رئیس دانشکده یهداشت کرمانشاه گفت: تغذیه نامناسب در بروز بیماری های قلبی عروقی، نقرس، دیا بت- قند خون و ..... نقش داشته که با افزایش سن با این بیماری ها بیشتر پدیدار می شود که ابتلا به کبد چرب در ایران کمتر از رنج سنی چهل سا ل در حالیکه در دنیا بالای ۵۵ سال است.
کد خبر: ۳۸۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ 26 February 2017

به گزازش خبرنگار تابناک از کرمانشاه، امروزیحیی پاسدار در جلسه تاثیر  رژیم درمانی در سلامت افراد در جمع کارکنان استانداری دز سالن تدبیر اظهار داشت:  بروز بیماری در ایران به کم تر از سن  ۴۰ سال رسیده و  با افزایش سن بار تجمعی می یابد و  در سال ۲۰۱۱ ابتلا به بیماری در جهان ۴۶ درصد با تغدیه ارتباط داشته که تاسال ۲۰۲۰ به دلیل وجود آلاینده ها در مواد غذایی و کاهش فعالیت های بدنی به ۵۷ در صد  می رسد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد:  میزان مصرف روغن  در پخت غذا و شیرینی ها باید مورد توجه باشد چرا که روغن ها در قلب رسوب کرده و باعث بیماری های قلبی عروقی می شوند که مصرف روغن زیتون۷۷ درصد متفاوت تر از بقیه روغن ها است و کم تر در قلب رسوب می کند.

 وی با بیان اینکه تنها مصرف روغن ماهی اثر مثبت بر بدن دارد، متذکر شد:  با مصرف روغن های دارای هیدروژن کم می توان کلسترول خون را پایین  آورد و تجمع زیاد چربی ها زیر جلدی درقسمت تنه مخصوصا در ناحیه شکمی است که اکثر افراد چاق مبتلا به بیماری می شوند  و ما با ید به حجم غذای مصرفی در یک وعده بیرون از خانه یا در خانه توجه کنیم.

پاسدار با بیان اینکه با توجه به نزدیک شدن به سال نو و خرید آجیل شب عید دقت شود، افزود:  در برخی از آجیل هایی که تاریخ مصرف آن ها تما م شده ممکن است آلوده به قارچ باشد و با مصرف آن برای فرد به سرطان کبدی یا بیماری های دیگر مبتلاشود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت:  مصرف مواد غذایب مضر و نوشابه خطرابتلا به دیابت را افزایش داده و خانواده ها باید مصرف نمک، شکر و قند  را نیز محدود کنند و به جای استفاده از قند وشکر در هنگام نوشیدن چایی از قندهای طبیعی  مانند کشمش، انجیرخشک، خرماو ... استفاده کنند.

پاسدار با اشاره به اینکه مصرف سبزیجات و لبنیات در بین خانواده هالی کرمانشاهی افت کرده است، ادامه داد: پس از خذف یارانه های شیر مصرف لبنیات به شدت در استان افت کرد و ممکن است در آینده شاهد پوکی استخوان در افراد باشیم. 

وی گفت:  میزان مصرف روغن را در ۶منطقه شهرستان کرمانشاه بررسی کردیم که مصرف روغن جامد و مایع در سطح مساوی هستند که در منطقه ۶ مصرف روغن جامد از دیگر مناطق بالاتر است این در حالی است که درصد اسید چرب ترانس موجود در برخی کشورها زیر دو درصد و در ایران روی دو درصد است.

وی گفت:  با هزینه  بیست میلیاردو و پانصد میلیون ریال برای  مطالعه  ارتباط چاقی و ابتلا به بیماری ها در بین ده هزار نفر از مردم روانسر زنان در بین سنین ۲۵تا ۳۰ سال ۴۲ درصد  چاق و ۴۰ درصد دیگر دارای اضافه وزن و فقط ۱۸درصد از زنان سالم هستند.

پاسدار با اشاره  به  در ایران برعکس میزان جهانی شیوع بیماری ها در بین زنان بیشتر از مردان است، تاکید کرد: شیوع فشار خون در بین زنان بالای ۱۶ درصد است که ۴ درصدهم از بیماری خود مطلع هستند اما به علت فقر مالی یا کوتاهی در در مان  پیگیر درمان بیماریشان نمی شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در مطالعات روانسر  ۶/۶ درصد از افراد در مرحله ابتلا به دیابت و یک درصد از آنان مبتلا به دیابت بوده که از بیماری خود اطلاع ندارند و شیوع این بیماری از سنین ۱۵ تا ۵۵ سالگی در بین زنان بیشتر از مردان است.

  وی  تصریح کرد: افراد باید از غذای فرآیندی کم تر استفاده کنند و غذای غنی شده و طبیعی را در سبد غذایی خود بگنجانند چراکه وقتی انسان خوراک های طبیعی را دستکاری کنند آن ماده غذایی ناسالم تر و مشکل زا می شود.

رییس دانشکده بهداشت کرمانشاه مصرف نان غیر حجیم  را معضل کشور ما دانست و عنوان کرد:  راهکار این است که ما پیرو کشورهایی باشیم که از نان حجیم استفاده می کنند که وجود دو کارخانه   تولید نان حجیم مفیدتر از وجود نانوایی های فراوان در سطح شهر کرمانشاه است. 

وی تاکید کرد: مصرف سرانه ی  سبزیجات در استان در حال کم شدن است و در انتخاب  مصرف میوه ها نیز باید دقت کنیم و هر چقدر که میوه کم تر شیرین باشد برای بدن مفید تر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد :  دراصلاح الگوی مصرف غذایی  کشورهایی اروپایی به کاهش استفاده از مصرف مواد قندی، نمک و چربی ها و افزایش فعالیت های بدنی در جهت سلامتی افراد این برنامه ها را مورد توجه قرار داده اند.

 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی  کرمانشاه گفت: ما نباید فریب تبلیغات خواص مفید مکمل ها را بخوریم چون سبک زندگی و مصرف مواد غذایی تغییر کرده است چرا که در کنار استفاده از مواد غذایی نامناسب نمی تواند نیازهای بدن را تامین کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار