رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس گفت: این سازمان با نگاه معناشناسانه به موزه حضرت رضا(ع)، به منظور حضور موثر در فضای مجازی، ایجاد موزه مجازی آستان قدس رضوی را در دستور کار قرار داده است.
کد خبر: ۳۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳ 24 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، محمد هادی زاهدی اظهار داشت: موزه آستان قدس رضوی دارای هفت هزار اثر موزه ای بی نظیر در 16 گنجینه مختلف مانند قرآن و نفایس، هدایای مقام معظم رهبری، نجوم و ساعت، تاریخ مشهد، سلاح، مدال، نقاشی، تمبر و اسکناس و مسکوکات، آبزیان، ظروف، موزه تخصصی فرش و مردم‌شناسی و آثار استاد فرشچیان است.

وی بیان کرد: تمام اشیای با سابقه و توضیحات مربوط به آن ها در فضای مجازی قرار می گیرد تا ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) در سراسر دنیا امکان بهره مندی از گنجینه‌ها و اشیای موجود در آن را داشته باشند.

زاهدی گفت: تلاش موزه داران آستان قدس رضوی که گاهی به صورت 24 ساعته و در روزهای تعطیل مشغول خدمتگزاری به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) هستند، قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: حضور مداوم و مستمر در این قطعه از بهشت هیچ گاه نباید برای خادمان بارگاه منور حضرت رضا(ع) عادی به شمار آید، زیرا میلیون‌ها نفر در نقاط مختلف جهان آرزوی یک دقیقه حضور در کنار مضجع شریف را دارند که ما هر روز از این نعمت برخوردار هستیم.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: موزه برای معرفت زایی، دانش افزایی و بصیرت افزایی بهترین مکان به شمار می رود و افراد در موزه ها با تاریخ، هویت و گذشته یک ملت از نزدیک آشنا می‌شوند.

زاهدی افزود: از سنگاب خوارزمشاهی یادگار ارزشمند 600 ساله حرم مطهر رضوی در ورودی تالار موزه تا آخرین قطعه موزه ای، تاریخ یک ملت را مانند فیلم سینمایی از مقابل دید بازدیدکنندگان عبور می دهد.

وی بیان کرد: بعد از زندگی دنیوی دستاورد فرهنگی یا هنری افراد است که باقی می‌ماند و اگر این اثر دارای ارزش معنوی و ملی باشد، شایسته ماندگار شدن برای قرن‌های آینده است.

زاهدی گفت: در موزه آستان قدس رضوی هویت ملی و دینی ایرانیان از دوره سلجوقی، تیموری، صفوی، خوارزمشاهی، قاجار، زندیه و پهلوی تا دوره معاصر به نمایش درآمده و بیانگر هویت بینشی، دانشی و فرهنگی یک ملت است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه چگونگی نمایش اشیای موزه وظیفه موزه داران است، افزود: اشیای صامت موزه‌ای باید توسط موزه داران به اشیای ناطق تبدیل شوند تا روایتگر تاریخ و آنچه بر آنها گذشته است، باشند.

زاهدی افزود: موزه داران آستان قدس رضوی که خادمان حضرت رضا(ع) هستند وظیفه اشاعه دانش آن حضرت را به زائران و مجاوران حرم قدسی دارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 300 هزار نفر از موزه آستان قدس رضوی دیدن کردند، گفت: موزه حضرت رضا(ع) به لحاظ شمار بازدیدکنندگان در رتبه نخست بین موزه های کشور قرار دارد.

وی افزود: سالانه حجم بسیاری از آثار گرانقدر ملی و تاریخی از جمله کتب خطی، سکه، تمبر، اسکناس و سایر اشیا توسط ارادتمندان آستان حضرت رضا(ع) به این موزه اهدا و توسط مرمت کاران این سازمان بازسازی می شود تا در گنجینه‌های مختلف برای بازدید عموم مردم به نمایش درآید.

زاهدی بیان کرد: سال گذشته 453 شی موزه‌ای توسط مرمت کاران آستان قدس رضوی مرمت شد که از این تعداد 372 مورد قرآن خطی بود.

وی با بیان اینکه نگاه تولیت آستان قدس رضوی به موزه حضرت رضا(ع) آرمانی با اهداف بلند است، گفت: تاکنون مبالغ قابل توجهی برای توسعه موزه از سوی آیت الله واعظ طبسی به این سازمان اختصاص یافته که افزایش گنجینه ها را به همراه داشته است.

زاهدی افزود: توسعه موزه آستان قدس رضوی از این پس در قالب گسترش در فضای مجازی و استفاده کاربران اینترنتی از این بخش خواهد بود که مورد تاکید تولیت عظمای آستان حضرت رضا(ع) است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: هر ساله در روز 28 اردیبهشت ماه مصادف با روز جهانی موزه ها، شورای بین المللی موزه ها (ایکوم ایران) مسابقه ‌ای را تحت عنوان "موزه برتر" برگزار می‌کند.

زاهدی افزود: این مسابقه در 10 شاخص و دو رده موزه ‌های خصوصی و دولتی (کوچک، متوسط و بزرگ بر اساس تعداد کارشناسان) اجرا شد که امسال در مجموع 106 موزه شرکت کردند و 95 موزه مورد بررسی قرار گرفتند.

وی بیان کرد: براساس نظر کارشناسان ایکوم ایران، بخش مردم شناسی موزه آستان قدس رضوی رتبه برتر در شمار بازدیدکنندگان را به دست آورد و موزه آستان قدس رضوی در هشت شاخص قابل تقدیر شناخته شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار