مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان معتقد است: گفتمان انقلاب اسلامی با بنر، تبلیغات و شعار ایجاد نمی‌شود و فرهنگ و هنر انقلاب مقابل گفتمان ایرانی قرار ندارد.
کد خبر: ۴۰۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ 13 April 2017

به گزارش تابناک سمنان، محمدرضا سوقندی پیش از ظهر امروز در برنامه «در جست‌وجوی حقیقت 2» که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و نکوداشت شهید آوینی در تالار مهر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود برگزار شد، با گرامیداشت ماه رجب و ولادت حضرت علی (ع) و تسلیت رحلت حضرت زینب (س) و شهادت شهید آوینی و نیز تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه اظهار داشت: امروز باید دانست که اگر شهید آوینی بود، به‌عنوان یک مجاهد فرهنگی و هنری چه می‌گفت واگر شهید آوینی «روایت فتح» دیگری می‌ساخت، از کدام فتح‌الفتوح می‌گفت و کدام فتح را روایت می‌کرد.

وی با بیان اینکه پاسخ به این سؤال ساده نیست و هر کدام می‌توانید پاسخی بدهید، افزود: آنچه به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش باشد، یک کلمه بیشتر نیست و آن گفتمان و فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است. تفاوتگفتمان و فرهنگ انقلاب اسلامی و گفتمان هنری انقلاب با بقیه گفتمان‌ها امروز باید شناخته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به ویژگی‌های گفتمان و تفاوت آن با گفت‌وگو، نظریه و حرف خاطرنشان کرد: گفتمان در نظام معرفتی و اندیشه‌ای شکل می‌گیرد و ممکن است انسان‌ها در مورد یک مسأله گفت‌وگو کنند و لزوماً این گفت‌وگو منظومه، مجموعه، چارچوب و قالب گفتمان نداشته باشد و حرف و سخن باشد؛ اما گفتمان یک نظام معرفتی است و پشت، ریشه و سند آن مجموعه‌ای از آموزه‌ها و دکترین‌هاست.

سوقندی ادامه داد: گفتمان مبتنی بر عقلانیت و خردورزی در حوزه عقل و اندیشه شکل می‌گیرد و بعد بر زبان جاری می‌شود و ممکن نیست جمعی بدون اندیشه و تفکر بنشینند و بگویند گفتمان ایجاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: گفتمان مبتنی بر اندیشه و تفکر و اغنایی است و در آن مخاطب قانع و سیر می‌شود و گرسنه نمی‌ماند؛ سؤالات بی‌پاسخ نمی‌ماند و شبهات رها نمی‌شود و تردید و تشکیک تبدیل به‌ یقین می‌شود.

گفتمانی با بنر، تبلیغات و شعار ایجاد نمی‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان عنوان کرد: در گفتمان، اندیشه‌ها نزدیک شده و اغنا صورت می‌گیرد و با بنر، تبلیغات و شعار گفتمان ایجاد نمی‌شود و گفتمان در حقیقت نظام فرهنگی مبتنی بر اغنای عقل و اندیشه است.

سوقندی با اشاره به دیگر ویژگی گفتمان گفت: گفتمان مولد بوده و نوزایی و رویش دارد؛ گفتمان ایستایی ندارد، پیش‌رونده است و عقب‌گرد نمی‌کند. در گفتمان تولید و زایش، آفرینش و روزآمدی، پیش‌بینی، پیشگویی و آینده‌نگری مهم بوده و بازتولید اندیشه و بازتوزیع و تولید اندیشه در گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه گفتمان حرف و نظریه‌ای مقابل بقیه حرف‌ها نیست، بیان کرد: گفتمان قالب است و حاکمیت تهاجمی دارد و سایر تئوری‌ها در نظریه‌ها و رقبا را به چالش می‌کشد و به چالش دعوتمی‌کند؛ گفتمان می‌گوید حق است و بقیه را به چالش می‌کشد و این در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد و ... دنبال می‌شود.

گفتمان فرهنگی پایدار و ماندگار است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه گفتمان موقتی نیست، به سه جریان اشاره کرد و افزود: یک جریان سیاسی است که امروز که در آستانه انتخابات هستیم، کوتاه‌مدت بروز پیدا می‌کند و این تحولات سیاسی موقتی است.

وی تصریح کرد: جریان اقتصادی نیز گفتمان میان‌مدت است؛ اما گفتمان فرهنگی پایدار و ماندگار است. گفتمان سیاسی و اقتصادی بر مبنای گفتمان فرهنگی شکل می‌گیرد و به همان میزان پایدار و ماندگار خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تأکید بر اینکه گفتمان در حد اندیشه باقی نمی‌ماند و منجر به اقدام و عمل و تولید و اشتغال و حرکت و تلاش می‌شود، گفت: گفتمان از هوش به آغوش و از ذهنیت به عینیت و روی زمین دیده می‌شود و آثارش ملموس است.

سوقندی عنوان کرد: هر چقدر از گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ انقلاب اسلامی و هنر انقلاب فاصله بگیریم، دچار گفتمان‌های انحرافی و بدلی می‌شویم. گفتمان انقلاب اسلامی گفتمانی نیست که نقطه مقابل آن فرهنگ ایرانی باشد و امروز برخی این را به غلط و خطا بیان می‌کنند.

گفتمان فرهنگ و هنر انقلاب با گفتمان ایرانی رقابت نمی‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ادامه داد: گفتمان فرهنگ و هنر انقلاب با گفتمان ایرانی رقابت نمی‌کند و با گفتمان بیگانه مقابله و ضدیت دارد؛ اما طراحی دشمنان ما بر خلاف این است. اهالی فرهنگ و هنر باید چشم، گوش و هوشی داشته باشند که بقیه ندارند و بقیه نمی‌بینند که دشمن در طراحی جای دوست و دشمن در میدان بازی را عوض می‌کند.

سوقندی تأکید کرد: امروز به‌ جای اینکه طرفداران انقلاب اسلامی مقابل دشمنان گفتمان واحد داشته باشند، دشمنان آن‌ها را در بازی سیاسی و طراحی میدان مقابل هم قرار می‌دهند و شاهدیم در عرصه سیاسی، فرزندان انقلاب جای اتحاد برابر دشمن، از نفاق یک چهره مطلوب می‌سازند و این توطئه دشمنان است.

وی با بیان اینکه جریان نفاق ترورها را سازمان‌دهی می‌کند و در دفاع مقدس علیه ما بود، افزود: امروز دشمن در بازی خود چهره متفاوت از نفاق عرضه می‌کند؛ ما نظامی هستیم که با نفاق و تفکر لیبرالیستی و نظام سلطه مقابله کردیم و نظام سرمایه‌داری را به چالش کشیدیم و شعار عدالت دادیم و گفتمان علی (ع) که برگرفته از نهج‌البلاغه است، را مدنظر داریم.

گفتمان حضرت زینب (س) ترویج شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ادامه داد: گفتمان ما گفتمان حسینی است که جنگ‌طلبی نبود و از مدینه تا کربلا یک کلمه و واژه در سخنان امام حسین (ع) و یارانش از جنگ نمی‌بینیم و آنچه هست، صلح، دعوت و لطف است. امام حسین (ع) مظلوم و مقتول کربلا و فریادش، فریاد آزادی است که اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید و مردانگی و انسانیت داشته باشید.

سوقندی با اشاره به گفتمان حضرت زینب (س) در خطبه‌هایش گفت: باید در تعزیه، هنر، ادبیات و شعر دینی بازخوانی خطبه‌های زینبی را داشته باشیم؛ گفتمان مهدوی، انتظار و امید، مقاومت و هیهات من الذله و گفتمان پیامبر گرامی اسلام (ص) که خطاب به مسلمانان فرمود، اگر کسی شب را به صبح برساند و ندای برادر مسلمان او در هر کجای دنیا به او برسد و او اجابت نکند، مسلمان نیست، امروز باید ترویج شود.

وی بر لزوم مراقبت برای فاصله نگرفتن از این گفتمان‌ها تأکید کرد: اگر از این گفتمان فاصله بگیریم، در بازی سیاسی دشمن گرفتار می‌شویم. نیروهای انقلابی باید با هم متحد و منسجم و در کنار هم باشند و دشمن مشترک را بشناسند. هنر و اهالی فرهنگ انقلاب باید در این فرصت تاریخی رسالت خود را بشناسند.

هنرمندان باید مردم را آگاه کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اضافه کرد: هنرمندان باید مردم را آگاه کنند و از رسانه هنر بهترین بهره را ببرند؛ اگر شهید آوینی بود، امروز می‌گفت باید برگردیم و ببینیم امام خمینی (ره) چه گفت و گفتمان امام و رهبری چیست و وصیت‌نامه شهدا را بخوانیم که امام فرمود وصیت‌نامه شهدا انسان‌ساز است. امروز باید به عاشورا برگردیم و به حقیقت شهدا و تاریخ باز گردیم.

سوقندی ادامه داد: با ایجاد تفرقه، چنددستگی و اختلاف دشمنان حرکت رو به جلو می‌کنند؛ همه می‌دانند دشمن خیرخواه ما نیست و باید دین خود را به قرآن و وحی، فرهنگ انقلاب، تشیع و عالمان دینی و از مکتب و شهدا ادا کنیم.

وی گفت: باید امروز رسالت انقلابی و گفتمان انقلابی و فرهنگ و هنر انقلاب را با زبان جدید ارائه دهیم و بازتولید کنیم؛ نسل امروز تشنه است و برای تشنگان اگر آب زلال و گوارا فراهم نکنیم، آب آلوده مصرف می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ادامه داد: نمی‌توانیم تشنگان را از نوشیدن آب آلوده باز داریم؛ اگر آب سالم فراهم نکنیم، دشمن وارد می‌شود.

سوقندی بیان کرد: امسال، سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» است، وظیفه ما نیز تولید، بازتولید و باز توزیع فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار