کد خبر: ۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶ 10 February 2015

به گزارش تابناک،موزه بزرگ خراسان در حالی روز یکشنبه با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بهره‌‌برداری رسید نتیجه ٩ سال بلاتکلیفی و وعده‌های امروز و فردا، به افتتاح تشریفاتی ساختمان این مرکز، آن‌هم با حداقل اشیای موزه‌ای، انجامید.

با این حال شاه‌بیت سخنان تمام مسئولان امر در بیان چرایی تاخیر این پروژه ملی که کلنگ آن سال ۸۲ به زمین زده شد و عملیات اجرایی آن در سال ۸۴ آغاز شد، «محدودیت منابع مالی» بود که باید بدان، ضعف مدیریت را هم افزود.

آن چنان که حتی مهلت مقررشده در تفاهم‌نامه میان شهرداری و میراث فرهنگی پایان یافت و به لحاظ قانونی زمین و ساختمان باید به مدیریت شهری عودت داده می‌شد که با تسامح مسئولان شهری، این مکان در مالکیت اداره کل میراث فرهنگی استان باقی ماند تا دیروز فاز اول آن با تعداد اندکی اقلام موزه‌ای به بهره‌برداری برسد.

تزریق قطره‌چکانی فایده‌ای ندارد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در آئین افتتاح این موزه با بیان اینکه موزه بزرگ خراسان تجلی‌گاه فرهنگ و تمدن این سرزمین است، گفت: بازسازی، مرمت و بهره‌برداری از اماکن تاریخی با رعایت استاندارد‌های مورد نظر این سازمان در دستور کار است و این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم.مسعود سلطانی‌فر با بیان اینکه در گذشته با مشکل بزرگ مدیریت تخصیص منابع مواجه بودیم، ادامه داد: با این حال در دولت جدید تلاش شد تا به جای تخصیص قطره‌چکانی اعتبارات به طرح‌ها و پروژه‌های متعدد سازمان، با اولویت‌بندی به ترتیبِ میزان پیشرفت، اقدام به تزریق تسهیلات کنیم.

همچنین به گفته سلطانی‌فر قرار بوده است که این پروژه در سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد؛ اما افتتاح حداقل یک‌ سال زود‌تر از موعد(!) این پروژه بزرگ، خود نشان از اهمیت و توجه دولت به حوزه فرهنگ دارد.

وی تاکید کرد که موزه بزرگ نباید فقط محلی برای نمایش آثار و اشیای تاریخی باشد؛ بلکه باید آن را به مرکزی برای تعاملات، مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی تبدیل کرد.

این مقام مسئول احداث پروژه موزه بزرگ خراسان را برای معرفی، حفظ و اعتلای فرهنگ و تمدن غنی در این منطقه دانست و عنوان کرد: خراسان از دیرباز در منطقه آثار فرهنگی و تمدنی بزرگی داشته است و این موزه می‌تواند تا حد زیادی در جمع‌آوری و سامان‌بخشی به این مجموعه کمک کند.

افتتاح پیش‌ازموعد، اقدامی جهادی بود!

وی با بیان اینکه خراسان سرزمین بزرگی است که بزرگان زیادی را در خود جای داده است، گفت: وجود شهرهای تاریخی مثل طوس و شادیاخ نیز نشان از هویت خوب فرهنگی و تاریخی این منطقه دارد و ما باید برای حفظ و حراست از این تاریخ، فرهنگ و تمدن اقدام کنیم.

سلطانی‌فر یادآور شد: اسفند ماه سال گذشته برای اولین بار از این مکان بازدید کردم و تصمیم گرفته شد تا با اقدامی جهادی در سال عزم ملی و مدیریت جهادی شاهد افتتاح این موزه بزرگ و ارزشمند باشیم.

وی همچنین با اشاره به کمک‌ها و حمایت‌های شهرداری مشهد از موزه بزرگ خراسان گفت: از این مجموعه به‌ویژه از شهردار مشهد به‌سبب همکاری‌های ارزشمند و تعیین‌کننده‌اش سپاسگزارم.

پیش‌بینی رشد ۲۸درصدی بودجه میراث فرهنگی در سال آینده

وی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران از پیش‌بینی رشد ۲۸درصدی بودجه در حوزه میراث فرهنگی خبر داد و گفت: بودجه سال ۹۴ هنوز قطعی نشده است؛ اما به طور میانگین پیش‌بینی می‌کنیم که شاهد رشد بودجه در این بخش باشیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه از نظر ذخایر چیزی کم نداریم، ادامه داد: تاکنون کمتر از ۲۰درصد از آثار تاریخی و فرهنگی فاخر سرزمین خراسان شناسایی‌شده و باید با اهتمام ویژه، آثار و ظرفیت‌های نهفته این سرزمین را شناسایی کرد.سلطانی‌فر با بیان اینکه ساخت موزه و تکمیل آن در یک زمان خاص محقق نمی‌شود، افزود: تمام موزه‌های دنیا مرحله‌به‌مرحله تکمیل می‌شوند و متناسب با تئوری‌ها و نیاز بشر، اشیای مربوط به هر زمان، جمع‌آوری و به‌صورت مستمر آثار داخل موزه جابه‌جا می‌شود و اشیای جدیدی جایگزین می‌شود.

افتتاح موزه با ۳۸میلیارد تومان

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این مراسم با اشاره به اعتبار ۳۸۰میلیارد ریالی این پروژه بزرگ گفت: موزه بزرگ خراسان باتوجه‌به ظرفیت‌های منطقه در تبادل اشیاء می‌تواند تا دو سال دیگر به جایگاه دوم موزه‌های ایران دست یابد.

محمدحسن طالبیان با بیان اینکه ۱۰میلیارد ریال از هزینه‌های مربوط به فاز نخست، صرف تجهیز آزمایشگاه موزه و تأمین پیشرفته‌ترین دستگاه‌های مرمت اشیاء شده است، افزود: کامل نبودن موزه به دلیل نداشتن اشیای تاریخی نیست و در یک آینده این فضا تکمیل می شود.

همکاری‌های مشترک با موزه لوور و بریتانیا

وی با بیان اینکه موزه بزرگ خراسان به‌دلیل استاندارد خوب خود می‌تواند محملی برای انجام همکاری‌های بین‌المللی با موزه‌های بزرگ جهان نظیر موزه بریتانیا و موزه لوور باشد، تصریح کرد: خراسانیان در تمدن ایرانی و به‌خصوص تمدن اسلامی نقش بسیار پررنگی داشته‌اند، به‌گونه‌ای که نمی‌توان تمدن اسلامی را بدون حضور خراسان تصور کرد.وی همچنین با اشاره به ذخایر ارزشمند موزه آستان قدس رضوی اضافه کرد: بنا داریم با تعاملات بین دو مجموعه، ازاین‌پس بخشی از اشیای موزه آستان قدس را به‌صورت امانی در این محل به نمایش بگذاریم.

شاهکاری به نام قنات قصبه

طالبیان همچنین گفت: ظرفیت قنات‌های این استان ظرفیتی بی‌نظیر به شمار می‌رود که باید قدر آن را بدانیم و در همین زمینه ما پرونده کاری سال ۲۰۱۵ برای ثبت میراث جهانی را با قنات قصبه گناباد باز کرده‌ایم.

افتتاح کامل تا هفته دولت

به گفته طالبان فاز دوم این طرح در ۲۸ اردیبهشت ۹۴ و فاز نهایی نیز تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.وی اذعان داشت: ظرفیت مشهد و خراسان بسیار خوبی است و امیدواریم از طریق ثبت چهار یا پنج پرونده میراث جهانی در مشهد شرایط بسیار خوبی را از لحاظ بهره‌مندی از امکانات تاریخی و تمدنی این قسمت از کشور ایجاد کنیم.

موزه بزرگ خراسان هدیه دولت به هم‌استانی‌هاست

استاندار خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه موزه بزرگ خراسان هدیه دولت به مردم استان است، گفت: ما باید قدردان شناسنامه و هویت ملی خود باشیم و موزه یکی از این راه‌هاست که نشان می‌دهد در طول تاریخ چه تلاش‌هایی برای حفظ فرهنگ و تمدن ما توسط نیاکانمان صورت پذیرفته است.

علیرضا رشیدیان با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود، افزود: در شرایطی که پادشاهان ایران به‌ویژه در دوران پهلوی دوم تلاش‌های زیادی برای ازبین‌بردن فرهنگ و تاریخ ایران و به‌ابتذال‌کشیدن آن کرده بودند، انقلاب ما این معادلات را بر هم زد.

وی عنوان کرد: حفظ انقلاب اهتمام جدی ما را می‌طلبد که این مسئله همواره در عملکرد امام (ره)، مقام معظم رهبری و امروز در عملکرد رئیس‌جمهور محترم کاملا متبلور است.استاندار خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه باوجود میلیون‌ها زائر و گردشگر سالانه جای چنین موزه‌ای در جوار بارگاه منور رضوی خالی بود، ابراز امیدواری کرد: در یک دوره مشخص تمام ظرفیت‌های موزه بزرگ خراسان در اختیار مردم قرار گیرد.

طرحی الهام‌گرفته از کاخ خورشید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی نیز در این مراسم گفت: موزه بزرگ خراسان وسعتی ۱۸هزار مترمربعی دارد که فاز نخست آن، فعلا بهره‌برداری شده است.

رجبعلی لباف خانیکی با بیان اینکه هر طبقه این پروژه براساس کاربری‌های روز تجهیز شده است، افزود: موزه خراسان از نظر ساختمان به مجموعه تاریخی کاخ خورشید در شهرستان کلات شباهت دارد و به‌عنوان یکی از موزه‌های استاندارد کشور به شمار می‌رود.این موزه در زمینی به مساحت ۴هزار و ۹۰۰ مترمربع و با زیربنایی معادل ۱۸هزار مترمربع در بخشی از مجموعه فرهنگی- تفریحی کوهسنگی مشهد، بنا شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار