با توجه به اینکه در آستانه فصل گرما و نیز ماه مبارک رمضان قرار داریم، مشکلات کم آبی و بی آبی شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان را فرا گرفته و ساکنان شهری، روستایی و عشایری در این شهرستان رنج تشنگی و بی آبی را به جان خریده و با سختی و مشکلات فراوان مواجه هستند.
کد خبر: ۴۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 03 June 2015
به گزارش تابناک یزد،، شماری از ساکنان این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه دسترسی به آب شرب برای آنها با مشقت‌های فراوانی همراه هست، اظهار کردند: تهیه و تامین آب شرب در این فصل از سال بعنوان دغدغه مهم آنان محسوب می‌شود.

"بهزاد شهنوازی" از ساکنان محله ولی آباد خاش معتقد است: این محله نیاز به تقویت شبکه آبرسانی دارد و علیرغم اینکه مسئولان اداره آب و فاضلاب شهری خاش تلاش‌ها و اقدامات ارزشمندی را برای رفع مشکلات کم آبی انجام داده‌اند، هنوز نیاز به کار و فعالیت احساس می‌شود.

وی افزود: شبکه آبرسانی در این منطقه بسیار قدیمی و فرسوده بوده که در30 سال قبل برای تامین نیازهای خانوارهای اندک ایجاد شده و هم اکنون با گسترده شدن محل و افزایش جمعیت، توسعه آن لازم است.

"اسماعیل قلندرزهی" از ساکنان روستای تل‌گزی نیز بیان می‌کند که ساکنان منطقه ما از افراد پیر و سالخورده تشکیل شده‌اند و برای کمترین احتیاجات خود نیاز به کمک و مساعدت دارند.

"اسحق خاشی" از ساکنان منطقه عشایری شوگه بیان می‌کند: با توجه به اینکه روستای محل سکونت ما از خدمات دولت در مباحث آب و برق و خدمات زیربنایی و کشاورزی محروم است و‌ با وجود این که در فصل گرما و نزدیکی ماه رمضان قرار داریم، ضرورت دارد که مسئولان ادارات عشایری و آبفای خاش نسبت به تامین آب شرب مورد نیاز خانوارهایمان اقدام کنند.

وی گفت: ذخیره آب چشمه‌ها و چاه‌های ما به شدت تحلیل رفته و هم اکنون ساکنان با مشقت فراوان آب را از دوردست بر دوش خود حمل می‌کنند.

این شهروند روستایی خاش اظهار کرد: اگر ادارات آبفار و امور عشایری حداقل در دو هفته یکبار کار آبرسانی در مناطق شوگه، خان بی بی و تل گزی را انجام دهند، بخش زیادی از مشکلات ما رفع می‌شود.

بخشدار مرکزی خاش نیز با اشاره به اینکه کمبود آب شرب بعنوان یک معضل و عامل جدی برای شیوع بیماری‌ها و تهدید سلامت افراد جامعه محسوب می‌شود، ‌اظهار کرد: بسیاری از ساکنان روستایی و عشایری به ارائه خدمات مطلوب در حوضه آبرسانی نیاز دارند.

"مجتبی شجاعی"، در گفت و گو با ایسنا افزود: دولت در مبحث آب روستایی نگاه بلندی دارد و اعتبارات ویژه‌ای به این مقوله تخصیص یافته است.

به گفته وی، امسال آبرسانی در 14 روستای این بخش انجام می‌شود.

شجاعی اظهار کرد: پروژه ساخت موتورخانه در روستای چاه زمان خاش با اعتبار 880 میلیون ریال و ساخت مخزن 50 متر مکعبی از محل اعتبارات ماده 180 با اعتبار 600 میلیون ریال، پروژه رفع مشکل آب روستای افتخار آباد شامل ساخت کلگی با اعتبار 300 میلیون ریال و لوله گذاری به طول 7000 متر، از محل اعتبارات ماده 12، انجام مطالعات در روستاهای خسرو آباد و لال محمد سنگان، تخصیص 500 میلیون ریال اعتبار جهت حفر چاه آب روستاهای سبزگز و دشت موزن از مهمترین پروژه‌های در دست اجرا‌ست.

وی انتخاب پیمانکار برای حفر چاه دروک سنگان با اعتبار 350 میلیون ریال، اجرای حصارکشی و ساخت موتورخانه و اجرای خط برق در روستای دوربن با اعتبار 800 میلیون ریال، اجرای خط برق چاه شماره سه کلچات و لوله‌گذاری به طول هزار متر، اجرای موتورخانه و حصارکشی چاه شماره دو روستای نورآباد سرتلاپ در دشت آبخوان با اعتبار 530 میلیون ریال و حصارکشی چاه شماره یک با اعتبار 980 میلیون ریال را از دیگر پروژه‌های در حال اجرا‌ یا آماده اجرای این بخش عنوان کرد.

شجاعی ادامه داد: در سال‌جاری رفع مشکل آب کارواندر و مناطقی از پشت کوه و منطقه گزو نیز جزو اولویت‌های اجرایی حوزه آبفای در اولویت است و با آغاز فصل گرما کمبود منابع آب، نیاز است مردم ضمن رعایت مصرف آب از هدررفت این مایه حیات خودداری کنند و برای کمک به رفع بحران کم‌آبی که متوجه کل کشور است، به توصیه‌های وزارت نیرو در بخش آب دقت کنند.

"فرامرز شاکری" مدیر آبفای شهری خاش با اذعان به وجود مشکلاتی در تامین آب شرب نقاط حاشیه شهر و بویژه محدوده مسکن مهر بیان کرد: بزودی با نصب لوله حجیم و جذب آب، مشکل تامین آب شرب محله ولی آباد و محدوده مسکن مهر بر‌طرف می‌شود.

وی کمبود اعتبارات را از مهمترین مشکلات در حوزه عملکردی خود عنوان کرد و ادامه داد: دغدغه مهم دولت نیز همین مبحث بوده، اما دولت با قوت و توان خود به این موضوع توجهی نداشته و پروژه‌های بزرگی را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر آبفای شهری خاش افزود: کار انتقال آب از کارواندر به خاش با حمایت و مساعدت ویژه دولت شروع شده و یک پیمانکار قوی برای انجام این کار انتخاب شده که امیدواریم با بهره برداری از این طرح مشکل تامین آب شرب سالم و بهداشتی خاش بر طرف شود.

به گفته کرم ریگی، مدیر آبفار خاش، هم اکنون کار آبرسانی به 77 روستای خاش با تانکر انجام می‌شود، اما با توجه به گرم شدن هوا و کاهش آب سفره‌های زیرزمینی و تحلیل رفتن آب چاه‌ها و چشمه‌ها، بالای 200 خانوار ‌به آب نیاز دارند.

فرماندار خاش نیز تامین آب شرب در مناطق شهری، روستایی و عشایری را از اولویت‌های مهم دولت می‌داند.

محمداکبر چاکرزهی نیاز به استفاده از آب شرب را از دغدغه‌های عمده مردم و مسئولان عنوان کرد و گفت: خرید تانکرهای جدید آبرسانی برای برآورده کردن نیازهای آبی مردم ‌از ضرورت‌های مهم و برنامه‌های اولویت دار دولت است.

فرماندار شهرستان خاش هم با بیان اینکه هم اکنون تامین آب آشامیدنی 77 روستای این شهرستان با جمعیتی افزون بر 600 خانوار انجام می‌شود، گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و نیاز شدید به آب و شیوع انواع بیماری‌ها تامین آب شرب سالم و بهداشتی مردم یک ضرورت بسیار مهم به شمار می‌آید.

به گفته چاکرزهی، مشکلات ناشی از خشکسالی‌ها و کمبود آب بسیاری از روستاها را خالی از سکنه کرده است.

فرماندار خاش با بیان اینکه افتخار آبرسانی به شهر خاش از محور کارواندر به اسم دولت تدبیر و امید تمام شده است، گفت: بعد از گذشت چهار دهه انتظار و قول‌های مسئولان و نمایندگان مختلف برای عملیاتی کردن این پروژه، دولت یازدهم وعده خود را محقق ساخت و عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ملی با اعتبار کلان و بالای 400 میلیاردی در مبحث خط انتقال آب از کارواندر به خاش شروع شده است.

چاکرزهی بیان کرد: در کنار ساخت سد کارواندر و خط انتقال آب از کارواندر به خاش اهداف مهمی شامل تقویت مبحث گردشگری، تامین آب شرب شهروندان خاش و ساکنان روستایی در مسیر انتقال آب و نیز تامین بخشی از آب کشاورزی واقع در محور مدنظر دولت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار