دبیر جشنواره ملی بشری گفت: ابن جشنواره قصد دارد تا با حمایت از تولید ملی سوغات ایرانی را در بازارهای مشهد توزیع کند.
کد خبر: ۴۵۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳ 10 July 2017
به گزارش تابناک : نشست خبری حمایت از تولید و ایده پردازی محصولات فرهنگی کودک و نوجوانان با عنوان جشنواره "بشری" صبح امروز با حضور مهدی یک پسر دبیر جشنواره و سیدرفیع الدین رضوی برگزار شد.

مهدی یک‌پسر دبیر جشنواره ملی بشری در ابتدایاین نشست با اشاره به بحث اهمیت صنایع فرهنگی در کشورهای مختلف گفت: صنایع فرهنگی در بسیاری از کشورها به عنوان صنعت پیشرو مطرح است و یکی از پنج بازار بزرگ در دنیا محسوب می‌شود و خیلی از کشورها صنایع فرهنگی و خلاق را به عنوان یک استراتژی در نظر دارند.

وی افزود: این صنعت در ابعاد فرهنگی و اقتصادی مطرح بوده به این معنا که در بعد فرهنگی به عنوان یک ابزار و انتقال دهنده پیام و در بعد اقتصادی در بستری که آورده آن فکر و اندیشه است و سود بالایی هم دارد. و نیاز به سرمایه ‌گذاری کمتری نسبت به اشتغال دارد. ایران به دلیل مسائل فرهنگی نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه است.

یک‌پسر اضافه کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در شهر مشهد مشخص شده که سالانه هزار میلیارد تومان گردش مالی سوغات زائران حرم رضوی است که 75 درصد آن محصولات خارجی بوده و جایی که خروجی زیارت باید برای ما عایدی مادی و معنوی داشته باشد خروجی آن در جیب چین و سایر کشورها می‌رود. در چنین شرایطی توجه این مسئله لازم است که ما بتوانیم پاسخی به نیازهای مخاطب داشته باشیم. بسیاری از سوغاتی‌ها پیامی مغایر با هدف و ارزش زیارت دارد.

دبیر جشنواره ملی بشری خاطرنشان کرد: به همت مسئولین و تولیت آستان قدس رضوی از سال گذشه با توجه به این طرح پروژه سوغات فرهنگی طائر رضوی شروع شد. ما به دنبال ایجاد چرخه تولید و توزیع هستیم آنجایی که در بازار تولید جدی گرفته شود و ما باید تولید را فعال کنیم و در حوزه توزیع امکان حضور تولیدکنندگان داخلی در بازار را فراهم کنیم. وقتی تعادل عرضه و تقاضا را در بازار رعایت نمی‌کنیم در برابر سیل واردات این اتفاق ناگوار در حوزه صنایع فرهنگی رخ می‌دهد.

وی در ادامه این نشست خبری گفت: ما یک بانک اطلاعاتی مشتمل بر 500 تولیدکننده را شناسایی کردیم که خیلی از فروشندگان آنها را نمی‌شناسند. آستان قدس می‌خواهد بین طراح و ایده‌پرداز و تولیدکننده و بازار اتصال برقرار کند. ما به دنبال تولی‌گری هستیم نه تصدی‌گری. نقش آستان در این عرصه نقش پدری خواهد بود. هم‌اکنون بالغ بر 600 هزار محصول فرهنگی جمع‌آوری شده و در آینده نمایشگاهی در مشهد برای رونمایی از این محصولات برگزار خواهد شد و حتما از بازاریان هم در این نمایشگاه دعوت خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی بشری اضافه کرد: در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که بزرگترین مخاطب این بازار کودک و نوجوان، در درجه دوم بانوان و در مرحله آخر بخش عمومی هستند. اگر این حوزه فعال شود سایر آستان‌های متبرکه و حتی عتبات عالیات نیز می‌توانند وارد این طرح شوند چرا که این نیازها در آنجا هم احساس می‌شود. علاوه بر این بازار بزرگ محصولات کودک و نوجوان از بعد دینی و مذهبی دارای ضعف است و حضور برندهای خارجی و محصولات غربی نشان‌دهنده کم‌کاری و ضعف ماست. همچنین حجم بالایی از تولیدکنندگان در حال فعالیت هستند و اتفاقا تولیدات باکیفیتی هم دارند ولی به بازار متصل نشدند.

وی در خاتمه گفت: جشنواره بشری دنبال این است که بین طراح و تولیدکننده و بازار ارتباط برقرار کند و در موازات این طرح حمایت‌ها هم انجام خواهد شد. برای این کار به نشر اسپانسر اصلی خواهده بود و برای فروشگاه‌های خود در شهر مشهد ده میلیارد ریال خرید از این محصولات را کنار انجام خواهد داد. همچنین مجموعه حرم مطهر نیز به عنوان مجموعه مصرف کننده بزرگ از این محصولات به عنوان هدیه برای زائران استفاده خواهد کرد. نگاه ما این است که محصولات این جشنواره در بازار خرید و فروش شود و آن نگاه جشنواره‌ای رایج را نداریم. نگاه ما حداقل عملکرد تصدی‌گرایانه است.

یک پسر با اشاره به رویکرد محصولات فرهنگی «به نشر» در ادامه گفت: به نشر ذاتش توزیع محصولات فرهنگی است و تنها کتاب را در بر نمی‌گیرد و به دنبال تولید سی‌دی و دیگر محصولات نیست بلکه هدفش حمایت از طراحان و ایده‌پردازانی است که به خوبی می‌توانند در این راه گام‌های موثری بردارند. مردم به اسم سوغات نیازهایشان را تأمین می‌کنند و ما باید با ترویج محصولات ایرانی بازار را در دست بگیریم.

این جشنواره در شهریور ماه آغاز و اختتامیه و اعلام نتایج همزمان با عید سعید غدیر برگزار خواهد شد.

اضافه شدن قهرمانان ایرانی در سبد خرید کودکان
سیدرفیع‌الدین رضوی رئیس هیئت داوران جشنواره در ادامه این نشست گفت: تجربه‌های موفق ما در محصولات فرهنگی از دو یا سه عدد بیشتر نبودند که البته ضرورتی ندارد از آنها نام ببریم. ما باید در وهله اول تغییر ذائقه مردم را در برنامه کار قرار دهیم و سپس به جای بنتن و باب‌اسفنجی قهرمانهای خودمان را به مردم معرفی کنیم.

رضوی ادامه داد: البته به جز کاراکترها می‌شود محصولات دیگر را هم در زمینه کودکان و نوجوانان به آنها ارائه داد همان گونه که یونیسف برای تمامی گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان محصولات خاص خودشان را ارائه می‌دهد.

عضو هیئت مدیره به‌نشر گفت: تولیدکنندگان به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. اینها با یکدیگر هم‌افزایی ندارند. ذائقه مخاطب ما قبلا ساخته شده و می‌خواهیم روی این ذائقه کار کنیم. حلقه گمشده در این جا این است که آدمی که باید فکر کند تنها است و کسی هم که تجارت می‌کند با این ارتباط ندارد.





منبع : مشرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار