کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای الحاق بندهای موشکی به برجام گفت: طرف غربی به دنبال آن است تا با استفاده از مدل برجام، توان موشکی و دفاعی کشور را نابود کند.
کد خبر: ۴۸۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹ 03 September 2017
به  گزارش  تابناک یزد،غلامحسین دشتی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد با اشاره به موضوعات اخیر مطرح شده پیرامون موضوع برجام گفت: روند اجرایی برجام از جانب ایران طبق تعهدات ایران انجام‌شده و در هفت نوبت مورد تأکید آژانس و مقامات آمریکایی قرارگرفته است؛ اما اینکه آیا طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده است یا خیر جای تأمل دارد.

وی بابیان عدم تعهد آمریکا به قوانین و تعهدات بین‌المللی اظهار داشت: معیار آمریکا برای حضور و امضای هر پیمانی همچون پیمان‌ بزرگی آب‌وهوایی پاریس به‌رغم اینکه طرف اصلی در آلودگی محیط‌زیست آمریکاست، منافع خودخواهانه این کشور است. اگر گفته می‌شود نظام استکبار برای پیمان بستن قابل‌اعتماد نیست به دلیل حاکم بودن اصل تأمین یک‌طرفه منافع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی آمریکاست.

دشتی در ادامه خاطرنشان کرد: دوره این شیوه نگاه به جهان و یک‌جانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل به‌ویژه از سوی کشورها و ملت‌هایی که تن به پذیرش سلطه آمریکایی نمی‌دهند، سال‌هاست که به پایان رسیده و دوره سخت برای پذیرش آن توسط دولت آمریکا آغازشده است.

وی تصریح کرد: آن چیزی که در تحولات منطقه وجود دارد و باید به آن توجه داشت این است که در موضوع عراق، سوریه و یمن به‌رغم تحمیل خسارات سنگین به این کشور‌ها از سوی آمریکا مانع از اقتدار این کشور‌ها نخواهد بود؛ چراکه این کشورها دارای یک اقتدار معنوی هستند و با سلاح نمی‌توان از آن چیزی کاست.

معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار یزد برخورد با توان موشک کره شمالی به‌منظور توقف تهدیدات این کشور، جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای ایران و روسیه و توقف شتاب تقویت سیستم دفاعی ایران را نمونه‌های دیگر تلاش بی‌نتیجه آمریکا عنوان کرد و ادامه داد: استکبار امروزه به دنبال شکست در ایجاد توازن قوا در مناسبات بین حزب‌الله است که این‌ها خود نشان‌دهنده دل‌شوره آنان از موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا است.

دشتی با تأکید بر اینکه موضوع برجام و تنظیم مفاد آن دارای نقاط قوت و ضعف زیادی است که آمریکایی‌ها از حفره‌های موجود در این توافق‌نامه در حال سوءاستفاده هستند، خاطرنشان کرد: در موضوع توافق‌نامه برجام آمریکایی‌ها مدعی عدم نقض برجام هستند و مسئولین و کارشناسان ایران مدعی نقض روح و جسم برجام هستند؛ اما چگونه می‌توان آن را اثبات کرد و پس از اثبات آن چگونه دولت نقض‌کننده را می‌توان به رعایت مفاد واداشت دقیق مشخص نیست.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به تحریم جدید آمریکا و پیگیری مدل برجام در موضوع موشک‌های ایرانی، عنوان کرد: آمریکایی قلع‌وقمع توان موشکی کشور را در قالب طرح برجام جستجو می‌کنند. در حال حاضر آمریکایی‌ها در تلاش‌اند ضمن حفظ ظواهر این پیمان به‌عنوان یک مدل مناسب برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای خود زنجیره‌های اهداف مدنظر بعدی خود را نیز به‌نوبت مطرح کنند و با صبر، حوصله، فضاسازی جهانی و منطقه‌ای و حتی داخلی شرایط مناسب برای اجرای آن‌ها را نیز فراهم آورند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به حضور فرانسه در جریان برجام به‌عنوان هم‌پیمان آمریکا و در نقش پلیس بد که جریان مذاکرات را برای گرفتن امتیاز به بن‌بست می‌کشانید، یادآور شد: در حال حاضر فرانسه به‌عنوان یک عنصر تسهیلگر در این ماجرا قابل‌تعریف است و می‌تواند در پس مواضع ظاهری حمایت از کلیات برجام مقدماتی، کم‌کم کشورهای دیگر را در قالب ایجاد هجمه‌ای جهانی در آینده نقش بسیج گرا داشته و موضوع دوم و یا برجام دوم را در قالب تکمیل برجام اول به نفع آمریکا کلید بزند.

دشتی در پایان خاطرنشان کرد: واکنش رهبری و ملت در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا همچون گذشته خواهد بود و همه جریان‌های سیاسی و دولتمردان و مجلس شورای اسلامی باید هوشیارانه و با بصیرت و با تشخیص دقیق شرایط دیپلماسی کشور را برای عبور از این توطئه بزرگ و پیچیده حمایت کند؛ چراکه دولت در دفاع از منافع ملی و دفاعی کشور موردحمایت ملت و همه جریانات سیاسی قرار دارد

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار