وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر ۳۴ پروژه عمرانی با متراژ ۱۰۰ هزار مترمربع در دانشگاه‌های سراسر کشور با مشارکت خیران در حال اجراست.
کد خبر: ۴۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶ 11 June 2015
محمد فرهادی در نخسیتن گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی کشور که در محل هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از مجموع 34 پروژه عمرانی به متراژ 100 هزار متر مربع که با مشارکت خیران در دانشگاه‌های کشور در حال اجرا است 11 پروژه به متراژ 36 هزار متر مربع مربوط به فضاهای خوابگاهی است.

وی با اشاره به وجود 36 پارک علم و فناوری در کشور افزود: در سراسر کشور بیش از 2 هزار مرکز آموزش عالی وجود دارد که از این تعداد 280 مرکز در سطح دانشگاه فعالیت می‌کنند و 36 پارک علم و فناوری نیز در سراسر کشور فعال هستند که 4 پارک علم و فناوری نیز تا پایان سال جاری تأسیس می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تأکید بر اینکه جهت‌گیری این وزارتخانه حرکت کردن دانشجویان در مسیر مهارت‌آموزی است، خاطرنشان کرد: البته این مهم پروسه سنگینی دارد که تحقق آن نیازمند برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای است و باید هم‌اکنون برای مهارت‌آموزی بیشتر دانشجویان تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: شرکت‌های صنعتی در سراسر کشور درحال شکل‌گیری هستند و در حال حاضر در 5 استان شکل‌گیری این شهرک‌ها مصوب شده است.

وی همچنین به ظرفیت‌های عظیم خیران در راستای توسعه فضاهای آموزش عالی اشاره کرد و ادامه داد: امروز در بسیاری از مراکز آموزش عالی دنیا پایه رشد و پیشرفت بر مبنای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مؤسسات خیریه و مؤسسات موقوفه علمی است.

فرهادی ابراز کرد: علاوه بر این بسیاری از نشان‌ها و جوایزی که در دنیا به افراد برجسته و شخصیت‌های علمی اعطا می‌شود مبتنی بر وقف و موقوفات است.

وی با تأکید بر اینکه باید از مشارکت خیران در آموزش عالی بهره‌گیری کرد، افزود:‌ در سیاست‌های کلی علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است به موضوع مشارکت بخش‌های غیردولتی و استفاده از ظرفیت‌های موقوفات در این حوزه به صورت ویژه تأکید شده است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است و خیرین در قالب بنیادهایی به مشارکت در بخش آموزش عالی آمده‌اند که باید این خیران ساماندهی شوند.

وی اضافه کرد:‌ امسال ردیف بودجه مستقلی برای حمایت از خیران در راستای تکمیل طرح‌های عمرانی در بخش آموزش عالی پیش‌بینی شده است که به تناسب تخصیص اعتبار لازم صورت خواهد گرفت. علاوه بر این شرایط برای تسهیل دریافت وام و تسهیلات از سوی خیران آموزش عالی فراهم شده است تا از این طریق دولت در تکمیل پروژه‌های عمرانی خیرساز مشارکت داشته باشد.

وی افزود: بورسیه کردن جوانان مستعد و نخبگان کم‌بضاعت که می‌توانند در آینده کشور نقش بسزایی ایفا کنند هم می‌تواند یکی از راه‌‌های مشارکت خیرین در حوزه آموزش عالی کشور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار