کمبودی که با زلزله های اخیر رخ نمایی کرد:
زمین لرزه 5.7 ریشتری بیست و سوم اردیبهشت موجب شد تا بسیاری روانه خیابان ها و پارک ها شوند و ده ها خانواده در خارج از خانه های خود بیتوته کنند.
کد خبر: ۴۲۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸ 21 May 2017
زمین لرزه 5.7 ریشتری بیست و سوم اردیبهشت موجب شد تا بسیاری روانه خیابان ها و پارک ها شوند و ده ها خانواده در خارج از خانه های خود بیتوته کنند. هجوم مردم به خارج از شهر ها و بوستان ها به اندازه ای بود که تامین امنیت آن ها را تحت شعاع قرار می داد و از سویی بسیاری از افرادی که به منازل آن ها خسارت وارد شده بود مجبور شدند شب های متوالی را در چادر بگذرانند.این در حالی است که فقط در 11 ساعت بعد از وقوع زلزله 34 پس لرزه بجنورد را لرزاند و تقریبا تا امروز هر روز ده ها پس لرزه رخ داده است اما این یک سوی ماجرا و از سوی دیگر خراسان شمالی استانی است که حوادث طبیعی همیشه به آن خسارت وارد کرده و در وقوع زلزله نیز سومین استان لرزه خیز کشور است. ضمن این که بجنورد روی گسل هایی قرار دارد که از یک سو تا ترکمنستان کشیده شده اند و از سوی دیگر امتداد آن به شیروان و فاروج می رسد و همه این ها می طلبد که در هنگام بحران چابک تر ظاهر شویم و حداقل سایت اسکان اضطراری داشته باشیم تا در وقوع این گونه حوادث، مردم با تجمیع در آن روانه کوچه ها و خیابان ها نشوند اما چرا با وجود این که استانی لرزه خیز هستیم و هر سال زلزله هایی با شدت زیاد و کم در آن رخ می دهد، سایت اسکان نداریم؟
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ما گفت: محلی در تخته ارکان برای ساخت سایت اسکان در نظر گرفته شده است که اعتبار راه اندازی و تکمیل آن 50 میلیارد ریال است.
حسن شکوری نسب افزود: ساخت سایت اسکان اضطراری در 12 هکتار مساحت در دستور کار قرار گرفته است که برای اسکان اضطراری شهروندان بجنوردی در شرایط بحرانی و حوادث آماده می شود. وی با بیان این که سایت پشتیبانی و عملیاتی جمعیت هلال احمر استان نیز در 15 هکتار از زمین های تخته ارکان بجنورد دیده شده است، افزود: این سایت در حال اجراست که بخش عمده ای از فضای امداد و نجات این جمعیت در این سایت مستقر می شود.
وی اظهارداشت: تکمیل و بهره برداری از این طرح به 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی افزود: زلزله، یکی از مهم ترین حوادث طبیعی در این استان است و این منطقه به لحاظ خطرپذیری در رده «بسیار بالا» قرار دارد بنابراین با توجه به خطرپذیری زیاد، باید تدابیر لازم برای دسترسی راحت به نقاط حادثه دیده در شهر سازی ها لحاظ شود. وی افزود: اردوگاه موقت اسکان اضطراری در منطقه گلستان شهر بجنورد راه اندازی شده است که ظرفیت 200 نفر در منطقه گلستان شهر بجنورد را دارد و دستگاه های خدمات رسان به آن خدمات می دهند. وی افزود: مردم به علت نگرانی از پس لرزه های بعدی حاضر به سکونت در این منازل نیستند در نتیجه این چادر ها تا زمان رفع نگرانی و باز سازی منازل برپا خواهد بود. وی با بیان این که اردوگاه های دیگری نیز در نقاط مختلف شهر بجنورد در حال ایجاد است، ادامه داد: کلاته محمدعلی پهلوان یکی از مکان هایی است که چادر هایی برای مردمی که منازل آن ها دچار ترک خوردگی شده برپا شده است.وی اظهار کرد: در مناطقی همچون باقرخان، ناظر آباد و جوادیه نیز که امکان برپا کردن چادر در حیاط و مقابل در منزل وجود ندارد اردوگاه ایجاد می شود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری هم در این مورد گفت: بجنورد روی گسل واقع شده است و ضرورت دارد که برای مواجهه با هر خطری آماده باشیم و تدارک ببینیم اما به علت کمبود اعتبار نتوانسته ایم نسبت به انجام این کار اقدام کنیم. حسین عظیمی افزود: بوستان ها و زمین های خالصه ای را برای اسکان اضطراری شهروندان در داخل بجنورد در نظر گرفته ایم اما وضعیت مطلوب نیست و شهرداری و هلال احمر باید برای ایجاد سایت اسکان اقدام کنند. وی خاطرنشان کرد: ساخت این سایت در شهر ها برعهده شهرداری هاست و در این مورد می توانیم با شهرداری همکاری و کمک مالی داشته باشیم./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار