کد خبر: ۳۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶ 26 May 2015
اين روزها حرف و حديث هايي درباره عملکرد اتوبوسراني مشهد مطرح شده است و اعضاي شوراي چهارم به تحقيق و تفحص از عملکرد اين سازمان راي داده اند.
 اوايل سال 80 در دوره شهرداري مهندس نوروزي، در جلسه اي مشاوران درباره واگذاري اتوبوسراني به بخش خصوصي اعلام نظر کردند ولي يکي از مديران حاضر در آن جلسه، اين امر را ناممکن دانست و گفت" مگر مي شود اتوبوس را هم به بخش خصوصي واگذار کرد؟» اما مشاوران معتقد بودند بر اساس برنامه اي عملياتي مي توان مالکيت اتوبوس ها را مانند تاکسيراني به بخش خصوصي واگذارکرد و اتوبوسراني نقش مديريتي داشته باشد.
اين اتفاق افتاد و از حدود 5 سال قبل بخشي از اتوبوسراني مشهد به بخش خصوصي واگذار شد، با تمام انتقاداتي که به عملکرد اتوبوسراني به ويژه در بخش خصوصي وارد است، امروز هزينه تمام شده جابه جايي هر مسافر دربخش خصوصي حدود 600 تومان و در بخش دولتي حدود 3 برابر اين مبلغ است و با وجود چالش هاي زياد در مسيرخصوصي سازي، عملکردها قابل دفاع است.
با ظرفيت هاي محدود بخش دولتي همواره بايد شاهد اتلاف هزينه و معطلي مردم در ايستگاه ها باشيم، به عنوان يک شهروند، نگاهي به کارنامه اعضاي شوراي فعلي شهر و دوره گذشته در زمينه حمل و نقل مي اندازم و قضاوت را به مردم واگذارمي کنم.
در دوره گذشته (شوراي سوم) 1100 دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان اتوبوسراني مشهد افزوده و 700 دستگاه نيزدر اين دوره بازسازي شد که 600 دستگاه آن در 2 سال اول واردسيستم شد، بررسي عملکرد دوره فعلي مديريت شهري و شوراي شهر مشهد نشان مي دهد، در سال 92 هيچ اتوبوسي به سيستم حمل و نقل شهري مشهد اضافه نشده است و در سال 93 فقط قرار داد خريد 100 دستگاه را منعقد کرده اند.
البته خريد 100 دستگاه دراواخر دوره گذشته انجام شده که اوايل اين دوره شورا و زماني که شهرداري با سرپرست اداره مي شد، چک هاي آن پرداخت شد و اخيرا وارد ناوگان شده است. اميدواريم برخي اعضاي شوراي شهر نگاهي به عملکرد خود کنند و از ياد نبرند که تحقق وعده هاي شوراي شهر و مديريت شهري در تامين بخشي از هزينه ها و پرداخت سهم يارانه مي تواند در بهبود عملکرد بخش خصوصي موثر باشد.
برابر گفته مديرعامل اتوبوسراني، در حال حاضر 2 هزاردستگاه اتوبوس در مشهد فعال است که از اين ميان 1000 دستگاه فرسوده است و بايد نوسازي شود. به يک هزار دستگاه ديگر نيز براي جبران کمبود هاي موجود نياز داريم.
پس براي جبران عقب ماندگي اين بخش در سال دولت و ملت ، همدلي و همزباني، نه تنها بايد بخش خصوصي را حمايت کرد بلکه بايد از ظرفيت هاي بخش خصوصي بيشتر استفاده کرد چرا که کاهش 15 درصدي استفاده از خدمات اتوبوسراني توسط مردم، امري نگران کننده و معنا دار است.
محمد علی علی نژاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار