معاون سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی با بیان اینکه این استان حائز رتبه سوم استفاده از دستگاه کارتخوان در کشور است، گفت: در حال حاضر 98 هزار و 269 دستگاه کارتخوان و 83 هزار و 461 دستگاه فروش مکانیزه در رسته‌های زیر پوشش این طرح فعال است.
کد خبر: ۴۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 10 June 2015
علی غفوری‌مقدم در نشست خبری پیرامون قانون الزام تمامی فروشگاه‌های صنفی در تجهیز به صندوق‌های مکانیزه فروش در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: بر اساس ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه و با توجه به اینکه هر سال شاهد افزایش واحدهای صنفی هستیم، موضوع تجهیز فروشگاه‌ها به صندوق‌های مکانیزه فروش امری ضروری برشمرده می‌شود.

وی افزود: بر مبنای ماده 121 قانون برنامه پنجم و قانون 71 ماده نظام صنفی، واحدهای صنفی و تجاری موظف به استفاده از صندوق‌های فروش و ترازوهای دیجیتال بوده چرا که استفاده از این سامانه‌های فروش به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی اصناف کمک می‌کند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور شد: یکی از نقاط مثبت در تجهیز فروشگاه‌ها به صندوق‌های مکانیزه فروش، شفاف سازی درآمدها و هزینه‌ها به منظور اخذ مالیات بوده چرا که به شکل روشن و مشخص میزان خرید، درآمد و فروش را ثبت می‌کند.

غفوری‌مقدم با بیان اینکه طرح الزام تمامی فروشگاه‌های صنفی در تجهیز به صندوق‌های مکانیزه فروش از سال 92 در خراسان رضوی اجرایی شد، گفت: از ابتدای آغاز طرح تاکنون به شکل تفکیک شده در سه بازه زمانی سال 92، 93 و 94 رسته‌هایی را تعیین کردیم که می‌توان گفت هر سال 10 رسته از اصناف مشخص شده که مشمول طرح استفاده از این سامانه‌های فروش می‌شوند.

وی تصریح کرد: از سال 92 این طرح در قالب یک قانون اجرایی می‌شود به طوریکه عدم توجه و انجام آن، تخلف محسوب شده و قابل پیگرد است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به آخرین آمار در حوزه تجهیز فروشگاه‌های استان به این سامانه‌های فروش مطابق با سایت ایرانیان اصناف گفت: بر اساس آمارهای این سایت در حال حاضر 98 هزار و 269 دستگاه کارتخوان و 83 هزار و 461 دستگاه فروش مکانیزه در رسته‌های زیر پوشش این طرح فعال است.

غفوری‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر 188 هزار واحد صنفی در خراسان رضوی با پروانه و مجوز فعالیت می‌کنند که از این میزان 70 درصد واحدها مجهز به دستگا‌ه‌های کارتخوان و صندوق‌های مکانیزه فروش هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون برخی اصناف در حال برگزاری انتخابات داخلی خود بوده و لذا امکان ثبت آمار جدید در سایت ایرانیان اصناف وجود ندارد، یادآور شد: این آمارهای ذکر شده در زمره واحدهای صنفی‌ بوده که به ثبت رسیده‌ و تعدادی از واحدهای مجهز هم وجود دارد که تاکنون به ثبت نرسیده‌اند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر خراسان رضوی در تجهیز فروشگاه‌های خود به صندوق‌های مکانیزه در کشور پس از تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در استفاده از دستگاه‌های کارتخوان حائز رتبه سوم پس از تهران و اصفهان شده است.

غفوری‌مقدم با تاکید بر اینکه در تجهیز فروشگاه‌های سطح استان به دستگاه مکانیزه فروش با دو مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: نخست اینکه مشکل برخی برای خرید آن از حیث قیمت بالای دستگاه‌ها بوده و به همین منظور اعلام کرده‌ایم که الزاما نباید از دستگاه‌ها استفاده کرد بلکه نرم افزارهایی که کارآیی این دستگاه را هم داشته باشند مورد پذیرش است.

وی یادآور شد: مشکل دیگر ما ناآشنایی افراد در استفاده از این دستگاه‌ها بوده که به همین منظور برنامه‌های آموزشی را در اصناف و اتحادیه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ماه آینده نمایشگاهی با موضوع معرفی سیستم‌ها و نرم افزارهای قابل استفاده دراین حوزه برگزار می‌شود که به طور حتم بسیار مفید و مثمرثمر رسته‌های مورد نظر در تجهیز فروشگاه‌های خود به سامانه صندوق‌های مکانیزه فروش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار