قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراسم افتتاح دومین خانه سلامت کشور در گلمکان گفت : ۱۳هزار و ۵۰۰ خانم خانه‌دار داوطلب سلامت فعال هستند
کد خبر: ۳۸۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷ 04 March 2017
به گزارش تابناک رضوی، غلامحسین خدایی در مراسم افتتاحیه خانه سلامت گلمکان اظهار داشت: اقدام مردم خیر و نیک‌اندیش شهر گلمکان در راه‌اندازی این مکان گامی بسیار ارزشمند در امر سلامت بود و دومین خانه سلامت کشور پس از تهران در گلمکان افتتاح شد.
وی افزود: خیلی‌ها عنوان می‌کنند که با وجود مراکز بهداشت و مراکز درمانی، خانه سلامت چه جایگاهی دارد و در پاسخ می‌گوییم که نوع کار این مجموعه‌ها متفاوت است.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از اجرای طرح نظام سلامت خدمات ویژه‌ای را در امر سلامت ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح نظام سلامت تاکنون بیش از ۶۰ میلیون پرونده الکترونیک تشکیل شده و این کار سرعت خدمات‌رسانی را بالا برده است.
خدایی تصریح کرد: ۷۶ درصد مرگ‌ها به علت‌ بیماری‌های واگیری و نحوه زندگی غلط بوده است و دیگر واکسنی در این رابطه‌وجود ندارد و باید سواد سلامت خودمان را بالا ببریم.
وی تاکید کرد: طبق آخرین آمارها میزان سواد نوشتاری در ایران ۹۵ درصد و میزان سواد سلامت در کشور ۳۵ درصد است، عددی که بسیار پائین است و باید این سواد را بالا ببریم.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه عمده مرگ و میرها در بیماری‌ها، بی‌احتیاطی‌ها و حوادث بوده است، بیان کرد: در شهر ۵ هزار نفری گلمکان حداقل ۲۰۰ بیمار دیابتی و ۵۰۰ بیمار فشار خون وجود دارد، اما ۵۰ درصد از آن‌ها از بیماری خود بی‌خبرند.
خدایی با بیان اینکه عدم‌اطلاع از مباحث‌ سلامت هزینه‌های زیادی دارد، گفت: به‌طور مثال در بحث دیالیز سالانه ۶۰ میلیون تومان و روزانه ۱۵۰ هزار تومان هزینه می‌دهیم.
وی افزود: یکی از کارهای مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بحث مشارکت مردم است و در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵۰ سازمان مردم‌نهاد، ۱۰ شورای مشارکت‌های مردمی، ۳۴ درمانگاه و بیمارستان خیریه و ۱۳هزار و ۵۰۰ خانم خانه‌دار داوطلب سلامت فعال هستند و افتتاح بیمارستان ۲۷۰ تخت‌خوابی اکبر در مشهد هم که توسط بنیاد سرور ساخته شده است از دیگر اقدامات شاخص این مجموعه بوده است که در نیمه دوم اسفند ماه امسال با حضور مدیران و مسئولان کشوری و استانی به بهره‌برداری می‌رسد.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در طول این چند سال بسترهای خوبی را در امر حضور مردم فراهم کردیم و دولت اقدامات خوبی را در امر سلامت انجام داده است و مردم خیر و نیک‌اندیش استان سالانه ۸۰ میلیارد تومان در حوزه سلامت ‌هزینه می‌کنند و خراسان رضوی به لحاظ تعداد سازمان مردم نهاد پس از تهران در رتبه دوم و به لحاظ کمک‌های مردمی پس از تهران و فارس در رتبه سوم کشور قرار دارد.
خدایی با بیان اینکه وظیفه خانه سلامت بالابردن میزان سواد سلامت مردم است، تصریح کرد: سنگین‌ترین امانتی که از جانب خدا نزد ما است سلامتی ما بوده و متاسفانه آن را با سیگار، مصرف نادرست غذایی و غیره به خطر می‌اندازیم.
وی با بیان اینکه اقدام مردم گلمکان در راه‌اندازی خانه سلامت این شهر کاملاً خودجوش و مردمی بود، تاکید کرد: نباید با وجود مشکلات زیادی که هست تمامی انتظارات را از دولت داشته باشیم و نهادهای مردمی، NGOها و سمن‌ها‌ نقش پررنگی را در مسیر رشد پیشرفت‌ها و کاهش مشکلات دارند.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این اقدام خیر و خداپسندانه یک صدقه جاریه است، گفت: باید با برنامه‌های آموزشی قوی و به‌روز از ظرفیت‌های این مکان نهایت استفاده را در امر سلامت مردم داشته باشیم و داشتن یک جامعه سالم در گروی داشتن مردم سالم است.
در این مراسم حجت‌الاسلام احمد طیبی امام جمعه گلمکان هم در سخنانی اظهار داشت: بحث سلامت محوری بسیار مهم است که باید به آن توجه شود و امر آموزش در امور خانه و خانواده از قبیل سلامت، تربیت فرزند، ازدواج، حقوق همدیگر و غیره نیز باید مورد توجه باشد.
وی افزود: در بحث خانواده در حوزه‌های مختلف نهادی وجود دارد که افراد به راحتی مراجعه کنند و مشکلات خود را برطرف کنند و یکی از این مباحث در حوزه سلامت است که شاهد ضعف‌هایی در امر آموزش هستیم و معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است.
امام جمعه گلمکان با بیان اینکه در بحث فعالیت مطلوب‌تر نظام سلامت نیازمند همکاری و همراهی تمامی مجموعه‌های مردم نهاد، NGOها و سمن‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از مجموعه‌هایی که در امر سلامت مردم گام‌های موثری برداشته کانون هم‌اندیشان گلمکان بوده که اقدام به راه‌اندازی خانه سلامت گلمکان کرده است.
همچنین مرتضی گلمکانی مدیرعامل دفتر کانون هم‌اندیشان گلمکان نیز اظهار داشت: خانه سلامت گلمکان دومین خانه سلامت کشور و نخستین خانه سلامت شرق کشور است که افتتاح می‌شود.
وی افزود: این خانه با مشارکت خیران نیک‌اندیش گلمکانی و اعضای دفتر کانون هم‌اندیشان گلمکان دایر شده است و فعالیت این خانه در حوزه سلامت در دو بخش آموزش و درمان است.
مدیر خانه سلامت گلمکان با بیان اینکه از سه سال پیش اقدامات اولیه در‌ جهت ساخت این مکان انجام شد، خاطرنشان کرد: در ۲۵ فروردین ماه سال ۹۴ مجوز این مجموعه اخذ شد و این خانه‌ در فضایی به مساحت ۱۳۴ متر مربع در دو طبقه ساخته شده است و بنای آن در بازه زمانی دو ساله و با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیون تومان ساخته شد.
گلمکانی تصریح کرد: در دفتر کانون هم‌اندیشی گلمکان ۱۷۴ عضو حاضر هستند و در خانه سلامت این شهر نیز ۳۰ نیروی اداری، درمانی و آموزشی در امر خدمت‌رسانی فعال هستند.
وی تاکید کرد: خانه سلامت گلمکان متشکل از چند کارگروه در حوزه‌های فشار خون، دیابت، بانوان، کارآفرینی، مادر و کودک، سالمندان و غیره بوده است و در این رابطه از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان حوزه‌های مختلف بهره‌مند خواهیم شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار