رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ایسنا مطرح کرد؛
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان خراسان رضوی در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا به مسائلی از جمله علت انشعاب جبهه پیروان، برنامه اصولگرایان برای انتخابات شورا و لزوم اصلاح ساختار مدیریت شهری در مشهد پاسخ داد.
کد خبر: ۳۹۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 14 March 2017
به گزارش تابناک رضوی، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان خراسان رضوی در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا به مسائلی از جمله علت انشعاب جبهه پیروان، برنامه اصولگرایان برای انتخابات شورا و لزوم اصلاح ساختار مدیریت شهری در مشهد پاسخ داد.
 سیدجلال فیاضی، در پاسخ به این سوال که چرا جبهه پیروان در مشهد دچار انشعاب شده، اظهار کرد: فراز و نشیب سیاسی مختص شهر مشهد نیست و خصوصیت تمام حرکت‌های سیاسی در کل کشور است.
وی با اشاره به قانون احزاب که در هر جبهه حداقل باید 5 گروه سیاسی دارای مجوز به یک ائتلاف برسند تا بتوانند تشکیل جبهه دهند، اظهار کرد: ممکن است در مشهد چالش‌های سیاسی بیشتری باشد، زیرا سلایق سیاسی روشن‌تر بیان می‌شود، جبهه پیروان خط امام و رهبری بیش از 30 سال سابقه دارد و چون جبهه از تشکل‌های مختلف تشکیل شده که در مقاطع مختلف ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند ممکن است اختلافاتی به وجود بیاید.
 این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مسائل اخیر جبهه داخلی است و قصد ورود به آنها را نداریم، افزود: جبهه یک اساسنامه دارد و بر اساس آن چون اعضای جبهه تشکل‌ها هستند بخشی به نام تصمیم‌گیری وجود دارد که در آن گفته شده تصمیمات جبهه با اکثریت کل اعضای جبهه است و فلسفه‌اش واضح است که اکثریت باید به یک تصمیم برسند و باقی که نظرشان متفاوت است باید آن تصمیم را همراهی کنند.
 رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی ادامه داد: یکی از این تصمیمات در خصوص انتخابات بود و برداشت همه دوستان این بود که باید اکثریت تشکل‌ها ریاست فردی که انتخاب می‌شود را بپذیرند، دوست عزیزی که کاندیدا بودند در دو سه نوبت رای‌گیری نتوانست اکثریت آرای جبهه را بدست آورد و شورای مرکزی جبهه تصمیم گرفتند انتخابات مجدد برگزار شود که در آن بنده به عنوان رئیس جبهه با 12 رای از 18 تشکل انتخاب شدم که البته بعدها دیگر آن 6 تشکل در جلسات جبهه حضور پیدا نکردند، طبق اساسنامه با حضور 12 تشکل (دو سوم تشکل‌ها) جلسات جبهه رسمی است.
فیاضی خاطرنشان کرد: ما کار را شروع کردیم و بعدها 2 تشکل دیگر تقاضا دادند و مراحل عضویت‌شان طی شد و اخیرا آنها هم به ما اضافه شدند، در حال حاضر 14 تشکل در جبهه پیروان خط امام و رهبری فعالیت می‌کنند که به تعبیر بسیاری از دوستان این دوره جبهه پیروان دوره‌ای است که بیشترین انسجام بین 14 تشکل وجود دارد که با همین وحدت بحث‌هایی را که در رابطه با انتخابات آینده داریم آغاز کرده‌ایم.
 این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که از لحاظ قانونی این دوگانگی به وجود آمده در جبهه پیروان آیا جای پیگیری دارد، عنوان کرد: ما نمی‌خواهیم درگیر مسائل حاشیه‌ای و پیگیری‌های قانونی شویم، امیدواریم با گفت‌وگو و گذر زمان این مسائل حل شود اما اگر در مقطعی لازم شود از طریق قانونی اقدام خواهیم کرد.
 رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون صحبتی با 6 تشکلی که از جبهه جدا شده‌اند صورت گرفته و اینکه آیا دوگانگی در این جبهه که از تشکل‌های بزرگ اصولگرایی است در انتخابات آینده مشکلی ایجاد نخواهد کرد، گفت: گفت‌وگو که خیر، فقط همان گفت‌وگوهای قبل از انتخابات بود و بعد از آن دیگر این دوستان به جبهه تشریف نیاوردند، ما هم گفت‌وگویی نداشتیم، در بحث انتخابات فقط جبهه ما رسمیت دارد و نمی‌شود دو گروه با یک برند در صحنه انتخابات حاضر شوند و این کار غیرقانونی است که اگر با گفت‌وگو حل نشود اقدام قانونی صورت خواهد گرفت.
 فیاضی در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت بالای انتخابات شورا برنامه جبهه پیروان در این خصوص چیست، خاطرنشان کرد: مردم به تدریج به اهمیت شورای شهر پی بردند، معمولا بسیاری از کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند در انتخابات شورای چهارم رای ندادند اما با توجه به حساسیتی که مردم پیدا کردند و مراجعاتی که می‌شود به عقیده من مردم به اهمیت شوراها بیش از گذشته واقف شده‌اند و امیدوارم این دوره از انتخابات شوراها با حضور گسترده‌تر مردم انجام شود، من به عنوان یک روزنامه‌نگار و فعال سیاسی از مردم می‌خواهم که به انتخابات شوراها اهمیت دهند و بدانند که شوراها در عمران، آبادانی، پیشرفت و توسعه شهر بسیار موثر هستند.
 وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شوراها نهاد اجتماعی هستند و ورودشان به دعواهای سیاسی سم مهلک است، ادامه داد: گرچه امروز جریان‌های سیاسی در حوزه انتخابات شوراها فعال هستند اما به خودم و احزاب سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب توصیه می‌کنم نگاهشان در بررسی کاندیداها و ارائه لیست برای انتخابات شورا با انتخابات مجلس متفات باشد، زیرا با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، شورا نهادی که بخواهد ورود به رقابت‌های سیاسی کند نیست، نگاه احزاب به شوراها باید از منظر مشکلات، معضلات و اداره شهر باشد. 
این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: من به عنوان کسی که هم معاون شهردار بودم، هم در شورای شهر حضور داشتم و هم روزنامه‌نگار هستم معتقدم درگیری سیاسی بین شورا، شهرداری و دولت برای شهر سم مهلک است، هر دولت و شورای شهری که می‌خواهد باشد. مردم به کسانی رای بدهند که به دور از دعواهای سیاسی و برای اداره شهر به میدان آمدند. چنانچه که ما در مواردی مانند انتخابات قبلی داشتیم که نگاه سیاسی حاکم بوده است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان با بیان اینکه جلساتی در خصوص انتخابات شوراها در جبهه برگزار شده است، افزود: ما از گروه خود و از دیگر گروه‌ها خواستیم به دنبال سهم‌خواهی نباشند و نگویند از 15 نفر این تعداد باید مال ما باشد بلکه بگویند این 15 نفر باید چه ویژگی و شاخصه‌هایی داشته باشند. ما در جلسات جبهه دامنه بررسی را خیلی گسترده کرده‌ایم و حتی با برخی اصولگرایان دیگری که عضو جبهه نیستند جلسات مختلفی داشتیم و نقطه‌نظرهایی را هم شنیده‌ایم تا به نقطه‌ای واحد برسیم.
 فیاضی  با اشاره به میزان بالای رفت‌وآمد به شهر مقدس مشهد، این شهر را پیشانی جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: به طور متوسط هر 3 سال یکبار همه مردم ایران به مشهد می‌آیند و سالی 1 تا 1.5 میلیون نفر زائر خارجی داریم. اگر مشکلی در مشهد حل شود و پیشرفتی حاصل شود در کل ایران بازتاب خواهد داشت، مردم از مشهد در مورد ایران قضاوت می‌کنند. اگر سالهاست بافت اطراف حرم دچار مشکل است روی قضاوت مردم تاثیر می‌گذارد، اگر حاشیه شهر 1 میلیون و 200 هزار نفری داریم بازتابش در کل کشور است. پس کسانی که مورد بررسی قرار می‌گیرند باید به صورت تخصصی به حل مشکلات شهر مشهد بپردازند و حتی اگر گرایش سیاسی دارند در سابقه خود ثابت کرده باشند که اهل دعوای سیاسی نیستند و مسائل سیاسی را وارد مباحث اجتماعی نمی‌کنند.
 فیاضی در خصوص روند انتخاب نامزدهای مورد نظر برای انتخابات شورای شهر با بیان اینکه کسانی که کاندیدا می‌شوند افراد ناشناخته‌ای نیستند و با تاکید بر اینکه باید شاخصه‌های تعهد، تخصص، کارآمدی و شهرت در فرد مورد نظر وجود داشته باشد، توضیح داد: ما در جبهه قبل از صحبت با خود فرد، یک بررسی اولیه انجام می‌دهیم. مردم با حافظه بلندمدت رای می‌دهند نه کوتاه مدت و  بررسی می‌کنند فردی که کاندیدا شده چه سابقه‌ای دارد و تا به حال کجا بوده است، بنابراین ما  دایره بررسی را خیلی گسترده‌تر کردیم و از افرادی باتجربه یک کمیته انتخاباتی تشکیل داده‌ایم که گزینه‌های مورد نظر را بررسی می‌کنند، با بررسی‌هایی که انجام خواهد شد، حدود 150 نفری که حضور دارند به 50 نفر می‌رسند و سپس در خصوص این افراد با نظر شورای مرکزی دوباره تعدادی کاهش پیدا خواهند کرد و به حدود 30-35 نفر خواهند رسید.
 وی در خصوص ویژگی‌های یک نامزد شورای شهر با تاکید بر اینکه باید به چهره‌های جوان نیز میدان داده شود، بیان کرد: غیر از شاخص‌های تعهد به اصول، مبانی و گفتمان انقلاب اسلامی باید مشکلات و آسیب‌های شهر را بشناسند و دارای راهکار و برنامه باشند و واقعا معتقد به این باشند که شورای شهر یک نهاد اجتماعی است.
 رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه به جریانات سیاسی سیاه و سفید نگاه نمی‌کند، ابراز عقیده کرد: هر فرد و هر جریان سیاسی دارای نقاط ضعف و قوتی است. دوستان در شورا زحمات بسیاری کشیدند اما ارزیابی من این است که این شورا و مدیریت شهری عملکردی متوسط داشتند. مشهد پتانسیل مدیریت شهری و شورایی توانمندتر از این را دارد، این ظرفیت نیروی انسانی در مشهد وجود دارد و تلاش ما این است که این ظرفیت را کشف و به مردم معرفی کنیم. 
 این عضو شورای شهر بر اصلاح ساختار مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: باید در دوره بعد نگاه ساختاری بیشتری به مدیریت شهری داشته باشیم و بتوانیم ساختارها را اصلاح کنیم. ممکن است کسی دنبال فساد و تخلف نباشد اما ساختار طوری است که آنها را وادار به تخلف و فساد می‌کند. به نظر من مشهد هم از نظر نیروی انسانی ظرفیت‌های بالاتری دارد و هم مردمش شایسته مدیریت شهری توانمندتری هستند.
 فیاضی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال جبهه پیروان خط امام و رهبری سراغ ظرفیت‌های انسانی کشف نشده رفته است یا خیر بیان کرد: ما در مرحله اول گزینه‌های احتمالی را لیست کردیم؛ اگر افرای باشند که در این لیست وجود نداشته باشد و ما به این نتیجه برسیم که اینها افراد مفیدی برای شهر هستند حتما به سراغشان خواهیم رفت و اگر اعلام آمادگی کنند مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس از بررسی این 150 نفر ممکن است کسانی مایل به ورود در انتخابات نباشند اما ما وظیفه داریم به سراغ چهره‌هایی که از فعالان عرصه شهری هستند و به هر دلیلی حاضر به نامزد شدن نیستند برویم و بخواهیم وارد صحنه شوند.
 وی در خصوص برنامه جبهه در مورد حضور زنان در انتخابات ضمن تاکید بر نقش زنان در مدیریت شهری عنوان کرد: اینکه زنان باید در لیست باشند اصلی غیر قابل انکار است زیرا حداقل 50% جمعیت ما خانم‌ها هستند. ما در رابطه با این قضیه خیلی نخواستیم سهم‌بندی عددی کنیم، حداقل 2 نفر خانم حتما هستند اما ممکن است افرادی باشند که باعث شود بیش از 2 خانم در لیست وجود داشته باشد.
 این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص اینکه که آیا در انتخابات شورای شهر اصولگرایان قرار است مانند انتخابات مجلس ائتلافی صورت دهند، اظهار کرد: ما با جریان‌های مختلف اصولگرایی صحبت کرده‌ایم و امیدواریم به جمع‌بندی واحد در مجموعه جریان‌های اصولگرا برسیم.
 رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا امید دارید وحدت میان اصولگرایان به وجود بیاید یا خیر، امید را موتور محرکه سیاست خواند و خاطرنشان کرد: اگر امیدوار نبودیم با جریانات مختلف جلسه برگزار نمی‌کردیم. قطعا امید داریم و امیدواریم اکثریت اصولگرایان بتوانند با نزدیک کردن نقطه‌نظرهایشان به نتیجه‌ای واحد برسند.
 فیاضی در پاسخ به این سوال که آیا برای شورای شهر با اعتدال‌گرایان و طیف‌های حامی دولت نیز مذاکره می‌کنید یا خیر اظهار کرد: تاکنون صحبتی نداشتیم و هنوز در شورای مرکزی تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است، بیشتر به نوع رفتار دوستان اعتدال‌گرا بستگی دارد که با تصمیم سیاسی خودش به چه گرایشی می‌خواهند نزدیک‌تر شوند. هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شویم این مسائل روشن‌تر خواهد شد.
 وی در پاسخ به این سوال که با توجه به قوت گرفتن احتمال وحدت بین جریان‌های اصلاح‌طلب و انشعاب‌هایی که در جریان اصولگرایی وجود دارد، چه قدر کار در انتخابات شورای شهر کار برای اصولگرایان سخت می‌شود، اظهار کرد: اختلاف نظر درون هردو جریان وجود دارد و هردو تلاش می‌کنند با گفت‌وگو به هم نزدیک شوند، زیرا هرچقدر دوگانگی کمتری در یک جریان باشد احتمال پیروزی در انتخابات بیشتر است. 
 رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان در رابطه با اینکه چقدر ممکن است اصولگرایان در انتخایات شورای شهر زیر چتری واحد گرد هم آیند، تصریح کرد: این اتفاق تا حد زیادی احتمال دارد، ممکن است یک یا دو گروه آمادگی این همکاری را نداشته باشند اما در اکثر جریانات اصولگرایی اینطور نیست. اختلاف نظرهایی که وجود دارد در مصداق‌ها است نه در اصول و شاخصه‌های کلی. در مجموع به همگرایی حداکثری در اصولگرایان امیدوار هستم.
 
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که چه قدر جریان اصولگرایی در مشهد را نیازمند بازنگری می‌دانید، بیان کرد: تمام جریانات سیاسی در مقاطع مختلف نیازمند بازنگری هستند، معتقدم ساختار احزاب سیاسی در کل کشور با توجه به اینکه به بلوغ بیشتری نزدیک می‌شوند نیازمند بازنگری هستند. لازمه یک نظام سیاسی پویا و زنده این است که احزاب و گروه‌ها دائم نقاط ضعف خود را کاهش و نقاط قوت خود را افزایش دهند.
 فیاضی در پاسخ به اینکه مهم‌ترین چالش اصولگرایان در انتخابات پیش‌رو را چه می‌دانید، تاکید کرد: مهم‌ترین چالش در بخش نگاه اجتماعی یا سیاسی به شورا است و فکر می‌کنیم بیشتر در این زمینه اختلاف‌نظرها بروز پیدا کند و راهکارش این است که طرفین در اصول کلی نگاه سیاسی و گفتمان حاکم بر شورا به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی توافق کنند، اما در خصوص مصادیق به سمت تخصصی بودن شورا پیش بروند. باید با حفظ اصول و مبانی انقلاب اسلامی و به دور از سهم‌خواهی مقداری تخصصی‌تر به مساله نگاه کرد.
 وی در خصوص رای افراد حاشیه شهر با بیان اینکه نباید به این افراد نگاه ابزاری داشت و با تاکید بر اینکه ایجاد حاشیه شهر حاصل سیاست غلط دولت‌ها در دوره‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: مردم حاشیه شهر مردمی مومن، انقلابی، پرکار و زحمتکش هستند که به خاطر برخی مشکلات در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و ما باید تلاش کنیم این مشکلات را بدون نگاه ابزاری حل بکنیم، این به نظر من توهین به مردم است. البته طبیعی است برخی چه در حاشیه و چه در متن شهر تلاش می‌کنند بیشتر خود را به مردم معرفی کنند.
 این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه رای مردم حاشیه شهر همان تنوع رای داخل شهر را دارد، بیان کرد: اینطور نیست که ما فکر می‌کنیم افراد حاشیه شهر به افراد یا جریان خاصی رای می‌دهند، ما باید حاشیه شهر را جایی برای خدمت‌گذاری صادقانه‌تر و بی منت‌تر بدانیم و آنجا را در نقطه‌ای قرار دهیم که شایسته یک خدمت بیشتر است زیرا مشکلات بیشتری دارد. 
فیاضی با تاکید بر اینکه رای مردم حاشیه و متن شهر تفاوت چدانی ندارد، تصریح کرد: مردم آنجا هم با توجه به سابقه و شناختی که از کاندیدا دارند رای می‌دهند، هیچ جریانی نباید به مردم نگاه ابزاری داشته باشد، گرچه ممکن است برخی اینطور باشند و این منحصر به فرد یا جریان خاصی نیست، اما هیچ جریانی نباید با این نگاه در حاشیه شهر کار کند زیرا مردم ولی نعمت ما هستند، رای مردم سرنوشت شهر و کشور را تعیین می‌کند. در این زمینه نیز به عقیده من باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد و اقدامات مسکن‌وار پاسخگو نیست. برای حل این مشکل باید دولت، مجلس و مدیریت شهری همراه و همگام عمل کنند و اگر بخواهند با نگاه رقابتی عمل کنند همچنان این معضلات وجود خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار