معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: یک‌هزار و 500 اثر خراسان رضوی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۴۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲ 28 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد رکنی اظهار کرد: با توجه به ثبت حدود 32 هزار اثر در فهرست آثار ملی کشور، خراسان رضوی با وجود یک‌هزار و 500 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، حدود 4.7 درصد از کل ثبت‌های انجام شده کشور در زمینه‌های تاریخی، معنوی، طبیعی، منقول و ... را به خود اختصاص داده و افزون بر آثار ثبت شده، 2 هزار و 200 اثر را نیز مورد شناسایی قرار داده‌ایم که تعدادی از آنها قابلیت ثبت دارد و معدودی از آنها حفاظتی است.

وی افزود: این استان با وجود 28 شهرستان قابلیت‌های بسیاری را به لحاظ تاریخی و فرهنگی از جمله ابنیه تاریخی، تپه و محوطه‌های تاریخی، آثار طبیعی و جلوه‌هایی از میراث ناملموس (معنوی) در خود جای داده است که باید با برنامه‌ریزی منسجم، هرچه سریع‌تر این ارزش‌ها پس از مراحل اداری و سازمانی در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته یکی از مهم‌ترین موضوعات ثبت شده مستندسازی و ثبت موضوعات مرتبط با فرهنگ عشایر استان بود که برای نخستین‌بار در استان اجرا شد و تاکنون دو اثر شامل بافت سیاه چادر و مراسم عروسی عشایر کرمانج از مجموع غنای فرهنگی نیشابور در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید و سایر موضوعات نیز برای ثبت به سازمان ارسال شده است.

رکنی تصریح کرد: از دیگر ثبت‌های مهم استان موضوع دانش و فنون بومی حفر قنات در گناباد بود که به دلیل قدمت 2 هزار و 500 ساله قنات در شهرستان مورد اشاره سال گذشته توسط دفتر ثبت آثار ملی استان، مستندسازی کاملی بر روی این موضوع انجام شد و این دو اثر در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار