در میزگرد پنجمین همایش برندینگ مطرح شد:
میزگرد پنجمین همایش برندینگ روز گذشته با حضور محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان و محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد و محمدعلی چمنیان،عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی و امیرمهدی مرادی دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی و عبدالله یزدانبخش عضو هیئت‌رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان درسالن جلسات ساختمان ساپکو مشهد برگزارشد.
کد خبر: ۴۶۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵ 30 July 2017
به گزارش تابناک رضوی، محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان خاطر نشان کرد: متأسفانه در کشور ما برای پیش رفتن به سمت کسب و کارهای مدرن 2 گروه مقاومت می‌کنند؛  گروه اول  افرادی که در تله کسب و کار سنتی گرفتار شده‌اند و گروه دوم افرادی که  تولید و خدماتشان براساس رانت شکل گرفته است.
وی افزود: متأسفانه با اینکه از تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار چندین سال می‌گذرد اما هنوز برای اجرایی‌شدن آن اقدام جدی انجام نشده و همچنان شاهدیم که هر روز امید به توسعه فعالیت اقتصادی در حال کاهش است.
سیادت  افزود : برندهای  ما در به دست آوردن بازارهای بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای حفظ آنها دچار مشکل است  و به همین دلیل در 4 ماهه ابتدایی امسال شاهد کاهش 9 تا 10 درصدی صادرات بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه تا زمانی که رانت در اقتصاد ایران وجود داشته باشد نمی‌توان به کارگر وجدان کاری و بالابودن بهره‌وری را آموزش داد گفت : به همین  دلیل کیفیت تولید پایین آمده و کالای ما را از رقابت پذیری خارج شده است.
سیادت با اظهار تاسف از اینکه در وضعیت کنونی اقتصاد ایران بخش خصوصی  را از خود نمی دانند و به عبارت دیگر نگاه مبتنی برای توسعه بخش خصوصی وجود ندارد گفت: این روند بسیار نگران‌کننده بوده و سبب می‌شود مباحث جدید مانند برندینگ امکان اجرایی‌شدن را نداشته باشند.
در ادامه ، محمود بنانژاد ، رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس خاطر نشان کرد:در حوزه اقتصادی اصناف باید گفت که ما هم اکنون در حال گذار از یک دوران سنتی به سمت توسعه کسب و کارهای مدرن هستیم به این معنی که نوع اصناف ما از واحدهای سنتی و خرد به سمت فروشگاه‌های مدرن و بزرگ در حال تغییر است.
بنانژاد افزود : اما باید در نظر گرفت توسعه کسب و کار و برندسازی در حوزه اصناف در کشور ما  دارای دافعه‌های زیادی است، نخست اینکه واحدهای توسعه‌یافته بیشتر از واحدهای خرد مورد هجوم دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند و ممکن است برخی از مشکلات از این حیث برای آن‌ها ایجاد شود.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت : باید در نظر داشت که توسعه برند در اصناف نیاز به ساماندهی فروشگاه‌های بزرگ دارد و این موضوع در 2 بخش تولیدی و توزیعی در مشهد مقدس در حال اجرا است.
بنانژاد خاطرنشان کرد: در بخش تولیدی با توسعه شهرک‌های تولیدی و توسعه مجتمع‌های صنعتی تولیدی اقداماتی در دست اجرا قرار گرفته و هم‌اکنون 17  شهرک صنفی تولیدی در مشهد یا ساخته شده و یا در دست احداث است؛ اما در بخش توزیعی با توجه به اینکه ساختار شبکه توزیع در شهر مشهد اساساً بر پایه واحدهای خرد است برای تجمیع آنها مقاومت‌هایی وجود دارد.
وی افزود: توسعه واحدهای بزرگ در حوزه توزیع یکی از سیاست‌هایی است که در حال اجرا بوده و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد ، برای امسال توسعه 2 درصدی این  گروه از اصناف در دستور کار قرار گرفته و برای افزایش پلکانی آن برنامه‌هایی در دست اجرا است.
در ادامه جلسه، محمدعلی چمنیان، عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی اظهار داشت: برندسازی امری طولانی است که باید در طول زمان حمایت شده و اقدامات مربوط به آن انجام شود اما متأسفانه قوانین حمایتی در این راستا در کشور ما وجود ندارد.
وی  گفت : در واقع در کشور ما وضعیت به  شکلی است که از کیفیت حمایت نمی شود و اهداف بلند مدت برای تولید در نظر گرفته نمی‌شود و به همین علت بخش زیادی از تولیدکنندگان حاضر نیستند که مدت زمان زیادی وقت بگذارند که بتوانند یک برند را بسازند.
چمنیان خاطرنشان کرد: برندسازی همانطور که گفته شد نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت دارد اما در کشور ما ثبات اقتصادی وجود نداشته و این موضوع سبب می‌شود که بخش زیادی از تولیدکنندگان نتوانند برای برندسازی اقدامات مناسب داشته باشند.
چمنیان با تأکید بر اهمیت توجه به بخش خصوصی، تصریح کرد: بخش زیادی از برندهای ایرانی در اثر دولتی شدن از بین رفته‌اند همه ما می‌دانیم که دولت نمی‌تواند صنعت‌گر خوبی باشد اما وقتی تمام بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در اختیار دولت باشد طبیعی است که از برندهای ایرانی چیزی باقی نمی‌ماند.
وی  در پایان با اشاره به مشکلاتی که توسط دولت برای واحدهای موفق به  آمده ، خاطرنشان کرد : واقعیت این است که تا یک واحد در کشور ما به موفقیت‌هایی دست پیدا می‌کند که به نوعی برندش را ارتقا ‌دهد، ادارات دولتی مانند مالیات و یا تأمین اجتماعی به سمت وی آمده و مشکلات زیادی را برایش به وجود می‌آورند و این مسئله سبب می‌شود که تولیدگنندگان تمایلی برای کار روی نشان تجاری خود نشان ندهند.
سپس، امیرمهدی مرادی،دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی اظهار داشت: پنجمین همایش برندینگ در حالی برگزار می‌شود که در نخستین دوره از برگزاری  آن تعداد کمی از واحدهای صنعتی با حوزه برند به صورت آکادمیک و اصولی آشنایی داشتند اما هم اکنون آمارها نشان  می دهد که تعداد ثبت علامت تجاری افزایش قابل توجهی داشته است.
وی بیان کرد: برندسازی از 2 جهت می‌تواند در افزایش درآمد یک واحد صنعتی تأثیر داشته باشد نخست اینکه یک واحد دارای برند به علت خدمات و کیفیت می‌تواند تولیداتش را با قیمت بالاتری به فروش برساند و دوم اینکه میزان فروش یک واحد دارای برند خود به خود افزایش پیدا می‌کند.
دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه برندهای خارجی نباید همیشه دشمن تولید ایران به حساب بیایند، افزود : نمی‌توان تا ابد کالاهای خارجی را از بازار ایران دور کرد و این روندی که تاکنون به تأخیر افتاده بالاخره باید اجرا شود.
مرادی تأکید کرد: به‌جای دور کردن ایران از بازارهای خارجی باید کیفیت کالاهای ایرانی را با تسهیل شرایط تولید ارتقا داد تا قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشند.
وی در پایان گفت : هم اکنون تصمیم بر این شده که برندهای خارجی که در خراسان‌رضوی نمایندگی افتتاح می‌کنند باید بخشی از تولیدات خود را داخل این استان انجام دهند که این موضوع خود به خود به اشتغال  استان کمک کند.
در ادامه این نشست، عبدالله یزدانبخش،عضو هیئت‌رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت ما این است که نمی‌توانیم در فروش محصولات خود با واحدهای تولیدی خارج از کشور رقابت کنیم.
وی با بیان اینکه  از ابتدا نوع فعالیت اقتصادی در ایران به علت قرار گرفتن بر سر راه جاده ابریشم بازرگانی بوده و به همین علت کارهای واسطه‌گری بیش از تولید رونق داشته است، گفت:ما هنوز در روش‌های تبلیغی و بازاریابی خود دچار مشکل هستیم و مقوله‌ای به نام خدمات پس از فروش عملا در کشور ما وجود ندارد و برای به وجود آوردن مشتری‌مداری و افزایش کیفیت کالاهای تولید شده باید بتوانیم قوانین حمایتی از بخش تولید را در کشور تصویب کنیم.
یزدانبخش  گفت : متأسفانه در کشور ما به بخش‌های مختلف تولید توجهی نمی‌شود به عنوان مثال هنوز صنعت بسته‌بندی ما دچار مشکل  است و به جایی نرسیده که بتوان در مورد آن بحث کرد.
وی  در پایان با تأکید بر لزوم حمایت درست و منطقی دولت از واحدهای تولیدکننده خاطرنشان کرد: این حمایت راه رسیدن به یک کشور صنعتی را برای ما هموار کرده و می‌تواند به صنعتگران برای به ثبت رساندن برند ملی کمک دهنده باشد.

گفتنی است پنجمین همایش برندینگ 25 و 26 مرداد سال جاری برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار