همایش بررسی نقش وجایگاه زنان پس از انقلاب به همت انجمن فرهنگ وسیاست دانشجویان دانشگاه شیراز با حضور لیلا ارشد مددکار اجتماعی، زهرا شجاعی مشاور امور زنان دولت اصلاحات، فاطمه راکعی دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در دانشگاه شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۴۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹ 29 May 2015

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما:این همایش با عکسی از اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز، که در ستاد انتخاباتی کروبی گرفته شده بود شروع شد و همچنین با پخش کردن عکس میر حسین موسوی ادامه یافت که با اعتراض برخی اعضای حاضر در سالن مواجه شد.


پس از سخنرانی ربع ساعتی هر یک از سخنرانان، دانشجویانی که اسم خود را برای پرسیدن سوال نوشته بودند به جایگاه آمدند تا سوالات خود را بپرسند.

شجاعی در ابتدای سخنرانی ضمن یادآوری مناسبت‌های خردادماه گفت: ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم که به ترتیب، ۱۵ خرداد۴۲ قیام مردم در برابر استبداد،۲۵ خرداد مرگ معلم بزرگوار دکترشریعتی، ۳خرداد آزاد سازی خرمشهر، ۲خرداد ۷۶سرآغاز تجلی اصلاح طلبان در کشور که مقام معظم رهبری گفتند این حماسه، انقلاب را برای مدتی بیمه کرد و در آخر شکوه مسالمت آمیز ۲۵خرداد۸۸ که خود جلوه دیگری از خرداد پرحادثه بود.

مشاور زنان دولت اصلاحات در بخشی دیگر از سخنرانی خود با بیان اینکه زنان در همه مراحل پیروزی انقلاب مشارکت داشتند، عنوان کرد: زنان در حفظ و تداوم انقلاب نقش به سزایی داشتند همچنین در اعتراضات سال ۸۸ برای حفظ وصیانت از انتخابات حضور فعال داشتند.

اولین نفر ضمن خیر مقدم و تشکر از سخنرانان و در خواست از مجری برای وقت بیشتر از زمان تعیین شده، سوالات خود را با دو سئوال از ارشد شروع کرد.

وی در طرح سوالی مبنی بر این که طرحی از جانب شما مطرح شده مبنی بر دادن کارت سلامت به زنان خیابانی، آیا این نشان دهنده به رسمیت شناختن آنها نیست و آیا به رسمیت شناختن آنها کار درستی هست؟ و دومین سوال من ازشما این است، شمابرخی مخالفت های مسئولان با بعضی ایده ها در زمینه زنان را مغایرت با فمنیسمی دانستید آیا این مخالفت‌ها مغایرت با فمنیسم است یا واقعا با فرهنگ اسلامی ما هم خوانی ندارند و آیا اسلام از نظر شما سیاست معنی می شود؟

این دانشجوی دانشگاه شیراز بعد از سوال از ارشد به سراغ سوالی از شجاعی رفت و گفت: شما گفتید در بحث حجاب باید مدتی سکوت کرد آیا سکوت باعث کوچک شدن این موضوع نمی شود؟ درصحبت های شما حرف از الگوسازی از حضرت زهرا شنیده می شود در حالی که در جای دیگر حرف از برابری زنان ومردان میزنید آیا حضرت زهرا به دنبال برابری با حضرت علی بود؟آیا ما باید طرح فمنیسمی را که در غرب با شکست روبرو شده در ایران انجام دهیم و با شکست روبرو شویم؟

این دانشجو پس از پرسیدن این سوالات درپی پرسیدن سوالات بعدی خود بود که با برخورد مجری برای خاتمه دادن به سوالات مواجه شد اما دانشجو با درخواست زمان اضافه خواستار پرسیدن تمام سوالات خود بود که میکروفن را از وی با رفتاری که در شان آن محیط فرهنگی نبود برداشتند و مجبور به ترک جایگاه شد.

شجاعی با بیان اینکه این‌ها عده ای مامور شده بودند ونیازی نیست پاسخ سوالاتشان را بدهیم، از پاسخ دادن به سوالات امتناع کرد که با اعتراض عده ای در سالن، به سوالات پاسخ داد.

وی با بیان اینکه باید بین اجبار حجاب و وجوب حجاب تفاوت قائل شد، افزود: با توجه به روایات در زمان پیامبر حجاب اجباری نبوده بلکه واجب بوده مثل حج که واجب است و اجباری نیست، بعد از انقلاب اسلامی تا مدتی حجاب اجباری نشد، و بعد از زمان دوماه اول برای کارمندها اجباری شد بعد مجامع عمومی، بعد از انقلاب بحث حجاب دست مایه دولتها می شد.

شجاعی در ادامه گفت: از نظر من اگر کلی به کشور نگاه کنیم وضع حجاب خوب است، بعضی افراد چادر را انتخاب می‌کنند بعضی مقنعه وبعضی دیگر شال وروسری.

وی بابیان اینکه شما که سوال پرسیدید به حدی راضی نیستید، افزود: شما اگر چه حدی رعایت کنند می‌گویید افراد حجاب دارند و راضی می شویدو ساکت می‌شوید؟ اگر همه افراد مقنعه وچادری باشند که حرف منطقی نیست .

مشاورامور زنان دولت اصلاحات با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پوشیدن چادر اجبار نیست، خاطر نشان کرد: شما نمی‌توانی به کسی که چادر ندارد بگویی بی حجاب.

وی ادامه داد: چرا فقط در دولت اصلاحات بر روی حجاب حساس می شوید و در دولت‌های قبل این گونه نبودید؟چرا فقط به ظاهر حساس می شوید واندازه مانتوها را سانت می کنید؟

ارشد به سوال دانشجو این‌گونه جواب داد: دادن کارت سلامت به افراد انسانی است، چرا که افرادی که ناخواسته به دام های مختلف افتادند اگر تحت درمان قرار نگیرند می توانند مثل بمب عمل کنند وجامعه را بیمار کنند.

بعداز پاسخ های سخنرانان، دانشجوی دیگری به جایگاه آمد و ضمن ابراز ارادت به خاتمی و مسئولان اصلاحات سوال خود را اینگونه پرسید: ما در جامعه بانوان فقط با فشار های جامعه روبرو نیستیم بلکه با فشارهای غلط حکومتی هم روبرو هستیم چگونه می توان از سد شورای نگهبان عبور کرد و زنانی مثل شما به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد؟

راکعی با بیان اینکه رفتار دانشجوی اول در شان دانشگاه نبود، گفت: مشکلی که متاسفانه در گروه‌ های مختلف داریم این است که با توجه به اینکه همه ما به قران اعتقاد داریم اما صحبت های امام از جانب خیلی ها به غفلت رفته است و زمانی که می بینیم روش ما درباره مشکلی مثل حجاب اشتباه بوده باید روش را تغییر داد، همچنین روشی که در شورای نگهبان است یک مقدار سنتی است باید با توجه به شرایط و موقعیت رفتار کنند.

بعد آز آن دانشجویی به جایگاه آمد و پرسید از وظایفی که یک زن دارد کدام اصلی تر است وظیفه اسلامی یا اجتماعی؟

شجاعی در پاسخ به آن گفت: وظیفه اجتماعی چرا که انسان‌ها نسبت به شرایط، اصلی ترین وظایف خود را مشخص می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار