خشکی دریاچه ها به بهانه تغییر اقلیم فریب است/ تا چاه های کشاورزی وجود دارند دریاچه ها احیا نمی شوند/ سیستم تقسیم آب کشاورزی باید مثل قدیم شود/ آسیب خشک شدن بختگان جهانیست
کد خبر: ۴۱۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ 03 May 2017
خشکی دریاچه ها به بهانه تغییر اقلیم فریب است
به گزارش تابناک فارس: پدر علم هیدروژئولوژی ایران و استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه برخی می خواهند خشکی تالابهای بختگان، طشک و دیگر تالابهای استان فارس را با تغییر اقلیم توجیه کنند، گفت: خشکی تالابهای فارس با تغییر اقلیم توجیه نمی شود، تغییر اقلیم بهانه ای بیش نیست، بهانه ای که رنگ و بوی سیاسی دارد.
 
دکتر عزت الله رئیسی اردکانی روز دوشنبه در کارگاه آموزشی و نشست مشورتی تدوین برنامه مدیریت جامع تالابهای بختگان ، طشک و کمجان در شیراز افزود: چگونه می توان خشکی تالاب های استان فارس را به حساب تغییر اقلیم گذاشت در حالی که ما در دهه های گذشته همین شرایط بارندگی و همین اقلیم را داشته ایم ، متوسط بارندگی 244 میلیمتر برای شیراز و برخی مناطق استان فارس که در سال زراعی جاری شاهد آن هستیم دقیقا در سال 1346 و برخی سالهای دهه 50 و 40 تکرار شده است ، بنابراین نباید کم بارانی ها را به حساب تغییر اقلیم گذاشت.
 
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری تا بهمن ماه 95 بارندگی قابل توجهی در فارس نداشتیم و همه نگران کم بارشی بودند، گفت: دقیقا در سالهای ددهه 40 این نوع بارندگی در فارس تکرار شده است، این مسایل به ما گوشزد می کند که باید از گذشته درس بگیریم و با دخالت های بی رویه در اقلیم و طبیعت، سلامت محیط زیست را به خطر نیاندازیم .
 
تا چاه های کشاورزی وجود دارند دریاچه ها احیا نمی شوند
دکتر رئیسی اردکانی در ادامه گفت : موتور پمپ ها در چاههای غیر مجاز و مجاز اطراف تالابهای بختگان و طشک سالانه 3/3 میلیارد متر مکعب آب برداشت می کنند ، با این حجم برداشت هر چقدر برای این تالابها حقابه قانونی تعیین شود باز هم نباید به احیای دریاچه ها امید داشت ، آیا سازمان آب می تواند برای هر موتور پمپ یک مامور بگمارد؟ آیا می توان برای هر چاه یک نفر بازرس تعیین کرد ؟ قطعا چنین کاری میسر نیست.
 
استاد گروه آبشناسی بخش علوم زمین دانشگاه شیراز ادامه داد : مواقعی بوده است که ما با مقاومت بسیار زیاد کشاورزان و بهره برداران مواجه شده ایم ، حتی توصیه های کارشناسی هم دراین شرایط نیمتوانیم بکنیم ، مواردی بوده است که بهره برداران ، کارشناسان را تهدید به کتک کاری کرده اند ، چگونه میتوان در چنین شرایطی انتظار داشت که آبی بر بستر بختگان بماند.
 
سیستم تقسیم آب کشاورزی باید مثل قدیم شود
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت:افزایش فرهنگ مشارکت مردم در احیای تالاب ها را ضروری دانست و گفت: باید همان شرایطی که بر میراب (آبیار و تقسیم کننده عادلانه آب) حکمفرما بود در مورد بهره برداران آب نیز اعمال شود تا بتوان به احیای تالاب های فارس امیدوار شد.
 
آسیب خشک شدن بختگان جهانیست
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز گفت: آسیبی که ناشی از خشک شدن تالاب بختگان نی ریز بر اقلیم وارد می شود، آسیبی جهانی است و رفع آن نیازمند جلب توجه حهانی و رویکردی بین المللی است.
طالب بیدختی اظهار داشت: مطالعات نشان می دهد که در سال های پُر آبی یک میلیارد متر مکعب، در سال های با بارندگی متوسط 600 میلیون متر مکعب و در سال های کم آب 300 میلیون متر مکعب آب باید به دریاچه بختگان برسد، اما تا کنون هیچگاه این حقابه برای دریاچه بختگان رها سازی نشده است.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دکتر تقی طاوسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
سلام و درود بر جناب آقای دکتر رئیسی اردکانی
جانا سخن از زبان ما می گویی
اینجانب در دهه 1370 خورشیدی در رساله دکتری خود اشاره به این موضوع داشتم و تخریب سرزمین از جمله تخریب منابع آب های سطحی و زیر زمینی را مهمترین جلوه بیابانزایی در ایران می دانم.
در مقاله دیگری توجه به نظام های سنتی آبیاری در مناطق خشک و نیمه خشک ایران را در حاشیه نظرات خود در مورد بیابانزایی هیدرولوزیکی، اقلیمی و ... ارائه نمودم
کتاب بیابان و بیابانزایی اینجانب چاپ 1394 نیز اشاره به فرمایشات جنابعالی دارد.
با احترام: تقی طاوسی، استاد گروه اقلیم شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سید محمد هادی رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
سلام
مطابق نظریه استاتید محترم به فرض برداشت 15 لیتر برثانیه برای هر چاه تلمبه و وجود 5000 چاه تلمبه لازم هست در اطراف این آبگیر ها باشد این هم قبول
اگر هر چاه تلمبه با این وضعیت کشت شتوی 15 هکتار گندم و 5 ال 10 هکتار کشت جو داشته باشه تولید متوسط 5 تن در هکتار برای گندم نزدیک 400 هزار تن گندم و 200 هزار تن جو تولید میشه و برای کشت صیفی هم اگر ذرت بکارند هر تلمبه 8 هکتار با نرخ برداشت ده تن در هکتار 400 هزار تن ذرت تولید میشه و چرخش کار حدود یک ملیون تن محصول و قیمت هر تن یک ملیون تومان میشه هزار ملیارد تومان چون این مبلغ تو دست روستاییها میچرخد و برای هر 25 ملیونش بگو یک شغل حد اقل 40 هزار شغل روستایی حالا اگر اساتید محترم توان تولید این اندازه شغل دارند و میتونند برای 40 هزار سر پرست خانواده شغل ایجاد کنند و و 250 هزار نفر عائله روستایی را تامین معیشت کنند خوب هست که تلمبه ها خاموش بشه ولی اگر ندارند
تکلیف ما چی هست بیایم شهر و حاشیه نشین بشیم یه
مطلب هست عدم تولید یک ملیون تن محصول یه مطلب و...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار