اعلام آمار حوادث جاده‌ای و تلفات تصادفات همواره دچار چالش و تناقض‌هایی بوده است به طوریکه با وجود بالارفتن آمار امدادرسانی‌ها در نهادهایی مانند اورژانس و هلال احمر و راهداری اما مقامات پلیس از کاهش کشته‌های شهری و جاده‌ای خبر می‌دهند.
کد خبر: ۴۰۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱ 03 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، وجود حدود 16 هزار فوتی در هر سال در تصادفات جاده ای اگر چه به نسبت حدود 24 هزار کشته جاده ای سال 84 ، امیدوار کننده به نظر می‌رسد اما بدون تردید وجود حدود 200 کشته و بیش از 3000 مجروح در حوادث جاده ای نوروز 96 طبق گفته رئیس پلیس راه کشور، حتما همچنان نگران کننده است.
جالب اینکه  مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش 12 درصدی ماموریت های اورژانس 115 در خراسان رضوی و جمعیت هلال احمر نیز از بالا رفتن میزان حادثه‌دیدگان تلفات جاده‌ای در نوروز امسال خبر می دهند اما مراجع رسمی اعلام حوادث جرحی و کشته های حوادث گاهی ترجیح می‌دهند سکوت کرده و بنابراین رد یا پذیرش اینگونه آمارها نیز به سهولت ممکن نیست.
در این میان البته رئیس پلیس خراسان رضوی آمار تلفات تصادفات جاده ای و شهری را با 30 درصد کاهش نسبت به سال گذشته اعلام می‌کند که در این میان پایین آمدن 60 درصدی تصادفات درون شهری و 13 درصدی تصادفات برون شهری گزارش می شود.
این آمارها هرچند توام با کاهش اما یقینا همچنان بسیار بالاست و نگران کننده و مشخص نیست که چرا هر سال سعی بر این است تا از کاهش آمارها بگوییم و اینگونه بنماییم درحالیکه وجدان عمومی جامعه، گواه عزم پلیس با همه بضاعتش در راستای کاهش حوادث است و البته از سوی دیگر همگان شاهدند که با وجود این اهتمام و سعی عزیزان انتظامی اما همچنان قربانیان زیادی همه روزه بر کف سرد آسفالت‌ها فدا می‌شوند!
یکی از فعالان کمک‌رسان به مردم در این باره می‌گفت که به ازای هر کشته جاده ای و افزایش تلفات و حوادث بالا، پلیس آن منطقه جریمه می‌شود و به نوعی این آمارها اگر که بالا باشد به زعم برخی نشانه ناکارآمدی و ضعف متولیان تلقی می‌شود درحالیکه واقعا همیشه اینگونه نیست.
با این حساب شاید بعضی‌ بدشان نیاید که فرد متوفی در حادثه تصادف، در آمارها به عنوان حادثه دیده‌ای که در میانه راه و در حین انتقال به مرکز درمانی فوت شده است، ثبت شود تا خدشه ای در ارائه آمار نزولی و کاهشی ما نباشد و جریمه نشویم!
برای این ظن هرجند نادرست اگرچه نمی‌توان به سادگی مصداق عینی خاصی متصور شد اما بنظر می‌رسد سزاست تا سهم نهادهای مختلف و البته متخلف در حوادث سخت به صورت مجزا احصا و اعلام شود تا در آن صورت، صحه گذارد بر تلاش نیروهای امین انتظامی و بسیاری دیگر از نهادهای دست اندرکار امدادی که از هیچ کوششی در خدمت به مردم فروگذار نمی کنند.
همچنین شفافیت در آمارها باعث رسوایی برخی مقصران است تا عواملی مانند ایمنی برخی خودروها و وضع جاده ها بیش از پیش هویدا شود.
در مجموع به نظر می رسد، اعلام واقعی آمارها بدون تردید می تواند به منزله یک هشدار جدی برای مردم نیز تلقی شود و نشانگر صداقت ما با ولی نعمتان نظام باشد که باید باشد.
 
حسن صادقی / تابناک خراسان رضوی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار