معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: خسروي و سومار دو مرز مهم تجاري با كشور عراق هستند كه توسعه زيرساخت هاي آن ها با شتاب در حال انجام است.
کد خبر: ۴۵۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ 12 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از  رروابط عمومي و امور بين الملل استانداري كرمانشاه؛ مهندس رضا رحیمی در نشست با هیأت تجاری و بازرگانی استان دیالی عراق که در استانداری کرمانشاه برگزارشد، با تبريك آزادي شهر موصل و پيروزي مردم عراق بر گروه داعش اظهار داشت: آرزوي پيشرفت، امنيت و آرامش بيشتر را براي ملت و دولت عراق داريم و اميدواريم روزهاي بسيار بهتري پيش روي اين مردم باشد.

معاون اقتصادي و توسعه منابع استانداري كرمانشاه افزود: مردم ایران و عراق داراي ریشه های مشترك مذهبي، فرهنگی و تاریخی بسیاری هستند و اين ريشه هاي مشترك مي تواند بسترساز پیشرفت روزافزون روابط تجاري و بازرگاني و گردشگري ميان دو کشور باشد.

اين مدير ارشد اقتصادي استان اظهار داشت: سفر هيئت بازرگاني استان ديالي به كرمانشاه در همين راستا صورت گرفته است و مي تواند زمينه توسعه روابط اقتصادي و تجاري و نزديكي بيشتر ميان دولت ايران و عراق را فراهم كند.

وي در دنباله سخنانش ادامه داد: سومار یکی از مرزهای مهم استان کرمانشاه است که در همسایگی استان دیالی عراق واقع شده است و در حال حاضر زيرساخت هاي اين بازارچه از محل اعتبارات ملی و استانی در حال تکمیل است و روند توسعه آن با شتاب در حال انجام است.

مهندس رضا رحيمي افزود: از قديم الايام سومار به مندلي يكي از مرزهاي مهم تجاري و مسافري به كشور عراق بوده و اين جايگاه ممتاز دوباره در حال احياء است.

معاون اقتصادي و توسعه منابع استانداري كرمانشاه ادامه داد: بر اساس آمار روزانه تا 300 کامیون کالا از مرز سومار به كشور عراق و بخشي هم به استان ديالي صادر می شود و اميدواريم اين ميزان همچنان رو به افزايش باشد.

اين مدير ارشد اقتصادي عنوان كرد: اين زيرساخت ها و امكانات در مرز خسروي  به شكل بسيار گسترده تري وجود دارد. زيرساخت هاي اين مرز مهم به منظور تردد زوار در ايام اربعين همچنان در حال توسعه است و اين امر مي تواند توسعه گسترده تر حوزه هاي تجارت و بازرگاني و گردشگري را در پي داشته باشد.

مهندس رحیمی اضافه کرد: در مرزهاي سومار و خسروی این امکان وجود دارد که کالاهاسایر استان های کشور به كشور عراق  از اين مرزها صادر شود.  

وی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های استان کرمانشاه در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، دامپروری، فلزي، شيميايي و زیرساخت های ارتباطی و ... گفت: استان كرمانشاه در هر كدام از حوزه هاي صنعتي و كشاورزي بيش از هزار واحد فعال و بزرگ دارد كه كالاها و خدمات توليدي آن ها از اين قابليت برخوردار است كه به مقصد عراق و استان ديالي صادر شود.

مهندس رضا رحيمي شرکتهاي خدمات فنی و مهندسی توانمند را یکی از ظرفیت های استان کرمانشاه دانست و گفت: این شرکت ها در حوزه های صنعت و کشاورزی داراي نیروهای متخصص و ماهری هستند که می توانند به سرمايه گذاران استان دیالی در زمينه اجراي پروژه های بزرگ صنعتي، كشاورزي و خدماتي مشاوره ارايه دهند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه ادامه داد: در استان همچنين ظرفیت های بسياري در حوزه پزشکی، درمانی و سلامت وجود دارد. در حال حاضر نیز بیماران زيادي از شهرهاي شمال عراق مانند اربيل، سلیمانیه و دهوك برای درمان به کرمانشاه سفر می کنند. اين امكان براي ساكنين استان ديالي نيز فراهم است تا با بهره گيري از امكانات پيشرفته و گسترده كرمانشاه به درمان خويش بپردازند.

اين مدير ارشد اقتصادي كرمانشاه ادامه داد: كرمانشاه از ظرفيت فرودگاهي بسيار خوبي براي جابجايي مسافرين به ديگر شهرهاي بزرگ ايران مانند تهران و مشهد برخوردار است. هم اكنون در طی هفته بیش از 110 پرواز از فرودگاه بین المللی کرمانشاه انجام می گیرد و گردشگران استان ديالي که قصد سفر به مرکز کشور و یا زيارت اماکن مقدس را دارند می توانند از فرودگاه کرمانشاه برای تردد استفاده کنند.

وی اضافه کرد: راه آهن کرمانشاه که متصل به مرکز کشور و سایر استان های ایران است، به زودي رسماً افتتاح مي شود. راه آهن ظرفیت بسیار خوبی است که مي توان کالاها و مسافرین عراقی را ازاين طريق به مرکز و مرزهاي دريايي كشور منتقل كرد.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه خاطرنشان ساخت: از دیگر برنامه های دولت اتصال راه آهن کرمانشاه به مرز خسروی است. این پروژه تاکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طی دو سال آینده به بهره برداری مي رسد. پیشنهاد می کنیم مديران استان ديالي برای اتصال راه آهن سراسری ميان ایران و عراق از طريق منظريه عراق اقدام كنند.

اين مدير ارشد اقتصادي درادامه از تحصیل 200 دانشجوی عراقی در دانشگاه های استان کرمانشاه خبرداد و يادآور شد: در استان کرمانشاه، بیش از 5 دانشگاه رسمی فعالیت می کنند و هر كدام  در شهرستان هاي استان نیز دانشکده هایی احداث كرده اند. همچنين برخي مانند دانشگاه رازی کرمانشاه هم اكنون پذیرش دانشجوبان خارجی صورت می شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار