قبل از مرگ برای خود تصمیم بگیرید
سالانه تعداد بسیار زیادی از هموطنان ما دچار مرگ مغزی می شوند و اعضای بدن این افراد می تواند جان بیماران بسیاری را از مرگ نجات دهد. متاسفانه در حال حاضر ۲۷۰۸۱ نفر در انتظار پیوند هستند و هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد. این در حالی است که برخی از خانواده های بیماران مرگ مغزی تحت تاثیر فشار روحی حاضر به اهدای عضو عزیزان خود نیستند اما در خراسان رضوی اتفاق بهتری رخ داد.
کد خبر: ۴۲۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ 08 May 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ سالانه تعداد بسیار زیادی از هموطنان ما دچار مرگ مغزی می شوند و اعضای بدن این افراد می تواند جان بیماران بسیاری را از مرگ نجات دهد. متاسفانه در حال حاضر ۲۷۰۸۱ نفر در انتظار پیوند هستند و هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد. این در حالی است که در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار اضافه می‌گردد و در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.

اهدای عضو پسری 18 ساله جان دوباره بخشید
فرهنگ اهدای عضو در جامعه جا افتاده است. در گذشته خانواده های افراد متوفی حاضر به اهدای عضو عزیزان خود نبودند اما امروزه فرهنگ اهدای عضو نهادینه شده است. به طوریکه در روزهای اخیر در خراسان رضوی این کار نیک صورت گرفته است. دکتر ابراهیم خالقی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره  اظهار کرد: در ششصد و پنجاه و دومين عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزي، پسری 18 ساله ساکن درگز كه از بیمارستان موسي بن جعفر(ع) شهرستان قوچان  به واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه مشهد معرفی شده بود، پس از انجام مراحل تاييد مرگ مغزي و رضايت خانواده وی در بيمارستان منتصریه تحت عمل جراحي اهدای عضو قرار گرفت و جان سه بیمار را نجات داد.
 
چه زمانی می توان عضو اهدا کرد
بیمار مرگ مغزی، حرف نمی‌زند، نمی‌بیند، به هیچ‌یک از تحریکات خارجی پاسخی نمی‌دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به نفس کشیدن نیست. تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت‌ها، خونریزی‌های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی از شایع‌ترین علل مرگ مغزی‌اند.
در مرگ مغزی، خون‌رسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن‌رسانی به آن انجام نمی‌شود. مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود. اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه‌ها هنوز دارای عملکرد هستند، اما به تدریج در طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.

چندین سال پیش در ایران، مقاومت‌های زیادی از اهدای عضو بیمار مرگ مغزی می‌شد. خانواده بیمار نمی‌خواست باور کند که دیگر عزیزش زنده نیست، نمی‌خواست دخترش، همسرش یا پسرش را زیر کارد جراحی سلاخی کنند. اما کم‌کم قبول کردن این موضوع که اعضای بدن عزیزشان می‌تواند در جسم شخص دیگری هنوز نفس بکشد و به بیمار دیگری که تا مرگ فاصله‌ای ندارد جان دهد. در سال های اخیر تسهیلاتی برای افراد در نظر گرفته شده است که اشخاص می توانند قبل از مرگ داوطلب برای اهدا شوند تا در صورتی که دچار مرگ مغزی شدند اعضای بدن آنان به افراد دیگر زندگی ببخشد.

کارت اهدای عضو؛ بزرگترین نماد فرهنگی
کارت اهدای عضو یکی از بزرگترین نمادهای فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ اهدای عضو می باشد. 
از زمان راه اندازی واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی در کشورمان، مراکز مختلفی شروع به ثبت نام و صدور کارت اهدای عضو نمودند. در روزها و ماه‌های اول تعداد ثبت نام به بیش از 100 نفر در ماه نمیرسید، اما با شروع تبلیغات فرهنگی و برگزاری جشن نفس، تعداد بیشتری از مردم نیک اندیش سرزمینمان با این امر مقدس آشنا شدند و تعداد افراد متقاضی کارت اهدای عضو به بیش از 500 نفر در روز رسید.
تقاضای دریافت کارت اهدای عضو روز به روز بیشتر شد، به اندازه ای که مدت زمان دریافت کارت اهدای عضو برای هر فرد به بیش از 5ماه رسید. باتوجه به اینکه کارت اهدای عضو صرفاً نشان دهنده رضایت قلبی هر شخص برای اهدای عضو در زمان مرگ میباشد و جنبه‌‌ی قانونی ندارد؛ لذا سامانه ای راه اندازی شد که مدت زمان دریافت کارت را به طرز چشمگیری کاهش دهد. با توجه به مسائل فوق و همچنین پیرو تاکید مقام محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ابداع روشی برای ثبت نام و صدور آنی کارت اهدای عضو در دستور کار این وزارت قرار گرفت و نتیجه تمامی بررسی ها، سامانه ای است . در این سامانه کد ملی هر فرد به صورت آنلاین کنترل شده و در صورتیکه اطلاعات مطابق کارت ملی وارد شده باشد، کارت اهدای عضو صادر شده و متقاضی میتواند همان لحظه کارت خود را ذخیره و چاپ نماید. 

اطلاعات داوطلبین دریافت کارت بلافاصله وارد سامانه کشوری کارت اهدای عضو شده و در آن ذخیره می گردد. لازم به ذکر است این سامانه از طریق کلیه بیمارستانهای کشور قابل دسترسی بوده و امکان جستجوی نام افراد مرگ مغزی بستری در این بیمارستانها وجود دارد. 
با داشتن کارت اهدای عضو، فرد به پزشکان اجازه می‌دهد اعضای بدنش را جدا کنند، حتی در شرایطی که خانواده با این کار مخالفت می‌کند. لازم به ذکر است برای دریافت این کارت باید به سایت www.iran-ehda.com مراجعه کرده و فرم ثبت‌نام را پر کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار