امیدواریم در آینده‌ با تامین اعتبارات لازم واحدهای پیش‌بینی شده در فاز تکمیلی احداث و به بهره‌برداری برسد تا از این طریق مشهد همچنان پیشگام در کشور و مجهز به دومین مجموعه صنایع مواد و انرژی بازیافت شود.
کد خبر: ۳۷۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ 13 February 2017
به گزارش تابناک رضوی، زباله‌ها نه فقط باعث تولید بیماری، تعفّن و زشتی مناظر می‌شوند بلکه می‌توانند به وسیله آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارات فراوانی را به بار آورند؛ به همان اندازه که ترکیبات زباله مختلف است، خطرات ناشی از مواد تشکیل‌دهنده آنها نیز می‌تواند متفاوت باشد.
از آنجایی که دفن زباله سبب بروز مخاطرات زیست محیطی می‌شود در وهله اول شهروندان تا می‌توانند باید میزان زباله تولیدی خود را کاهش دهند و در گام بعدی تلاش کنند تا با جداسازی زباله‌های تر از خشک به بازیافت پسماند و بازگشت دوباره آن به چرخه‌ استفاده کمک کنند.
در حال حاضر مشهد به عنوان یکی از بزرگترین کلانشهرهای کشور دارنده تنها خوشه صنعتی بازیافت در خاورمیانه است که در آن کارخانجات بازیافتی از قبیل کاغذ، لاستیک، آسفالت، پلاستیک، پلی استایرن، کارخانه بیوگازسوز و... فعال است.
وجود این کارخانجات ظرفیت و سرمایه‌ای عظیم است که می‌توان از آن برای کاهش دفن زباله استفاده کرد و از طرفی اقدامی ارزشمند در راستای کاهش خطرات زیست محیطی محسوب می‌شود.
سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در راستای برنامه‌های راهبردی خود در امر کاهش پسماندهای فنی و استفاده حداکثری از این مواد و انرژی موجود در آن، در جهت حفظ محیط زیست، بازگشت سرمایه‌های ملی، حفظ بهداشت و سلامت جامعه احداث مجموعه صنعتی بازیافت شماره 2 را از جمله مهم‌ترین اهداف خود قرار داده است.
برای تحقق این مهم شهرداری مشهد اقدام به مطالعه، بررسی، برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای آن در سایت شماره 2 مدیریت پسماند واقع در کیلومتر 35 محور مشهد- میامی کرده است.
دفن بهداشتی روزانه 1200 تن پسماند در مشهد
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد میزان زباله تولیدی در شهر مشهد را به طور میانگین روزانه 1800 تا 2000 تن زباله عنوان کرد و گفت : از این میزان 1200 تن روزانه در محل دفن در محور 35 کیلومتری مشهد در مسیر جاده میامی، دفن می‌شود که با توجه به مطالعات و اقدامات کارشناسی این محل تا سال 1408 گنجایش زباله‌های روزانه شهر مشهد را دارد.
عبدالامیر بخشی‌زاده تصریح  کرد: در کنار آن روزانه 22 تن زباله بیمارستانی نیز جمع‌آوری و دفن می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد افزود: اگر ما در قدم اول اصلاح الگوی مصرف و سپس تفکیک زباله را از مبدا رعایت کنیم این میزان زباله دفن نمی‌شود و تبدیل به یک فرصت بهینه جهت اشتغال‌زایی برای جوانان و کمک به اقتصاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه زباله‌ها در یک دسته‌بندی کلی شامل زباله‌های تر و خشک هستند، خاطرنشان کرد : از زباله‌های تر می‌توان به پوست میوه، سبزیجات و پسماندهای فضای سبز اشاره کرد و از زباله‌های خشک و فسادپذیر نیز می‌توان به انواع فلزات، پلاستیک، پارچه، شیشه، چوب و کاغذ نام برد.
پردازش روزانه هزار تن پسماند در مجموعه بازیافتی میامی
وی به راه‌اندازی سایت شماره 2 مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: همه مساحت سایت 494 هکتار است که 30 هکتار آن به صنایع بازیافت مواد و انرژی اختصاص یافته و 44 هکتار نیز تبدیل به فضای سبز شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد افزود: در این راستا اولین واحد صنعتی این مجموعه با ظرفیت پذیرش و پردازش روزانه هزار تن زباله و با مساحتی به وسعت 5500 مترمربع روز دوشنبه به بهره‌برداری خواهد رسید.
بخشی‌زاده گفت: سطوح اختصاص یافته به معابر پیاده و سواره جهت دسترسی به این واحد 43 هزارمترمربع است که خیابان‌کشی و احداث شده و آسفالت مصرفی آن بالغ بر 6 هزار تن می‌باشد.
وی افزود: این سالن پذیرش و پردازش زباله با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و استفاده از توانمندی‌های مهندسان ایرانی ساخته شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به اعتبار احداث این سالن اشاره کرد  و تصریح کرد : سالن پذیرش و پردازش زباله با احتساب بخش عمرانی با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال احداث شده تا دفن زباله کمتر و پسماندها بیشتر بازیافت شود.
بخشی‌زاده گفت: زباله ورودی به این واحد طی فرآیندهای گوناگونی به صورت مکانیزه و دستی جداسازی و پردازش می‌شود و در نهایت با تفکیک پسماندهای خشک از مواد آلی، عملیات تکمیلی بسته‌بندی و کاهش حجم مواد انجام می‌شود.
وی از ایجاد اشتغال‌زایی با احداث سالن پذیرش و پردازش هزار تنی میامی خبر داد  و گفت: این واحد صنعتی به طور مستقیم سبب ایجاد اشتغال برای 120 نفر شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به فازهای بعدی مجموعه صنعتی شماره 2 پسماند اشاره می‌کند و می‌افزاید: در فازهای تکمیلی این مجموعه، احداث کارخانجات تولید کود کمپوست از مواد آلی، استحصال انرژی از زباله، احداث زباله‌سوز، دایجستر، واحدهای تبدیل کاغذ، پلاستیک، لاستیک و... پیش‌بینی شده است.
بخشی‌زاده افزود: امیدواریم در آینده‌ با تامین اعتبارات لازم واحدهای پیش‌بینی شده در فاز تکمیلی احداث و به بهره‌برداری برسد تا از این طریق مشهد همچنان پیشگام در کشور و مجهز به دومین مجموعه صنایع مواد و انرژی بازیافت شود.
184 هزار خانوار مشترک ایستگاه‌های مبادله پسماند
وی، مشارکت و حضور شهروندان در امر تفکیک زباله از مبدا را بسیار مهم و اثرگذار دانسته و گفت : در حال حاضر 47 ایستگاه مبادله پسماند خشک در مشهد فعال است که شهروندان می‌توانند از طریق این ایستگاه‌ها در امر تفکیک زباله از مبدا مشارکت داشته باشند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد افزود: 184 هزار مشترک و خانوار عضو این ایستگاه‌ها هستند که امیدواریم این تعداد روز به روز افزایش پیدا کند.
بخشی‌زاده خاطرنشان کرد: در کنار آن در هر منطقه و محله شهر مشهد و در روزی مشخص خودروهای تفکیک زباله از مبدا حضور دارند تا شهروندان بتوانند به راحتی در این زمینه مشارکت داشته باشند.
روزانه در مشهر مشهد بالغ بر 2 هزار تن زباله تولید می‌شود که 1200 تن از آن به صورت بهداشتی دفن می‌شود؛ دفن این حجم از زباله هر چند بهداشتی قطعا مخاطرات زیست محیطی را برای شهروندان دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار