برخی جهات فیزیکی محدودیت دارد اما توانایی‌هایش بیشتر از افراد عادی است.
وی از هنر به عنوان ابزاری برای توانبخشی و توانمندسازی معلولین و دیگر اقشار هدف بهزیستی یاد کرد و گفت: هنر نقش بی‌بدیلی در افزایش عزت نفس، اعتماد به نفس، توانبخشی اجتماعی و توانمندسازی این گروه بزرگ جمعیتی دارد.
وی ادامه داد: معلولینی که در بخش هنر فعال می‌شوند علاوه بر دارا شدن مهارت‌های زندگی اجتماعی، می‌توانند از هنر به عنوان زبانی گویا برای بیان خواست‌های خود و همنوعان‌شان بهره بگیرند.
وی همچنین از برگزاری جشنواره‌ی تئاتر رادیویی معلولین در روزهای 26 تا 28 بهمن ماه در صدای خراسان رضوی خبر داد.
فیروزی افزود: در این جشنواره 30 گروه هنری شرکت داشته‌اند و از بین آثار رسیده 12 اثر برای اجرا در رادیو برگزیده شده است.
وی یادآور شد: اجرای این نمایش‌ها در مجموعه‌ی رفاهی کارگران در جنب سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در میدان جمهوری انجام می‌شود و ورود همه‌ی شهروندان به آن آزاد است.
وی تأکید کرد: از همه‌ی اهالی فرهنگ و هنر و تشکل‌های مردم‌نهاد می‌خواهیم برای احترام به معلولین هنرمند به این جشنواره بیایند و در شادی و هنرنمایی آنها مشارکت داشته باشند.
فیروزی همچنین از تهیه‌ی مستندی در باره‌ی اوتیسم در خراسان رضوی خبر داد و گفت: این مستند در بهمن‌ماه اکران خصوصی شده و سپس در صدا و سیمای استان و کشور برای عموم نمایش داده می‌شود.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار