رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی :
فرهاد رحمان زاده گفت : اکثر هنرمندان ما از نظر معیشت تامین نیستند و تئاتر آینده شغلی محسوب نمی شود بنابراین هنرمندان تئاتر رغبتی برای کار کردن ندارند و حداکثر شاید سالی یک نمایش آن هم برای دل خودشان کار می کنند .
کد خبر: ۴۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰ 30 May 2015
به گزارش تابناک گیلان ، فرهاد رحمان زاده گفت : اکثر هنرمندان ما از نظر معیشت تامین نیستند و تئاتر آینده شغلی محسوب نمی شود بنابراین هنرمندان تئاتر رغبتی برای کار کردن ندارند و حداکثر شاید سالی یک نمایش آن هم برای دل خودشان کار می کنند .

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی تعداد گروههای نمایش شهرستان را چهار گروه عنوان کرد که یک گروه در مرکز هنرهای نمایشی ثبت شده و سه گروه دیگر دارای پروانه اند اما با توجه به راکد ماندن پرونده ها در مرکز مجوز جدید دریافت نکرده اند .

وی خاطرنشان کرد : فصل تئاتری انزلی معمولا پاییز است و شش ماه اول سال گروه ها متن انتخاب و تمرین می کنند .

رحمان زاده علت انتخاب ماه اردیبهشت برای تئاتر گفت : جشن اردیبهشت از چند سال پیش شروع شد و تصمیم گرفتند همزمان با روز جهانی تئاتر در این روز از فعالان در حوزه نمایش تجلیل شود .

وی در مورد اعلام امسال بعنوان سال توجه به تئاتر از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : جزئیات آن برای ما روشن نیست که آیا منظور ایشان اختصاص بودجه حمایتی است یا مواردی همچون گسترش جشنواره ها و توجه به آینده شغلی بازیگران .

گروه تئاتر فرهنگ ، بعنوان فعالترین گروه نمایش شهرستان که هنوز پرونده اش در تهران راکد مانده روز 25 اردیبهشت نمایشی با عنوان کله گوکها نوشته نیل سایمون را نمایشنامه خوانی کرد که با استقبال خوب مردم روبرو شد .

محمد رضا حسین زاده سرپرست گروه فرهنگ که کار تئاتری را از سال 60 به عنوان بازیگر و از سال 67 به عنوان کارگردان شروع کرده و تاکنون هشت نمایشنامه مطرح را روی صحنه برده است گفت : شاهد افول هنر تئاتر در کشور هستیم .

وی خاطرنشان کرد : گروه برای چند روز اجرا باید چند ماه زمان بگذارد و مسلما تمرین و اجرا هزینه بر است و جبران هزینه ها از طریق گیشه و بلیت مقدور نیست و حمایتی نیز صورت نمی گیرد .

وی افزود : قرار بود ساماندهی گروه ها انجام شود ولی هنوز این کار انجام نشده و منتظر اقدامات مثبت برای حمایت از تئاتر هستیم .

حسین زاده متذکر شد : متون نمایشی ایرانی کم است و گروهها نیاز به متون بیشتری دارند .

پارسال 10 نمایش در انزلی روی صحنه رفت و یک نمایش خوانی اجرا شد که چهار گروه نمایشی از شهرستانهای دیگر بودند .

گرچه شاید اجرای این تعداد نمایش در یک شهرستان کوچک چندان بد به نظر نیاید اما هنردوستان انزلی آن را با توانمندی و پیشینه اجرای تئاتر در انزلی اندک می دانند .

دوستداران تئاتر انزلی کارهای زیبایی چون خانه عروسک ، فنز ، بدل ، بیدرمن و آتش افروزان ، خواستگاری ، چنگ در باد ، دیگه از این بدتر نمیشه ، خرس ، کنسرت بانوان آشویتس و نمایشهای خوب دیگر را به یاد دارند . 

این پیشینه و توانمندی موجب شد که سال 90 جشن اردیبهشت تئاتر گیلان در انزلی برگزار شود 

نمایش ، شاید تاریخی به قدمت حضور انسان بر روی کره زمین داشته باشد و نقش و تاثیر مثبت تئاتر بر ذهن و فرهنگ افراد امروز یک امر ثابت شده و بدیهی محسوب می شود به نحوی که نمایش به جزئی تفکیک ناپذیر از آموزش در کشورهای توسعه یافته از مقطع مهد کودک تا دانشگاه تبدیل شده است . 

فراتر از آن تئاتر درمانی اکنون روشی علمی برای درمان برخی مشکلات روحی بشمار می رود . 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار