اجلاس متروپليس آرژانتين با طعم چیپس
دست‌آوردهای سفر به کشور آرژانتین که به منظور شرکت در اجلاس انجمن کلان‌شهرهای جهان «متروپلیس» و با حضور تعدادی از نمایندگان مدیریت شهری مشهد انجام شده بود تشریح شد.
کد خبر: ۴۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۳ 01 June 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی، رئیس کمیسیون فرهنگی، امور اجتماعی و زیارت شورای اسلامی مشهد در نشست خبری ویژه ای که در سالن جلسات شورای اسلامی شهر مشهد برگزارشد، به ارائه گزارش از دستاوردهای اعزام نمایندگان شورای اسلامی و شهرداری مشهد در نشست سالانه  پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی اخلاقی گفت: مهمترین ثمره سفر اعضای شورای اسلامی شهر به آرژانتین و بوینس آیرس  برای جلسات کلانشهرهای متروپلیس جهان ، انتقال دغدغه نخبگان ایران  و به خصوص مشهد به كلان شهرهای جهان است.

وی با بیان اینکه این جلاس كه به مناسب سی امین  سال تشكیل مجمع كلان شهرها جهان در کشورآرژانتین و شهر بوینس آیرس برگزار شده بود،افزود: در این اجلاس از ۱۳۷ كلان شهر جهان شركت داشتند و گروه مشهد به عنوان تنها نماینده كلان شهرها از جمهوری اسلامی ایران حضور داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، امور اجتماعی و زیارت شورای اسلامی مشهد افزود: حضورمشهد در این مجمع جهانی در شرایطی كه استكبار تلاش های گسترده ای جهت انزوای جمهوری اسلامی ایران  انجام می دهد، فرصت خوبی برای ارتباط با كشورهای جهان است.

وی گفت: با توجه به مركزیت مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان مركز معنوی  جهان اسلام، لزوم بهره گرفتن ازاین فرصت، قابل توجه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و امور اجتماعی شورای شهرمشهد تاکید کرد: مشهد ظرفیت دارد تا قطب فرهنگی، علمی و گردشگری جهان باشد.

حجت الاسلام اخلاقی با اشاره به عضویت مشهد در هیئت مدیره انجمن كلان شهرها جهان افزود: می توانیم با بهره گیری از آن ظرفیت به اهداف بین المللی مشهد دست ابم.

وی سابقه تمدن مشهد را در دستیابی به جایگاه فرهنگی و گردشگری  جهان موثر دانست و افزود: در این سفر به دنبال آشنایی با تجارب مدرن شهر بوینس آیرس و بهره گیری از تجارب آنها بودم.

حجت الاسلام اخلاقی گفت: سفرهای  بین المللی در صورت استمرار و حفظ ارتباط با كلان شهرها ، در تاثیر گذاری حوزه فرهنگی ایران و مشهد با دیگر کشورها بسیار موثراست.

وی افزود: مشهد به دلیل وجود مرقد مطهر امام هشتم(ع) و سفر سالانه بیش از ٢٥میلیون زائر داخلی و خارجی به این شهر، به‌عنوان یک شهر بین‌المللی در جهان شناخته می‌شود که نیاز است با ایجاد زیرساخت‌های مناسب این شهر به قطب گردشگری، علمی و فرهنگی جهان اسلام تبدیل شود.

وی این فرصت را برای مشهد مغتنم شمرد که به عنوان یکی از 22 کشور قطب در میان کلانشهرهای جهان مطرح است.

معرفی توانمندی‌های بانوان مشهدی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: حضور یک بانوی محجبه مسلمان و ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های بانوان در مشهد تعجب نمایندگان کلان‌شهرهای جهان را به‌دنبال داشت؛ زیرا بر اثر تبلیغات منفی کشورهای غربی آنان تصور فعالیت اجتماعی زنان در ایران را نداشتند.

انسیه غفوری شعرباف تصریح کرد: طی چند روزی که در این اجلاس حضور داشتم متوجه شدم موضوعاتی که کشورهای غربی در حوزه زنان به‌دنبال اجرای آن هستند سال‌ها در شهرهای کشورما به موضوعی عادی تبدیل شده است.

وی حضور در جلسه بانوان کلان‌شهرهای جهان و کارگاه آموزشی با عنوان «خشونت علیه زنان» و شرکت در نشست بررسی تجارت کلان‌شهرها در حوزه بانوان را از جمله برنامه‌های خود در این سفر ٨ روزه عنوان کرد.

غفوري با تأكيد بر ضرورت توجه به عدالت جنسيتي افزود: شهرداري مشهد با نگاه عادلانه به مردان و بانوان توانسته خدمات ويژه اي براي بانوان مشهد فراهم كند.

وي ادامه داد: امكاناتي مانند پارك هاي بانوان، ‌ اختصاص سالن هاي ويژه بانوان در قطار شهري و جداسازي بانوان و مردان در اتوبوس ها به عنوان تجربه شهرداري مشهد مورد توجه شهرداري هاي كلان شهرها قرار گرفت.

غفوری در پایان گفت: تبادل نظر در سطح دنیا درباره برابری زن و مرد و خشونت علیه زنان و انتقال تجربیات برای اعضای جامعه زنان متروپلیس بسیارجالب بود.

وی درپایان اظهارامیدواری کرد، این تجارب  و نگاه نقادانه و آموزشی  می تواند امنیت و آسایش بیشتر و رضایتمندی زنان را به ارمغان بیاورد.


کمک ٢٠ هزار یورویی به مشهد
رئیس شاخه جوانان متروپلیس نیزدر این نشست گفت: سی ‌امین اجلاس جهانی مترو پلیس با حضور ٤٧٦ هیئت از ١٣٦ کلان‌شهر دنیا برگزار شد و هدف این نشست حل مشکلات در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری مانند مشکلات ترافیکی، حمل‌ونقل، فرهنگ شهری و دیگر مسائل مدیریت شهری بود. حسین کشیری افزود: مشهد از سال ٢٠١١ به عضو هیئت مدیره انجمن کلان‌شهرهای جهان درآمده و سال گذشته دبیرخانه جوان این انجمن تا سال ٢٠١٧ به شهر مشهد داده شد.وی افزود: مدل شهرداری مشهد در حوزه جوانان مورد استقبال کلان‌شهر‌های جهان قرار گرفته است و در همین راستا هیئت مدیره متروپلیس کمک ٢٠هزار یورو برای تقویت شاخه جوانان در سال ٢٠١٥ را به مشهد اختصاص داده است.وی همچنین از رایزنی به‌منظور امضای تفاهمنامه‌ با شهر بوینس‌آیرس آرژانتین در زمینه همکاری برای المپیک جوانان ٢٠١٨ آرژانتین خبر داد.

 نقد متروپلیس در متروپلیس

معاون فرهنگي اجتماعي شهردار که به نيابت از شهردار مشهد در سي امين مجمع متروپليس در بوينس آيرس آرژانتين حضور يافته بود، در نشستي با خبرنگاران، از اين سفر 8 روزه هيئت اعزامي مشهد گزارشي ارائه کرد و گفت: نشست سالانه کلان شهرهاي جهان، ظرفيت هاي بسيار خوبي براي معرفي مشهد و همچنين استفاده از تجارب کلان شهرها دارد که بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

روزنامه خراسان گزارش داد: «وحيد جليلي»، روز گذشته در نشست خبري تشريح دستاوردهاي اين سفر گفت: در اين اجلاس 2 سخنراني رسمي در کارگروه جوانان و هيئت مديره متروپليس داشتم و انتقادهايي را به مباحث طرح شده در اجلاسيه مطرح کردم.

وي افزود: متروپليس در مباحث تکنيکال و استراتژيک متوقف شده است و جا دارد رويکرد عميق تري داشته باشد و نگاه فلسفي خود را نسبت به مفاهيم شهر و انسان شهري مشخص تر کند. شايد چون در اجلاسيه، بحث ها خيلي کليشه اي و همراه با تعارفات ديپلماتيک مطرح مي شد، صحبت هاي طرح شده از جانب نماينده مشهد متفاوت بود و به گفته دوستان جلسه را با شوک مواجه کرد.

واکنش شهردار پاريس

جليلي با اشاره به اين که انتقادهاي من به عنوان نماينده کلانشهر مشهد در جلسه هيئت مديره، به دنبال جلسه صبح اجلاسيه و طرح مباحثي همچون حمايت از همجنس بازان مطرح شد، افزود: در جلسه هيئت مديره، تصريح کردم که آيا متروپليس مي خواهد نهادي در خدمت امپرياليسم و استعمار جديد باشد يا قصد دارد مروج ارزش هاي غربي در کشورهاي ما باشد؟ به عنوان يک پيشنهاد درخواست کرديم اين خلاء جدي در متروپليس برطرف شود، يعني درباره مبناي تئوريک بحث هاي مديريتي در امور شهري گفت و گو کنيم.

اين صحبت ها مورد استقبال برخي اعضا نيز قرار گرفت و بعد از جلسه افرادي همچون شهرداران استانبول، ژوهانسبورگ و سانتياگو از مباحث مطرح شده استقبال کردند، اما فضاي اجلاس بيشتر تحت تاثير اروپايي ها بود.

وي تصريح کرد: به همين دليل براي ادامه حضورمان در متروپليس با توجه به ظرفيت هاي زياد، بايد سرمايه گذاري اصلي مان را روي کشورهايي بگذاريم که هماهنگي و نزديکي بيشتري در ديدگاه ها با ما دارند. در همين راستا آفريقاي جنوبي، شيلي، استانبول و حيدر آباد نيز براي تشکيل فراکسيوني براي طرح مباحث جدي تر متناسب با ظرفيت ها و نيازهاي شهرهاي ما و نه صرفا شهرهاي اروپايي اعلام آمادگي کرده اند.

وي افزود: فرداي آن روز هم مشاور ارشد متروپليس که يک استاد استراليايي بود، تقاضاي برگزاري جلسه با من کرد که جلسه خيلي خوبي بود، بحث هاي صريحي مطرح شد و به شدت از آن استقبال کرد و او نيز آسيب شناسي مشابهي از فضاي متروپليس داشت. البته در جلسه هيئت مديره، آقاي «هوشان» شهردار پاريس خيلي تند و به نوعي دستپاچه در مقابل نظرات مطرح شده از سوي مشهد واکنش نشان داد و تلاش کرد اين اتهام را از متروپليس بردارد اما با توجه به اعتراضات برخي ديگر از اعضاي جلسه نتوانست خيلي موفق باشد.

معاون فرهنگي و اجتماعي شهردار مشهد با اشاره به اين که مشهد جايگاه نسبتا خوبي در متروپليس پيدا کرده است، گفت: بعيد نيست اروپايي ها که عادت کرده اند متکلم وحده باشند، تلاش کنند که کرسي هاي فعال ما را در متروپليس بگيرند که اين موضوع حضور فعال ما را مي طلبد و علاوه بر حفظ ظرفيت هاي موجود، آن را توسعه خواهيم داد، اما اگر متروپليس به سمت حذف کشورهايي مثل ما نرود، تلاش مي کنيم با يک نگاه راهبردي فعاليت هاي جدي تري را سامان دهيم.

در حاشيه:

* جليلي گفت: شهر بوينس آيرس در حوزه مجسمه سازي و المان هاي دائم خيلي جلوتر از ما بود و جالب اين که تقريبا تمامي ديوارهاي شهر نقاشي ديواري شده بود که تصاوير شهدايشان هم بسيار به چشم مي آمد.

* کشيري گفت: هزينه سفر 2 عضو مشهدي از سوي متروپليس و 2 عضو ديگر از سوي شهرداري تامين شد، ضمن آن که انتخاب اعضاي هيئت از سوي کميته اي ويژه در شهرداري انجام شده بود. وي همچنين گفت: متاسفانه برگزارکنندگان اجلاس، غذاي حلال پيش بيني نکرده بودند و در طول اين 8 روز اعضاي هيئت فقط چيپس مي خوردند.

* اخلاقي گفت: در اين سفر به نظر مي رسيد نشاط مردم بوينس آيرس از ما بيشتر بود.

درپایان جلسه، کشیری به خبرنگاران حاضر در جلسه ، قول برگزاری دوره آموزشی یک روزه دیپلماسی شهری را با اعطای گواهینامه به عنوان هدیه نیمه شعبان و روز جوان داد و گفت: در این اجلاس بخاطر اینکه خبرنگاری همراهمون نبود، پوشش خبری نداشتیم اما امیدواریم در جلسات دیگر مجمع یکی از خبرنگاران را برای پوشش خبری همراه ببریم.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
دستاوردهای آقای وحید جلیلی در این سفر دست کمی از دستاوردهای هسته ای برادرشان سعید جلیلی ندارد. مشهد با چنین مدیرانی قرار است توسعه پیدا کند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار