همزمان با دومین روز از دهه کرامت؛
در دومین روز از دهه کرامت نشست تخصصی کتاب خوان فرهنگ رضوی در محل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 27 July 2017
به گزارش تابناک خرسان رضوی، در دومین روز از دهه کرامت نشست تخصصی کتاب خوان فرهنگ رضوی با حضور  زهرا فرشته حسین زاده سلجوقی مشاور استاندار و مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ، بانوی مجتهده حاجیه خانم صفاتی استاد سطح عالی حوزه علیمه خواهران قم، حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و حسین اکبری مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و جمعی از نویسندگان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد. 
در ابتدای این نشست مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری اولین نشست تخصصی کتاب خوان با موضوع فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت گفت: جای خوشحالی است که این برنامه فرهنگی و دینی برای اولین بار در سال جاری به میزبانی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس برگزار می شود.
حجت الاسلام شریعتی تبار دهه کرامت را زمینه ای برای تاسی به سیره امامان معصوم(ع) عنوان کرد و ترویج سیره رضوی را با موضوع کتاب و در قالب کتابخوانی مهم ارزیابی کرد.
در ادامه این مراسم مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز با تبریک ایام دهه کرامت، کتابخانه های عمومی را مکانی برای ترویج و اشاعه فرهنگ و سیره رضوی عنوان کرد و گفت: در سال جاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از ابتدای سال در کتابخانه های عمومی استان برگزار و این حرکت فرهنگی با نام امام رضا(ع) مورد توجه و استقبال خوب علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در سنین و گروههای مختلف قرار گرفت.
حسین اکبری ادامه داد: نگارش کتاب و دعوت به کتابخوانی برای ترویج و تبلیغ فرهنگی یکی از بهترین روشهای تبلیغی است که این امر با برگزاری برنامه هایی مانند این نشست به سرانجام می رسد.
در ادامه این نشست چهار نفر از نویسندگان مطرح کشور به شرح ذیل به معرفی آثار خود پرداختند:
" مهارت های زندگی در سیره رضوی" نوشته: محمد رضا شرفی
کتاب «مهارتهای زندگی در سیره رضوی» نگاهی پژوهشی و تامل برانگیز درباره مهارت‌های زندگی از منظر امام رضا(ع) دارد. روابط اجتماعی، مهارت مردم داری و دوست‌یابی و دیگر روابط و آسیب‌شناسی این روابط و در محیط خانواده به مهارت همسرداری و تربیت فرزند از جمله مباحث مطرح شده در کتاب مهارت‌های زندگی در سیره رضوی می‌باشد. بهره گیری از آیات قرآن کریم، ارجاع به منابع حدیثی در استخراج احادیث رضوی و دیگر روایات ائمه(ع)، استناد به آموزه های نبوی و همچنین تنظیم نمایه هایی از جمله نمایه احادیث رضوی، نمایه رجالی و نمایه اصطلاحات مهارت های زندگی از ویژگی های این کتاب است. این اثر، به اندیشه و سیره‌ی علمی و عملی امام رضا (ع) در عرصه‌هایی چون «مهارت‌های ذهنی – شناختی»، «مهارت‌های ارتباطی – اجتماعی» و «مهارت‌های خانوادگی – تربیتی» پرداخته است. در این کتاب رهنمودهای امام (ع) در دو دسته تقسیم می شود: برخی به گونه ای مستقیم به موضوع مهارت های زندگی پرداخته و برخی دیگر بازتابنده ی نگاه کلی و جامع امام است و می توان با رویکردی تعمیمی آن را به موضوع مهارت های زندگی پیوند داد.
"10 قصه از امام رضا(ع) برای بچه ها"  ارائه شده توسط: مژگان شیخی
این کتاب با زبانی روان، ساده و شیرین، روایاتی را در قالب قصه هایی کودکانه بیان می کند که در کنار برقرار کردن ارتباط با مخاطبانِ خود، مفهومی دلنشین را در ذهنِ آنها باقی می گذارد. نویسنده در اصل داستان دست نبرده اما با آوردن شخصیت‌ها و ماجراها فرعی، قصه‌ای خواندنی برای بچه‌ها نوشته است. بچه‌هایی که دوست دارند و باید که با زندگی شخصیت‌های دینی آشنا شوند اما از سوی دیگر دلشان می‌خواهد داستانی جذاب بخوانند. سیب‌های گاز زده، یک درس تازه، غریبه‌ی آشنا، گنجشک چه می‌گفت، قرض عبدالله، صیاد و آهو، درخت بادام، نماز باران، پیراهن یادگاری و مسافران مدینه» 10 قصه‌ از زندگی و رفتار و گفتار امام رضا(ع) است که بچه‌ها را با شیوه زندگی ایشان آشنا می‌کند. شیخی در این داستان‌ها، به بچه‌ها می‌گوید چرا امام رضا(ع) را ضامن آهو می‌دانند.
"گزیده عکس‌های تاریخی حرم مطهر امام رضا (ع) و مشهد" ارائه شده توسط: بهزاد نعمتی
در این کتاب 359 تصویر از مناظر، معابر، خیابان‌ها و بناهای تاریخی و همچنین صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر، در فاصله زمانی دوره قاجار تا پایان دوره پهلوی دوم، در 80 عنوان از میان حدود 20 هزار عکس موجود در این مدیریت انتخاب و براساس توزیع مکانی در چهار فصل شامل مجموعه حرم مطهر، پیرامون حرم مطهر، شهر مشهد و حومه شهر مشهد ارائه شده است. در هر فصل نیز یادداشت‌های کوتاهی برای عکس‌ها ذکر شده که تاریخچه، معرفی مختصر موضوع عکس یا چند عکس با عنوان مشابه را در برمی‌گیرد. علاوه بر این زمان عکس براساس دوره تاریخی و نام عکاس آن از دیگر اطلاعاتی است که در صورت مشخص بودن در اثر ذکر شده است.
" در دامن مهر" ارائه شده توسط: اعظم رحمت آبادی
کتاب مصور حاضر، کتابي پنج زبانه (فارسي، انگليسي، اسپانيايي، فرانسه و عربي) و مشتمل بر داستان‌هايي از امام رضا(ع) است که با زباني ساده و روان نگاشته شده‌اند. این کتاب مبتنی بر منابع روایی است که در قالب داستان های کوتاه، به بیان کرامات و اخلاقیات امام رضا(ع) پرداخته است. «تاجر سندي»، «يک کيسه اشرافي»، «چراغ وارونه»، «دستمزد»، «دلجويي شاهانه» عنوان‌هاي برخي از داستان‌هاي اين کتاب هستند.
در پایان این مراسم از دو کتاب "گفتمان جهانی در تعالیم رضوی" و "میلاد امام علی بن موسی الرضا(ع)" جدید ترین کتابهای حوزه نشر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی رونمایی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار