نماینده وزارت خارجه در شمال و شرق کشور خبر داد:
نماینده وزارت خارجه در شمال و شرق کشور گفت: تفاهمات دو جانبه‌ای بین ما و ترکمنستان در مورد آب سد دوستی برقرار شده که در آن مقدار و ظرفیت آب مشخص شده است.
کد خبر: ۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴ 10 February 2015

به گزارش تابناک، غلام عباس ارباب خالص اظهار داشت: چرخ انقلاب رو به توسعه است و هر روز در بخش‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی شاهد دستاوردهای جدیدی هستیم که این برای کشور و ملت ما سبب افتخار و سربلندی است.

وی افزود: در چارچوب اقدامات دولت در عرصه همکاری‌های خارجی و مسائل منطقه‌ای اولویت ما توسعه همکاری با کشورهای همسایه است تا بتوانیم روابط خارجی را در تمامی ابعاد امنیتی، سیاسی, علمی و فرهنگی توسعه دهیم این در حالی است که ارتباط با کشورهای همسایه را نمی‌شود از هیچ کشوری گرفت و عمق روابط استراتژیک ما با کشورهای همسایه است.

ارباب خالص مذهب را عامل پیوند دهنده کشورها دانست و افزود:جایگاه خراسان رضوی تنها به ارتباط با کشورهای همسایه محدود نمی‌شود بلکه با کشورهای قفقاز، هند و کشورهای فرامنطقه ای مشارکت داریم، خراسان با کشورهای عرب زبان ارتباطات خاصی پیدا کرده است که علت اصلی این ارتباطات وجود بارگاه امام رضا (ع) است.

وی گفت: شرایط ژئوپولیتیکی استان به لحاظ ارتباطات ریلی و جاده‌ای و هوایی وضعیتی را برای ارتباط با سایر کشورها ایجاد کرده که شاهد افزایش خطوط ریلی و ترانزیتی در استان هستیم.

نماینده وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور اظهار داشت: توسعه همکاری‌های هوایی در منطقه در دستور کار است، مجوز خطوط هوایی مشهد-حیدرآباد هند و مشهد-باکو و مشهد - بیشکک اخذ شده و از شرکت‌های ایرانی می‌خواهیم با دید بلند نظرانه از محل مجوزها که برای استان و کشور کمک خوبی است در این راه قدم بردارند.

ارباب خالص گفت: مشهد نخستین و مهمترین نمایندگی در داخل کشور است که افزون بر 25 سال مشغول به فعالیت است.

وی گفت: توسعه روابط خارجی استان در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های کنسولی تعریف می‌شود و خارجیان مقیم مشهد، افراد خارجی که در مشهد تردد دارند و ایرانی‌هایی که ارتباط با خارج از کشور دارند در چارچوب خدمات کنسولی قرار می‌گیرند.

ارباب خالص گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم خود را در جهان عرضه کنیم برگزاری نمایشگاه است، در بحث توسعه اقتصادی 8 نمایشگاه خارجی اختصاصی در کشورهای تاجیکستان، قزاقستان، افغانستان، عشق آباد برگزار کردیم در اواخر بهمن نیز یک نمایشگاه در کابل برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: اعزام هیئت‌های بازاریابی را به صورت مستقیم و یا به صورت نمایشگاه‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم که هیئت‌هایی را به دوشنبه، هرات و خوجند اعزام کرده‌ایم و 4 هیئت نیز به هنگ کنگ، عمان، قطر و کویت اعزام می‌شوند.

ارباب خالص تاکید کرد: طی یک سال و نیم اخیر افزون بر 500شرکت خارجی در سایت سرمایه گذاری استان ثبت نام کرده‌اند که حداقل سرمایه برای ثبت شرکت‌ها، 300هزار دلار است و در حوزه پذیرش هیئت‌های خارجی نیز بیش از 10 هیئت پذیرش شده‌اند.

وی گفت: بازاریابی در افغانستان در گذشته تنها در مرزهای این کشور انجام می‌شده است اما در حال حاضر تمام ظرفیت و خاک افغانستان را مورد استفاده قرار می‌دهیم، در حال حاضر دارای خط پروازی مزار شریف، هرات،کابل، قندهار هستیم و در این مورد هیئت‌هایی را برای برقراری تعاملات با قزاقستان و آلماتی داشته‌ایم.

ارباب خالص بیان کرد: افزایش تعاملات با هیئت‌های تجاری کویت نیز در دستور کار قرار گرفته است و هیئت‌هایی از این کشور در آینده نزدیک وارد مشهد می‌شوند.

وی گفت: در ارتباط با پل تجن در سرخس سه نشست تخصصی در این مورد داشته‌ایم و احداث پل جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ با ایجاد پل جدید ظرفیت پذیرش کالا دو برابر می‌شود و امیدواریم تا سال آینده این پل ساخته شود.

ارباب خالص تاکید کرد: نشست‌هایی با هیئت راه آهن قزاقستان صورت گرفته، همچنینی نشستی بین نیروی انتظامی و هیئت ترکمنستانی با محوریت مبارزه با مواد مخدر انجام شده است.

نماینده وزارت خارجه در شمال و شرق کشور افزود: همکاری در حوزه فرهنگ و سمینارهای فرهنگی سبب توسعه روابط خارجی می‌شود، در همین راستا جشنواره امام رضا(ع) از سال 86 در مرو ترکمستان برگزار می‌شود.

ارباب خالص تاکید کرد: در بعد سیاسی نیز با کشورهای آفریقای جنوبی، آذربایجان، گرجستان، کویت، ترکیه و ویتنام ارتباط برقرار کرده‌ایم و سمینار همکاری را نیز در کویت برگزار می‌کنیم.

وی اظهار داشت: کارهای مشترکی را با ترکیه در زمینه ترانزیت و همکاری‌های فرهنگی آغاز کرده‌ایم و سعی داریم از ظرفیت ترکیه در مورد مشترکات فرهنگی استفاده کنیم.

ارباب خالص افزود: سال گذشته 1.5 میلیون توریست به خراسان سفر کردند که از این میزان500 هزار نفر از مرزهای هوایی به استان وارد شده اند، ظرفیت مشهد در حوزه خدمات پزشکی، امکانات رفاهی و گردشگری زیاد است و در این چند سال اخیر شاهد تنوع گردشگران از سایر کشورها بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: 41 نفر از زندانیان ایرانی در ترکمنستان آزاد شده‌اند، این در حالی است که 280نفر دیگر از ایرانیان در زندان‌های ترکمنستان به دلیل مشکلات مربوط به مواد مخدر زندانی هستند، در همین راستا سندی را جهت مبادله زندانیان تدوین کرده‌ایم که امیدواریم به امضا برسد.

ارباب خالص بیان کرد: همکاری‌هایی با کنسولگری عراق در مشهد صورت گرفته و تلاش داریم مردم برای گرفتن ویزا در مقابل کنسولگری عراق تجمع نکنند و مراجعه مردم برای گرفتن ویزا به سازمان حج و زیارت باشد.

وی افزود: روند همکاری‌های خارجی استان در مسائل اقتصادی، فرهنگی و خدمات کنسولی 36 تا 40 درصد افزایش داشته است، با توجه به تحریم‌ها و تبلیغات سوء غرب، این روند رو به افزایش همکاری‌های خارجی را در استان شاهد بودیم و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها و حضور هیئتها در استان افزایش پیدا کرده است.

ارباب خالص گفت: آخرین سرکنسولی که به استان پیشنهاد دفتر داده ترکیه بوده است که در حال حاضر در استان ما این دفتر فعال است، برقراری ارتباط با آلمان، ایتالیا و رومانی را در دستور کار قرار داده‌ایم اما با توجه به شرایط تحریم‌ها و مسائل اقتصادی برقراری رابطه با کشورهای همسایه را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: تفاهمات دو جانبه‌ای بین ما و ترکمنستان در مورد آب سد دوستی برقرار شده که در آن مقدار و ظرفیت آب مشخص شده است،


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار