افشاگری شهردار سابق از تغییر منطقه شهریِ آبادگران در ارتفاعات جنوبی مشهد
امضا نکردن نامه تغییرات در طرح اولیه پروژه آبادگران که به تخلفات امروز آن می‌انجامیده توسط شهردار سابق منطقه 9 مشهد باعث می شود که این محدوده، از منطقه ٩ منفصل و به شهرداری منطقه‌٨ سپرده تا نامه‌اش امضا شود.
کد خبر: ۴۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴ 02 June 2015
به گزارش تابناک از مشهد ، اینها بخشی از گفته های محسن گل مشکی از شهرداران سابق مناطق مختلف مشهد و از جمله منطقه 9 شهریست که بخشی از تصرفات صورت‌گرفته در ارتفاعات جنوبی مشهد، متعلق به سال‌های پایانی دهه٨٠ و در دوره تصدی مسئولیت منطقه‌٩ شهرداری مشهد توسط وی بوده است.
این شهردار با سابقه آن روزهای مشهد در موضوع ارتفاعات جنوبی مدعیست مقابل تخلفات ایستاده بوده و بارها به دادگاه نیز رفته است.
او که حالا صندلی‌اش از ساختمان شهرداری این منطقه در خیابان اقبال به طبقه دوم اداره کل اوقاف و امور خیریه استان منتقل شده تا در تصدی مدیریت اجرایی ساخت مساجد شهر مشهد نقش ایفا کند، در گفتگو با شهرآرا می‌گوید که در آن دوره دشواری‌های زیادی را برای مهار ساخت‌و‌سازهای خارج از ضابطه در ارتفاعات تحمل کرده است و حتی حاضر نشده تا نامه تغییرات در طرح اولیه پروژه آبادگران که به تخلفات امروز آن می‌انجامیده را امضا کند و همین امر باعث می‌شود تا این محدوده، از منطقه ٩ منفصل و به شهرداری منطقه‌٨ سپرده شود.
وی البته متذکر می‌شود: بعضی تصمیمات در دوره‌ای به صلاح شهر تشخیص‌داده می‌شوند؛ اما در دوره‌های بعد، همین صلاحدیدها «مضر» یا «اشتباه» تلقی می‌گردند. اینجاست که خلأ یک طرح کلان به‌شدت احساس می‌شود و شاید روزی طرح جامع شهر، این مشکل را درمان کند.
گل‌مشکی همچنین متذکر می‌شود: ساخت‌و‌سازها در ارتفاعات جنوب مشهد، براساس طرح جامعی که شرکت مهندسین مشاور مهرآزان آن را طراحی کرده بود، کلید خورد و از بولوار دلاوران در منطقه‌٩ تا میدان جهاد و اراضی میدان تیر ارتش را شامل می‌شد. این طرح محدوده‌ای ٧٠٠‌هکتاری را در طرح مطالعاتی دربرمی‌گرفت و قرار بود این منطقه برای سکونت جمعیتی حدود ٦٠٠‌هزار نفر آماده‌سازی شود.
وی ادامه می‌دهد: طرح مذکور بعدها به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید تا سر‌و‌شکلی قانونی پیدا کند. البته نکته‌ای که در طرح اولیه مدنظر بود، سطح اشغال ٣٠تا ٣٥درصدی برای فضاهای سکونتی بود و مابقی هم به محدوده‌های عمومی ‌و فضای سبز تخصیص می‌یافت.
 نکته مهم اینجاست که طرح جامع ارتفاعات جنوبی مشهد که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ايران مصوب شد، در عمل اجرا نگردید؛ چرا‌که بعدها در کمیسیون‌ها و کمیته‌های قانونی، مجوزهایی صادر شد که اندک‌اندک در طرح اولیه تغییر ایجاد می‌کرد. در‌حقیقت طرح اولیه مجوز به ساخت‌و‌سازهایی می‌داد که قرار نبود مشکلات زیست‌محیطی برای شهر رقم بزنند؛ اما این طرح در ادامه با مجوزهای قانونی ثانویه، به انحراف کشیده شد.
وی تاکید می‌کند که‌ نقشی در تصمیم‌سازی‌های آن دوره نداشته و می‌گوید: حتی بابت احداث خیابان در محدوده منطقه‌٩، براساس آنچه در طرح اولیه مشخص شده بود، با مشکل مواجه شدم؛ چرا‌که بعضی از دستگاه‌ها، بدون پرداخت حقوق شهرداری، در این محدوده دست به ساخت‌و‌ساز زدند، آن‌ها حتی در ایجاد معابر هم سنگ‌اندازی می‌کردند و از این بابت مرا را به دفعات به دادگاه کشاندند. این دستگاه‌ها، اگر محدوده مالکیتشان ١٣٠هکتار بود، ١٤٥هکتار را در‌اختیار می‌گرفتند و اجازه نمی‌دادند که معبری از کنار زمینشان عبور کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار