از منظر یک حقوقدان برجسته
عباس شیخ الاسلامی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان بهزیستی کشور در رابطه با منفعت طلبی وکلا، این جریان را قضاوت غیرمنصفانه دانست.
کد خبر: ۴۰۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵ 08 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، محسن بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه هم‌اندیشی در رابطه با کاهش میزانی طلاق با طرح پایلوت مداخله در طلاق محقق شده است، گفت: در این طرح، زوج‌هایی که به هر دلیل دچار مشکل هستند به جای افتادن به دام وکلا که گاهی برای طلاق و جدایی تلاش می‌کنند؛ در حلقه مشاوران آگاه، دلسوز و دارای دانش قرار می‌گیرند.
هفته گذشته پس از انتشار این خبر، احساسات صنف وکلا برانگیخته شد و خطاب شدن این قشر با قضاوت این چنین صریح، فضای جامعه حقوقی کشور را ملتهب کرد.
عباس شیخ الاسلامی در رابطه با این جریان گفت: از شنیدن این خبر به شدن به شدت متاثر شدم و اینگونه پیش‌داوری نسبت به این قشر زحمت‌کش مرا آزرده خاطر کرد. وکلا می‌توانند یار و یاور سازمان بهزیستی باشند و از این ظرفیت بهره‌گیری مناسبی شود اما متاسفانه با دید منفی قضاوت می‌شوند. چندی پیش جلسه‌ای در دانشگاه آزاد برگزار شد که رئیس سازمان بهزیستی در این جلسه حضور داشتند، همچنین نگاهی از ایشان دیده نشد و زمانی که از این خطاب صریحانه مطلع شدم، به شدت متعجب شدم. جای تامل دارد که چرا چنین قضاوت نامنصفانه به این صنف روا داشته‌اند و وکلا را اینگونه مورد خطاب قرار می‌دهند.
وی بیان کرد: جدا از این موضوع که وکلا به فکر دام برای کسب درآمد هستند، در شان قشر فرهیخته و زحمت‌کش وکلا نیست. وکلا جامعه‌ای هستند که از در عرصه‌های عمومی حضور نداشته باشند، انگار که ابر از آسمان رفته باشد و حضور این خدوم ضروری و انکار ناپذیر است.این قشر با تمام فراز و نشیب‌های کاری پیوسته در تلاش هستند تا عدالت محقق شود اما در مقابل چنین دیدگاهی به این افراد آنان را سخت متاثر و دل‌گیر کرده است. 
شیخ الاسلامی خواستار فضایی برای نقد موضوعات و بررسی همه‌جانبه مسائل مهمی که اقشار مختلف جامعه را در برمی‌گیرد و تبعات زیادی دارد، گفت:گاهی اوقات فضای برای نقد موضوعات مهمی که دربرگیری آن تمام افراد جامعه را شامل می‌شود وجود ندارد، در صورتی که اگر قرار باشد ارزیابی انجام شود باید از بیرون محقق شود و محصول نهایی یک ارزیابی منصفانه و علمی باشد. 
وی افزود: نکته دوم این است که هیچ آماری اثبات نکرده اگر ما برای افرادی که حق طلاق دارند و متقاضی آن هستند به ویژه افرادی که خواستار طلاق توافقی هستند، ارائه خدمات مشاوره را اجباری کنیم، نتیجه مطلوب‌تری حاصل می‌شود. خواهشم این است که بهزیستی اجازه دهد، افراد بی‌طرف در جلسه‌ای این جریان را به صورت منصفانه نقد و بررسی کنند و ببینیم چه میزان باعث جلوگیری و پیشگیری از طلاق شده است. ضمن اینکه شرایط اجباری برای گرفتن مشاوره راهبردی نیست.
شیخ الاسلامی تصریح کرد: تقاضا می‌کنم از مراجع قضایی و اجرایی بر روی این مسئله ارزیابی از بیرون انجام شود و بر روی این مسئله که مداخله در طلاق تاثیری بر روی پیشگیری از طلاق داشته یا خیر به گفت‌وگو بنشینیم. 
وی عنوان کرد: نکته آخر این است که وکیل نقش به‌سزایی در پرونده‌های خانوادگی دارد، گاهی افرادی قصد ظلم و ناحقی دارند اما وکلا در مقابل این حرکت ناحق می‌ایستد و اجازه نمی‌دهند که حقی پایمال شود و این جریان را نمی‌توان به سادگی نادید گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: در رابطه با همکاری با بهزیستی کانون وکلا آمادگی کمک به بهزیستی را دارد و می‌تواند جلساتی تحت عنوان مشاوره‌های حقوقی پیش از ازدواج را ارائه دهد. این پیشنهاد ادبیات منصفانه به کانون وکلا است و تمامی وکلای ما آمادگی این همکاری را با نهادهای مرتبط دارند.
وی خاطرنشان کرد: به نظرم حتما یک وکیل و مشاوره حقوقی چه برای آقا و چه برای خانوم مداخله کند و حتی کانون وکلا با دایره معاضدت خود و صرف نظر از نگاه مادی حاضر است پای کار بیاید. این حق هر زن و مردی است که دانش حقوقی به کاری که تصمیم به انجام آن گرفته داشته باشد و این کار صرفا در تخصص وکلا است و پشتیبانی کانون وکلا را می‌طلبد. این صنف می‌تواند در کنار بهزیستی معاضدت‌های لازم را برای بقای زندگی و بالا بردن سطح آگاهی زوجین برای زندگی مشترک انجام دهد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهرام
|
Germany
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
اظهارات ایشون کاملا صحیح و ب جا بوده و وکلا بیخود خونشون رو از این کثیفتر نکنن
انچه ک عیان است چ حاجت ب بیان است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار