جلسه هم‌اندیشی؛
جلسه هم‌اندیشی بررسی روشهای بهینه و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت تغذیه افراد مبتلا به سلیاک با اساتید دانشگاهی و پژوهشگران در ساختمان شورای مشارکتهای زنان مجمع خیرین سلامت استان خراسان رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۴۱۶۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۸ 02 May 2017
به گزارش تابناک رضوی، با عنایت به اهمیت بیماری سلیاک و در جهت اطلاع‌رسانی و ارتقاء سطح آگاهی مردم و اتخاذ راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت تغذیه افراد مبتلا به سلیاک این بیماری جلسه‌ای جهت هم‌اندیشی با مشارکت شورای مشارکت‌های زنان خیرین سلامت خراسان رضوی و مجمع خیرین سلامت مشهد و انجمن حمایت از بیماری سلیاک خراسان رضوی با حضور اساتید دانشگاهی و پژوهشگران برگزار گردید.
 آرزو حیدریان رییس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی دراین جلسه هم اندیشی با اشاره به اینکه ارتباط و مشارکت شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت با اساتید دانشگاهی و پژوهشگران برجسته برای بهداشت و سلامت جامعه بسیار مفید و مؤثر است و باعث خرسندی و مباهات است،  گفت: متأسفانه بعضی‌ها بیماری خود را پنهان می‌کنند این پنهان کردن بیماری یک معضل اجتماعی بزرگ در جامعه است. نباید بیماری را پنهان کنیم و بااطلاع رسانی به‌موقع بخصوص در کودکان امکان پیشگیری و حاد شدن بیماری و کنترل آنها میسر می شود.
وی عنوان کرد: نقش تحقیق و پژوهش در حفظ و سلامت بهداشتی جامعه بر هیچ‌کس پوشیده نیست و فعالیت‌های آن مصداق اقتصاد مقاومتی می‌باشد.
حیدریان با اشاره به اهمیت اجرای این طرح خاطرنشان کرد: مشخصه مهم در این‌گونه فعالیت‌ها عام‌المنفعه بودن آن است و حرکت در راستای شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی می‌باشد.
دکتر یقمانی با بیان اینکه مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بزرگ‌ترين مرکز در زمینهٔ تحقيقات و آموزش كشاورزي ‌در كشور است، گفت: وجود نيروي انساني ماهر و متخصص با مدارج علمي مختلف، برخورداري از امكانات و تجهيزات فني و آزمايشگاهي تحقيقاتي، وجود محيط‌هاي تحقيقاتي (ايستگاه‌ها و مزارع) با شرايط اقليمي متنوع و امكان استفاده از جديدترين دستاوردها و فناوري‌هاي نوين از مهم‌ترين اين ظرفيت‌ها محسوب مي‌شود.
وی گفت: این مرکز با تکیه‌بر 110 عضو هیات علمی و پایلوت‌های پژوهشی در نقاط مختلف استان فعال است و یکی از گروه‌های پژوهشی مرکز گروه صنایع غذایی است که 11 عضو هیات علمی دارد و پروژه‌های مربوط به نان و کیفیت نان از اولویت‌های پژوهشی گروه صنایع مرکز است.
دکتر اقنوم نیز در این جلسه هم اندیشی یاد آور شد: با توجه به اینکه بیماری سلیاک یکی از بیماری‌های شایع در استان است که مرتبط به نان و آرد گلوتن است و بیماری سلیاک نیاز به محصولات بدون گلوتن دارند. ازاین‌رو درصدد هستیم با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی، شورای مشارکت‌های زنان خیرین سلامت خراسان رضوی، مجمع خیرین سلامت مشهد، انجمن حمایت از بیماری سلیاک خراسان رضوی و مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی این مشکل را برای بیماران سلیاک حل کنیم.
وی گفت: هدف ما از این هم‌اندیشی ایجاد مرکزی برای تولید محصولات فاقد گلوتن باکیفیتی بالاتر از فرآورده‌های موجود در بازار براي مبتلايان به سلياك به لحاظ دسترسی آسان و تأمین نیازهای این بیماران هم ازنظر اقتصادی و هم رفاه آنها از است.
رحیم‌پور مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاک خراسان رضوی نیز با اشاره به علائم این بیماری که، پوکی استخوان و کم‌خونی، ضعف و سستی، اسهال، درد شکم و آفت دهانی مزمن است اشاره کرد و عنوان کرد: روده تحریک‌پذیر یکی دیگر از علائم بیماری سلیاک است که این بیماری در ایران شایع است و با توجه به نیاز بیماران سلیاکی به محصولات بدون گلوتن اگر مرکزی جهت تولید محصولات آردی بدون گلوتن ایجاد شود بزرگ‌ترین مشکل و نیاز این بیماران مرتفع خواهد شد.
وی تصریح کرد: اگر این مرکز راه‌اندازی شود به جرات می‌توان گفت، این مرکز بهترین مرکز ارائه محصولات فاقد گلوتن در کشور خواهد بود چراکه مجموعه‌ای با پشتوانه‌ای علمی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار