معاون میراث فرهنگی استان :
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: یزد را باید پایتخت نساجی ایران دانست که بررسی ساختاری تاریخ آن مبین تلاش مردمان سخت کوش این دیار در این زمینه است.
کد خبر: ۴۲۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷ 02 June 2015
به گزارش تابناک یزد، محمدرضا دهقان مهرجردی در این خصوص گفت: تلاش مردم این استان در حوزه نساجی در ترسیم نقش های خیال انگیز بر بافته های ساده اما فنی در جهت رفع نیازهای جامعه ایرانی است.

وی با بیان اینکه ساده ترین دستگاه بافندگی در ایران دستگاه کشته بافی است افزود: حرفه کشته بافی در میان جمعی از زرتشتیان یزد رواج دارد و تولیدات این هنر ـ صنعت هنوز در بازار مورد استفاده است.

معاون میراث فرهنگی یزد خاطرنشان کرد: این دستگاه بافندگی، دستگاه بافت نوعی بند کمر به قطر یک سانتی متر است که دستگاهی قابل حمل و دیدنی، با تمامی کارکرد اجزای پیچیده دستگاه های بافندگی است.

به گفته دهقان ، کار با این دستگاه هنوز بین یزدی ها رایج است و زرتشتیان ایران براساس سنت های ملی – دینی نسبت به استفاده از این نوع کمربند مذهبی مقید هستند.

وی یادآور شد: تار و پود این نوع کمربند از پشم گوسفند تهیه می شود.

هم اکنون حدود سه هزار صنعتگر در 64 رشته بومی استان به ترویج، آموزش و رونق هنر ـ صنعت خود مشغول هستند.

انواع کاشی کاری با رنگ های فیروزه ای و لاجوردی، مشبک کاری، نقاشی دیواری، منبت کاری، آیینه کاری، مقرنس کاری و گچ بری نمونه هایی از تزئینات معماری و هنرهای سنتی است.

ترمه بافی، زری دوزی، دستمال یزدی، چادر شب، زیلوبافی، پتوبافی، سفره، جیم بافی، رویه لحاف، شمد، قناویز گیوه، حصیر، خورجین، روفرشی، سفره، احرامی ، سفال و سرامیک، کاشی سازی از مهمترین صنایع دستی یزد استان یزد محسوب می شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
پس اینکه میگن پایتخت داره منتقل میشه صحت داره؟!!!!11
خخخخخخخخ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار