رئیس اداره پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت و درمان از اعتیاد یک میلیون و 325 هزار نفر در کشور خبر داد و گفت: مصرف سیگار و تنباکو به ترتیب سومین و پنجمین عامل اعتیادهای مرگ‌آور در ایران است.
کد خبر: ۴۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶ 16 June 2015
علیرضا نوروزی در نخستین سمینار علمی آموزشی پیشگیری از مصرف مواد با تمرکز بر رسانه در سالن اجتماعات دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: رسانه به علت انتقال مستقیم اطلاعات و تغییر باورهای اشتباه مردم می‌تواند سواد رسانه شهروندان را ارتقا بخشد و عامل مهمی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد باشد.

وی با بیان اینکه ارتقای سواد سلامتی شهروندان می‌تواند به نوع نگاه آنها به اعتیاد تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: رسانه‌ها باید در ارائه اطلاعات پیشگیرانه خود درباره مصرف مواد مخدر، عوارض آن را در افراد و جامعه بیشتر نشان دهند به طوری که آن گروه از مردم که به صورت تفریحی از مواد مخدر استفاده می‌کنند نیز با مراجعه به مراکز درمانی برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف تشویق شوند.

رئیس اداره پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت و درمان، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را نبود اطلاعات کافی در شهروندان دانست و بیان کرد: شاید کمتر کسی بداند که مصرف تریاک نه تنها میزان تری گلیسیرید و کلسترول (انواع چربی) را افزایش می‌دهد بلکه عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، ایدز، سل و انواع سرطان را نیز در پی دارد.

نوروزی با اشاره به اینکه مسمومیت‌های ناشی از متانول در کشور دردسرساز است، تاکید کرد: یک میلیون و 325 هزار نفر در کشور اعتیاد دارند و علاوه بر این مصرف سیگار و تنباکو به ترتیب سومین و پنجمین عامل اعتیادهای مرگ‌آور در ایران است.

وی احساس لذت بخشی که معتادان در ابتدای مصرف خود تجربه می‌کنند را ناشی از تاثیر مواد مخدر در مدار پاداش در مغز اعلام کرد و افزود: متاسفانه وابستگی و عدم کنترل افراد به مصرف مواد مخدر روی مدار پاداش تاثیر زیادی می‌گذارد و از همه بدتر عوارض ناشی از مصرف هروئین و شیشه در این بخش است.

کارگردان سینما و تلویزیون نیز در ادامه با بیان اینکه استفاده از تجربیات دیگران خوب است، اظهار کرد: رسانه نقش پیچیده‌ای در حوزه سلامت شهروندان دارد چرا که باید به صورت کاملا مسئولانه مردم را به نقش مهم پیشگیری قبل از درمان سوق دهد.

بیژن بیرنگ با اشاره به اینکه ساخت یک فیلم یا نوشتن خبر درباره دغدغه‌ها و آسیب‌های جامعه نمی‌تواند به راحتی انجام شود، افزود: بهتر است هدف فیلمساز یا خبرنگار از فعالیت‌هایی که در راستای آگاه‌سازی مردم است مسئولانه انجام شود در غیر این صورت اهالی رسانه و فرهنگ به جای پیشگیری افراد را به ورود به آسیب‌های اجتماعی تشویق می‌کنند که این امر رسانه را خطرناک می‌کند.

وی درک درست از قدرت و توانمندی‌های رسانه برای فعالان این عرصه را مهم دانست و تاکید کرد: استفاده از مدیریت یکپارچه در رسانه باید مورد توجه اهالی رسانه قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار