به انگیزه روز جهانی اوتیسم به اجرا درآمد؛
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات اوتیسم از 14 تا 21 فروردین در سراسر استان فعال هستند.
کد خبر: ۴۰۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲ 05 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،مسعود فیروزی افزود: اوتیسم نام یک طیف چندگانه از اختلالات رشدی عصبی است که در سال‌های اخیر در فرزندان تمام جهان رو به گسترش بوده است.
وی با بیان اینکه اوتیسم در حال تبدیل به یک چالش پزشکی جهان معاصر است گفت: از آنجا که با وجود تحقیقات گسترده‌ی پزشکی در سراسر دنیا، هنوز علت اساسی و اصلی ابتلا به این اختلالات ناشناخته است بنا بر این برنامه‌ای برای پیشگیری اولیه از این اختلالات وجود ندارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل، عمده‌ی تلاش دولت‌ها و از جمله سازمان بهزیستی، بر پیشگیری ثانویه و شناسایی کودکان مبتلا به این اختلالات است.
فیروزی با یادآوری روز جهانی اوتیسم که مصادف با 13 فروردین بوده است گفت: پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات اوتیسم از 14 تا 21 فروردین در سراسر استان فعال می‌باشند و به کار اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها و فرهنگ‌سازی در مورد آشنایی خانواده‌ها با اوتیسم و تشخیص بهنگام این اختلال مشغول هستند.
وی از وجود 6 مرکز توانبخشی روزانه کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم در مشهد، و یکی در نیشابور یاد کرد و گفت: برنامه‌ی غربالگری کودکان طیف اوتیسم از اواخر سال گذشته در استان آغاز شده و هم‌اکنون نیز در سطح 28 شهرستان استان ادامه دارد.
وی ادامه داد: مستندی که با همکاری یک تیم هنری و بهزیستی خراسان رضوی در خصوص این اختلالات تهیه شده است در روز 12 فروردین از شبکه‌ی استانی سیما، از شبکه‌ی مستند و شبکه شما پخش شد که بازتاب خوبی در بین مردم و خانواده‌ها داشته است.
فیروزی یادآور شد: طبق برنامه‌ی همه‌ساله، مراکز توانبخشی روزانه اختلالات طیف اوتیسم در مشهد، پایگاه‌های سیار در سراسر شهر ایجاد می‌کنند تا از طریق پخش تراکت‌، بروشور، پمفلت، و ارائه‌ی مشاوره به متقاضیان و علاقه‌مندان، به شهروندان اطلاع رسانی کنند.
وی ادامه داد: این پایگاه‌ها به خاطر تعطیلات نوروزی از امروز فعال خواهند شد و عموما در بوستان‌ها و مراکز تفریحی و جمعیتی مشهد استقرار می‌یابند.
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: برنامه‌ی غربالگری اختلالات طیف اوتیسم از زمستان گذشته در خراسان رضوی آغاز شده و تا کنون بیش از 1000 خانواده برای تست کودکان‌شان به مراکز توانبخشی استان مراجعه داشته‌اند که نتایج تست‌های انجام شده در دست بررسی قرار دارد.
وی ادامه داد: تخمین زده می‌شود که در خراسان رضوی 1500 کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم شناسایی شوند.
وی گفت: در مورد این کودکان، شناسایی به موقع، تشخیص دقیق نوع اختلال و ارائه‌ی خدمات توانبخشی به منظور کنترل و کاهش آثار و عوارض این اختلال، از اولویت‌های بهزیستی می‌باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار