افشاگری رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار مشهد:
رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار مشهد گفت: تجار افغاني اقدام به خريد خرما در اواخر هر سال و عرضه آن با قيمت‌هاي بيشتر در ماه رمضان مي‌كنند.
کد خبر: ۴۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵ 03 June 2015
عليرضا ارزاني ممقاني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، با بيان اين كه مشكلات فراواني در زمينه عرضه خرما در كشور وجود دارد، بیان کرد: ايران با توليد ساليانه يك ميليون و 200 هزار تن خرما اولين توليدكننده اين محصول است اما در توزيع آن حتي در داخل كشور با مشكل مواجه است.

وی با بيان اينكه همه ما مي‌دانيم تقاضا براي خرما در ماه رمضان افزايش مي‌يابد، گفت: براي جلوگيري از افزايش قيمت اين محصول دولت باید به صورت تضميني خرما را خريداري و انبار كرده و در ماه رمضان با قيمت مطلوب و مصوبي عرضه كنيم.

رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار افزود: اما متاسفانه شاهد آن هستيم كه تاجرهاي افغاني در اواخر هر سال اقدام به خريد خرما و انبار خرما مي‌كنند و سپس در ماه رمضان با دو برابر قيمت خرما را در بازار داخلی عرضه و قسمتی از آن را صادر مي‌كنند.

ارزاني ممقاني با بيان  اينكه از اين قبيل مشكلات سال‌هاست در كشور وجود دارد، عنوان كرد: سيستم وارداتي و صادراتی مشخصي نداريم، صادرات خرما نباید در ماه رمضان هم آزاد باشد.

رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار در خصوص افزايش قيمت‌ها در ماه رمضان، عنوان كرد: قيمت‌ها را عرضه و تقاضا مشخص مي‌كند و من به عنوان رئيس اتحاديه اختياري در اين زمينه ندارم.

وي با اشاره به اينكه اتحاديه‌ها براي بازرسي  با محدوديت امكانات مواجه هستند، افزود: حتي از اصناف هم كاري بر نمي‌آيد و با اينكه هر ساله اعلام  مي‌شود كه قيمت‌ها افزايش نمی‌یابد اما در ماه رمضان شاهد افزايش قيمت اقلام مختلفي از جمله خرما هستيم، در واقع سیستم نظارتی دولت با مشکل مواجه است.

*** رونق صادرات آجيل و خشكبار  

رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار مشهد در ادامه با بيان اينكه بازار داخلي رونق چشمگيري نداشته، گفت: اما با توجه به اين كه ماه مبارك رمضان در پيش روست و كشورهاي مسلمان همسايه معمولا عيد فطر را با شكوه بسياري برگزار مي‌كنند در حال حاضر شاهد رونق بازارهاي صادراتی آجيل و خشكبار كشور هستيم.
وي با اشاره به نزدیکی استان به كشورهای افغانستان، تركمنستان و پاكستان عنوان كرد: همسايگي با این کشورها باعث شده تا  تقاضا براي صادرات آجيل استان داشته باشد. 
ارزاني ممقاني با اشاره به اين كه در سال گذشته كمبودهايي در زمينه آجيل و خشكبار به علت سرمازدگي، آفت و...  وجود داشت، خاطرنشان كرد: امسال هيچ‌گونه كمبودي در بازار وجود ندارد.
رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار مشهد در خصوص صادرات پسته نيز عنوان كرد: با توجه به اينكه امسال هيچ يك از محصولاتمان دچار آفت نشد از ركود توليد پسته خارج شديم و جايگاه اول توليد این محصول را كه سال‌ها آمريكا از ما گرفته بود دوباره به دست آورديم، در حال حاضر اولين توليد و صادركننده پسته در جهان هستيم.
وي با بيان اينكه امروز صنعت آجيل و خشكبار كشور مي‌تواند کشور را از تك محصولي و اتكا به نفت نجات  دهد، گفت: ايران در زمينه توليد آجيل در دنيا بهترين است ولي هيچ برنامه حمايتي در اين زمينه وجود ندارد.
ارزاني ممقاني به ايجاد شهرك آجيل و خشكبار در استان به عنوان يك گام مهم در زمينه بهبود وضعيت توزيع و صادرات آجيل و خشكبار اشاره کرد و گفت: فرانسه در حالي كه حتی یک نخل خرما ندارد در صنایع بسته‌بندي این محصول فعالیت مي‌كند و اين درحالي است كه ايران به عنوان بزرگترين كشور توليد كننده خرما همچنان این محصول را در بسته‌هاي 3 كيلويي و پسته را در بسته‌هاي 50 كيلويي صادر مي‌كند، صادرات فله‌اي بدون برند سازي ضربه بزرگي به اقتصاد كشور مي‌زند.
رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار مشهد در زمينه مشكلات موجود براي احداث شهرك آجيل و خشكبار، گفت: در حال حاضر 66 هزار هكتار  زمين در بولوار ميامي به منظور احداث شهرك آجيل و خشكبار آماده است اما مشكلات زيادي در برخی حوزه‌ها وجود دارد.
وي با بيان اينكه با راه‌اندازي اين شهرك براي حدود 3000 نفر اشتغال ايجاد خواهد شد، گفت: با راه‌اندازي اين شهرك مشكلات توزيع و صادرات حل خواهد شد اما در حال حاضر راه‌اندازي آن همچنان درگير بوروكراسي‌هاي اداري است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار