چند روز از اکران فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» گذشته و خبر رکوردشکنی‌هایش رسانه‌ها را ترکانده.
کد خبر: ۴۶۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 29 July 2017
تابناک رضوی به نقل از جیم: رکورد فروش روز اول، بیشترین تعداد سانس و بیشترین تعداد سانس در یک سینما از جمله رکوردهایی هستند که «ساعت 5 عصر» نیامده جابه‌جا کرد. علاوه بر آن اکران خصوصی بی‌نظیر با حضور 620 هنرمند سینما و تلویزیون هم از آن اتفاقاتی است که فقط برای فیلم مهران مدیری می‌افتد. حالا بالأخره تصمیم می‌گیرید یک روز عصر، به سینما بروید و فیلم را ببینید. تصورتان این است که ساعتی با کمدی‌های مهران مدیری می‌خندید و خوش می‌گذرانید. اما احتمالاً به جای حال خوب، تنها چیزی که نصیب‌تان می‌شود، ناراحتی ناشی از ساعتی رنج عصرگاهی است. چرا رنج؟
ساعت پنج عصر تکراری است
شما از دیدن سیامک انصاریِ عاقل، میان خیلی عظیمی از آدم‌های عجیب‌وغریب خسته نشده‌اید؟ باز هم با فرمولی مواجهیم که در «شب‌های برره» شروع شد، در «قهوه تلخ» به اوج رسید و در «دورهمی» شورش درآمد. مدیری این بار هم تصمیم گرفته این فرمول را اجرا کند. احتمالاً برای شما هم ملال‌آور باشد؛ مخصوصاً این بار که خاصیت «ضعف در نه گفتن» مرد هزارچهره هم به آن اضافه شده و موجودی به شدت منزجرکننده ساخته. احتمالاً از معدود نکات مثبت فیلم، همین بازی سیامک انصاری باشد که توانسته همه این ویژگی‌های شخصیتی را به خوبی نمایش دهد.
ساعت 5 عصر صادق نیست
اگر از دیدن پوستر فیلم که سیامک انصاری را با لباس‌های خاکی و نامرتب و در حال نشان دادن علامت پیروزی (همان 2 معروف) به نظرتان رسیده که فیلم درباره یک اعتراض اجتماعی یا سیاسی است یا حتی ربطی به حوادث پس از انتخابات سال 88 دارد، صد درصد اشتباه می‌کنید. پوستر «ساعت 5 عصر» به وضوح به مخاطبان آدرس غلط می‌دهد و با ارائه کردن آنچه که در فیلم نیست، روی پوستر فیلم، با مخاطب خود صادق نیست. البته ما هم باید بیشتر حواسمان را جمع کنیم. این که مهران مدیری از ممنوع‌الکار بودنش در سال‌های پس از 88 صحبت کرده، دلیلی نمی‌شود که فیلم او را درباره موضوعات ملتهب سیاسی بدانیم. علاوه بر آن، با وجودی که مهران مدیری تأکید دارد که فیلمش کمدی است، شک نکنید که این هم یک آدرس غلط است. «ساعت 5 عصر» شاید با برخی تعاریف سینمایی، نوعی کمدی سیاه محسوب شود، اما در عرف عامه، کمدی نامیده نمی‌شود. شاید در طول 90 دقیقه فیلم، موفق به دیدن 4 یا 5 موقعیت خنده‌دار بشوید.
ساعت 5 عصر غرغرو است
هیچکس با نقد اجتماعی مخالف نیست. فیلم‌های محبوب نگارنده هم پر از نقدهای اجتماعی‌اند. اما غرغر کردن را کسی دوست ندارد. غرغر یعنی ردیف کردن قطاری از انتقادات اجتماعی که به شدت اغراق شده‌اند و بدتر، خود را واقعی نشان می‌دهند. اگرچه مهران مدیری سعی کرده با تکرار بی‌رویه برخی موقعیت‌ها، فیلم را خنده‌دار کند، ولی نه‌تنها در این کار موفق نیست، بلکه افراط در تکرار این موقعیت‌ها، روی اعصاب مخاطب می‌رود. از این جمله می‌توان به تماس تلفنی شکاکانه همسر مهرداد (سیامک انصاری) و جوگیری مردم عادی در هر موقعیتی، اشاره کرد. تکرارهایی بی‌فایده و اعصاب‌خردکن.
با توجه به نظرات مخاطبان که پس از تماشای «ساعت 5 عصر» در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، به نظر می‌رسد جو ایجادشده برای اکران پرشور افتتاحیه فیلم، با تبلیغات زبانی خواهد خوابید و رکوردشکنی‌های فیلم، ادامه نخواهد داشت. بنابراین پیش‌بینی فروشی بیشتر از حدود 6 میلیارد تومان، کاری دشوار است. که اگرچه عدد بالایی است، اما برای فیلمی که در روزهای اول، همه رکوردهای فروش سینما را جابه‌جا کرده، ناچیز خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار