گردشگری کلید واژه این روزهای کشور و یکی از مهم‌ترین صنایع برگزیده جهان در سال‌های اخیر است و هر روز برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها بر روی این صنعت رو به افزایش است. از این رو شهر مقدس مشهد با جمعیت میلیونی بدون شک از نظر گردشگری مهم ترین شهر ایران به شمار می رود
کد خبر: ۴۲۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 10 May 2017
لزوم ساماندهی صنعت گردشگری در مشهد

به گزارش تابناک رضوی؛ گردشگری کلید واژه این روزهای کشور و یکی از مهم‌ترین صنایع برگزیده جهان در سال‌های اخیر است و هر روز برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها بر روی این صنعت رو به افزایش است. از این رو شهر مقدس مشهد با جمعیت میلیونی بدون شک از نظر گردشگری مهم ترین شهر ایران به شمار می رود، در همین راستا ضروری است که نگاهی کارشناسی به فرصت ها و تهدیدهای گردشگری در این شهر و فعالیت خوشه گردشگری و نقاط ضعف و قوت این خوشه داشته باشیم.

افزایش فرصت شغلی با گردشگری میسر می شود
 گردشگری در شرایط فعلی که اقتصاد مقاومتی موضوع اصلی کشور است می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و فرصت‌های شغلی متعددی را در برابر کشور قرار دهد، اما کشور در حال حاضر با مشکلاتی در راستای توسعه گردشگری مواجه است که گاهی نه‌چندان بزرگ ولی بسیار مهم هستند.

همه در لحظه ورود به مشهد ابتدا به دنبال مکانی برای اسکان و استراحت هستند. وقتي براي عرض ارادت به محوطه اطراف حرم مطهر رضوی می‌رسند، در تور زوارکش‌ها گرفتار می‌شوند و اينجا سرآغاز داستان نگران‌كننده زائران است؛ همان جريان تكراري اسكان در خانه‌هاي بي‌كيفيت با قيمت‌هاي ناعادلانه و امنيت ناچیز. 

کمبود مراکز تفریحی در مشهد
از این مسئله که عبور کنیم، به موضوع گردشگری و تفریح در شهر مشهد می‌رسیم. مسئله‌ای که بیشتر زائران و مسافران نوروزی و تابستانی مشهد به آن انتقاد دارند. آنچه زائران از مشهد دیده اند و می‌شناسند، فقط به چند منطقه ییلاقی اطراف شهر و چند مجموعه آبی محدود می‌شود. 

 بیشتر کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه گردشگری، نبود مناطق تفریحی و گردشگری مختلف در مشهد یکی از مهم‌ترین دلایلی است که میزان ماندگاری زائر را در این شهر کاهش داده به طوری که زائران فقط 5/1تا 2روز در مشهد می‌مانند. 

وجود آژانس های غیر مجاز گردشگری در مشهد
از سوی دیگر برخی از متخصصان در کنار تمام مشکلاتی که برای زائران در مشهد اظهار می کنند مشکل خاصی نیز برای گردشگران غیر عرب نیز قائل است. مجید فرقانی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی مشکل اصلی گردشگران غیرعرب‌زبان، نقل و انتقال ارز می داند و گفت: البته پس از برجام این معضل به تدریج و تاحد زیادی در حال مرتفع شدن است. با وجود مشکل گردشگران در حوزه نقل و انتقال ارز، باید تدابیری اتخاذ شود تا استفاده از کارت‌های اعتباری گردشگران در داخل تسهیل شود. مشکل دیگری که برای گردشگران وجود دارد، ورود برخی از نهادهای غیرمرتبط با این حوزه و تداخل آنها با آژانس‌های مجاز گردشگری که متولی این امر تلقی می‌شوند، است. باتوجه به اینکه عمده ظرفیت هتل‌های پنج ستاره در مشهد توسط زائران عربستان و بحرین اشغال می‌‌شد، اما پس از جریان حمله به سفارت عربستان و ایجاد وقفه در ورود این زائران به ایران، متاسفانه مشکلات زیادی برای اشغال ظرفیت این گروه از هتل‌ها به وجود آمد که این امر مورد تایید اتحادیه هتل آپارتمان‌داران نیز است. بسته به نوع گردشگران، غیرمسلمان‌ها و گردشگران اروپایی‌ها و آمریکایی‌، اشتیاق بیشتری به بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی و به خصوص صنایع دستی کشور ما دارند و خوشبختانه بازار صنایع دستی ما در طی دو سال اخیر با تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی و انتخاب مشهد به ‌عنوان شهر سنگ‌های قیمتی جهان، پیشرفت‌های قابل قبولی داشته است.

هم‌اکنون مشهد تا حدی تنها محدود به بحث غذا و پارک‌های آبی شده است که با توجه به وجود ظرفیت‌های گسترده گردشگری در مشهد، اقدامات و ایده‌‌های جدیدی مانند برپایی نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی می‌تواند منجر به ساماندهی و ارتقای این وضعیت شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار