مدیرعامل آتش نشانی کرمان از انجام ۴۰۰ مورد زنده گیری انواع مار طی سه ماه گذشته در کرمان خبر داد و گفت: شهروندان باید نکات ایمنی در خصوص نحوه محافظت از خود در برابر مارها را فرا گیرند.
کد خبر: ۴۴۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ 25 June 2017
علی عسکری در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: با توجه به این موضوع که در سه ماه گذشته ۴۰۰ مورد زنده گیری انواع مار در منازل شهروندان و محیط شهری توسط کارکنان سازمان آتش نشانی کرمان انجام گرفته است لازم است شهروندان نکات ایمنی در خصوص نحوه محافظت از خود در برابر مارها و اقدامات اولیه در مقابل مار گزیدگی را بدانند.

عسکری با تاکید بر لزوم آشنایی شهروندان با انواع مارهای سمی گفت: مارهای سمی داری سر مثلثی بزرگتر از عرض بدن، چشم عمودی و دم کوتاه  هستند.

وی ادامه داد: مارهای نیمه سمی تمامی مشخصات مارهای غیر سمی را دارند و دم آنها کمی کوتاهتر از مار سمی و بلندتر از مار غیر سمی است.

به گفته مدیرعامل آتش نشانی کرمان؛ مارهای غیر سمی دارای سر گرد یا بیضی هستند و مردمک دایره ای دارند و از قسمت میانی بدن تا دم باریک می شوند.

عسکری ادامه داد: شهروندان هنگام برخورد با مار به آرامی از آن فاصله بگیرند و در هنگام گل چیدن مراقب باشند و برای کوه نوردی و پیاده روی در طبیعت از کفش های ساقه بلند مانند چکمه و پوتین استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه هر مار گزیدگی را باید جدی گرفت و سمی تلقی کرد، تصریح کرد: چناچه شخصی دچار مار گزیدگی شد از شکافتن و مکیدن محل گزش و مالیدن یا تزریق مواد شیمیایی و دارویی در محل گزش خودداری شود.

عکسری همچنین بر لزوم پرهیز از قرار دادن کیسه یخ در محل گزش افزود: ابتدا باید بیمار را آرام کرد و ضمن بی حرکت نگه داشتن عضو دچار مار گزیدگی آن ناحیه از بدن در سطح پایین تر از قلب نگه داشته شود.

وی گفت: باید نسبت به دور کردن بیمار از محل آسیب و انتقال او در سریعترین زمان به نزدیکترین مرکز درمانی مناسب حتی در غیاب علایم اقدام شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار