سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر از کاهش 100 درصدی موارد جدید مبتلا به تالاسمی شدید طی 17 سال گذشته در شهرستان دیر خبر داد.
کد خبر: ۴۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 07 June 2015
تابناک بوشهر: عادل مقدس صبح امروز در دومین جلسه مسئولین ستادی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر با تأکید بر اهمیت پیشگیری از بیماری تالاسمی اظهار کرد: بیماری تالاسمی ماژور یا شدید یک بیماری ژنتیکی ارثی است که از پدر و مادر مبتلابه تالاسمی مینور یا خفیف به جنین آنان به ارث می‌رسد.

وی پیشگیری از ابتلا به بیماری تالاسمی ماژور را بسیار ساده دانست و بیان داشت: امروزه با مشاوره و انجام آزمایش‌های ساده قبل از ازدواج و جلوگیری از ازدواج دو فرد مبتلابه تالاسمی خفیف می‌توان از تولد فرد مبتلابه تالاسمی شدید جلوگیری کرد.

مقدس افزود: درصورتی‌که افراد مبتلابه تالاسمی مینور یا خفیف باوجود مشاوره، ازدواج کنند می‌توان با انجام آزمایش‌های تشخیص بیماری قبل از تولد در ماه‌های اول بارداری، از تولد نوزاد بیمار جلوگیری کرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر بابیان اینکه بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری تالاسمی شدید ازدواج نکردن دو زوج مبتلابه بیماری خفیف تالاسمی است، تأکید کرد: اگرچه می‌توان با آزمایش‌های پیچیده ژنتیکی در ماه اول و دوم بارداری از ابتلا جنین به تالاسمی ماژور آگاه شد و نسبت به سقط آن اقدام نمود اما این مسئله مستلزم خطرات بسیاری برای مادر خواهد بود.

وی به اقدامات انجام‌شده برای پیشگیری از موارد جدید ابتلا به بیماری تالاسمی شدید در شهرستان دیر اشاره و تصریح کرد: آموزش به سردفترداران ثبت ازدواج، آموزش تمامی مشاوران و کارشناسان آزمایشگاه‌ شهرستان و آموزش چهره به چهره به خانواده‌ها، از جمله اقداماتی است که تاکنون در شهرستان دیر انجام‌شده است.

مقدس ادامه داد: ارجاع زوجین مینور برای انجام آزمایش‌های تکمیلی و تخصصی ژنتیک، اجرای استراتژی‌های مراقبت از بیماران تالاسمی، مراقبت از والدین بیماران تالاسمی شدید، شناسایی زوجین استراتژی اول، تقویت و تثبیت نظام مراقبت و انجام خدمات مشاوره ژنتیک به زوجین از دیگر اقداماتی است که منجر به جلوگیری از تولد  نوزادان مبتلابه تالاسمی شدید در شهرستان دیر شده است.

وی انجام مداخلات بهداشتی و ارتقای آگاهی‌های خانواده‌ها را در کاهش موارد جدید ابتلا به بیماری تالاسمی شدید مؤثر دانست و گفت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر از سال 1377، با عزمی راسخ در راستای آگاه‌سازی خانواده‌ها و کمک به تولد فرزندان سالم و کاهش موارد تولد مبتلابه تالاسمی شدید گام برداشته و خوشبختانه در این 17 سال تاکنون موردی از ابتلای جدید به بیماری تالاسمی شدید گزارش نشده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر به میزان مورد انتظار کشوری بروز تالاسمی اشاره و خاطرنشان کرد: میزان انتظار کشوری بروز تالاسمی 4 مورد در هزار تولد زنده است که خوشبختانه این تعداد در شهرستان دیر صفر بوده است.

مقدس ابراز امیدواری کرد: با ارتقاء آگاهی‌های خانواده‌ها همزمان با ارتقاء امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی، همچنان میزان بروز صفر بیماری تالاسمی در شهرستان دیر حفظ شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار