رحیم‌پور‌ ازغدی مطرح کرد؛
عضو شورای انقلاب فرهنگی،گفت: در نوشته های وی آمده است که امام مرجع بزرگ عصر ماست و یکی از جرم های ایشان در زندان این بود که مقلد امام خمینی بود و خود به آن افتخار می کرد.
کد خبر: ۴۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷ 17 June 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور‌ ازغدی در نشست بزم اندیشه که با موضوع «نگاهی به روشن‌فکری دینی و دکتر علی شریعتی» برگزار شد، درجمع نخبگان و فعالان فرهنگی شهر مشهد، اظهار کرد: دکتر شریعتی در جریان روشن‌فکری دینی و در کنار امثال استاد مطهری شناخته می شود که تلاش کردند تا اسلام به‌عنوان محور تمدن‌سازی و نظام‌سازی معرفی و شناخته شود.

رحیم‌پور‌ ازغدی خاطرنشان کرد: اوج فعالیت دکتر شریعتی در سخت‌ترین دوران انقلاب به‌لحاظ فرهنگی و سیاسی بود؛ اما این شخصیت دانشگاهی به‌واسطه نوشته‌هایش توانست بسیاری از جوانان را به انقلاب اسلامی و مکتب امام‌خمینی(ره) ملحق کند.

وی با رد شریعتیسم و به طورکلی شخص محوری به جای مکتب محوری اذعان کرد: بی انصافی نسبت به شریعتی بسیار بوده و کلیشه‌هایی که علیه اشخاصی همچون او گفته می‌شود، بیشتر جنبه سیاسی دارد تا معرفتی.

وی در ادامه به توصیف وضعیت جامعه در دوران قبل از انقلاب پرداخت و بیان کرد: در آن دوران جوانان در برابر امواج غیر دینی خلع سلاح بودند؛ ولی آثار و نوشته‌های این شخصیت دانشگاهی به‌عنوان بار فکری جبهه انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در برابر تمام جریانات و مکاتب مادی آن دوره در حوزه معرفت‌شناسی، جامعه‌شناسی و‌... باید مکتبی معرفی می‌شد که از تمامی ارزش‌ها دفاع کند و دکتر علی شریعتی در آن دوران به بیان مفاهیمی از دین اسلام‌، همچون دین انسان‌ساز و دین و سیاست و کاردکردهای آن پرداخت.


جبهه فکری دکتر شریعتی
رحیم‌پور‌ ازغدی گفت: در آن دوران که بی‌حجابی علامت ترقی و مدرنیته بود، جبهه فکری دکتر علی شریعتی توانست بسیاری از گروه‌ها و افراد طرفدار مارکسیسم، کمونیسم و دیگر جریانات غیر‌مذهبی را مذهبی کند.

وی ادامه داد: در گذشته افراد متدین که نماز می‌خواندند و به مسائل مذهبی پایبند بودند، به‌عنوان فردی عقب‌افتاده معرفی می‌شدند؛ اما دکتر شریعتی توانست برای جوانان مسلمان منزلت را احیا کند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به قضاوت‌های نادرستی که در‌مورد دکتر علی شریعتی مطرح می‌شود، گفت: در بررسی آثار این شخصیت تاثیر‌گذار تنها نباید به ‌تک جمله ها پرداخت و باید دانست که جریان روشنفکری دهه 40 و 50 با آنچه بعنوان روشنفکری در دهه 60 و 70 ما معرفی شد دو چیز متمایز است.


دکتر شریعتی؛ در جریان روشن‌فکری دینی
عضو شورای انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش، دکتر شریعتی را در جریان روشن‌فکری دینی معرفی ‌و اظهار کرد: اکنون و دهه‌های بعد از انقلاب جریان‌هایی به‌نام نو‌اندیشی دینی مطرح شدند، ولی حرکت و دیدگاهشان مخالف با دیدگاه‌های دکتر شریعتی و شهید مطهری بود.

به‌گفته رحیم‌پور‌ازغدی تمام تلاش دکتر شریعتی برای آن بود که اسلام از حاشیه به متن بر‌گردد و به‌عنوان محور تمدن‌سازی و نظام‌سازی معرفی و شناخته شود.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: در آخرین بازداشت دکتر شریعتی، ساواک او را شاخه دانشگاهی امام‌خمینی(ره) می‌دانست و معتقد بودند که آثارش ضمن طرد نظام کمونیستی، با نظام سلطنت و ملی‌گرایی و روحانیون همراه با سلطنت منافات دارد.

وی ادامه داد: در طول تاریخ همواره اشخاصی در جهت دفاع از ارزش‌های الهی، درگیر جنبش‌های مبارزاتی علیه فساد، استبداد و توطئه‌های استعماری بوده‌اند که دکتر علی شریعتی از جمله این افراد است.


امام(ره) مرجع بزرگ عصر
رحیم‌‌پور‌ازغدی با بیان اینکه دکتر شریعتی از مقلدان امام‌خمینی(ره) بود، خاطرنشان کرد: در نوشته‌های وی آمده است که امام مرجع بزرگ عصر ماست.این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: دکتر شریعتی معتقد است که نوشته‌هایش فریادها و سخنرانی‌هایی است که علیه ملی‌گرایی، لیبرالیسم، کمونیسم و‌... نوشته شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تعابیر دکتر شریعتی نسبت به روحانیت شیعه، گفت: از نگاه وی روحانیت شیعه ذاتا انقلابی و ضد حاکمیت استکباری در جهان است.

رحیم‌پور‌ ازغدی روحانیون با‌بصیرت را نهاد تربیتی و معنوی جامعه معرفی کرد و گفت: روحانیت شیعه ثمره هزار سال جهاد و تلاش مستمر شیعی است.

وی درباره پیش‌بینی دکتر شریعتی درباره نهضت انقلاب اسلامی گفت: در نوشته‌های وی آمده است که ایران و شیعه به این شکل نمی‌ماند و خودآگاهی و بازگشت به اسلام به یک رسالت جهانی، یک بعثت جدید و جنبشی جهانی از مرحله بلوغ و تکامل رسیده که دشمن از آن می ترسد و جریان‌های نیمه‌آگاه نیز از تعقیب آن عاجز مانده‌اند.

وی ادامه داد: همه افراد از‌ جمله روشن‌فکران و آن‌هایی که ایمانشان با خودخواهی عجین شده، نمی‌توانند در برابر نهضت جدید اسلام بی‌تفاوت باشند؛ لذا نیروهای ضد هم علیه اسلام با یکدیگر متحد می‌شوند تا به اسلام آسیب وارد کنند.

 شریعتی صادق بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: دکتر شریعتی معتقد است که نوشته هایش فریادها و سخنرانی هایی است که علیه ملی گرایی، لیبرالیسم، کمونیسم و غیره نوشته شده است. و به چند نفر از علما وکالت داده بود تا هر جا از آثار وی خلاف معارف اسلامی است آن را اصلاح کنند و این نشان از صداقت او بود.

اسلام در متن نه در حاشیه

رحیم پور ازغدی، با بیان این که افرادی مانند شریعتی و مطهری و رهبر معظم انقلاب که در آن دوران فعالیت داشته تا اسلام به متن برگردد و نظام اجتماعی را بنا کند، گفت:  تمام تلاش دکتر شریعتی برای آن بود که اسلام از حاشیه به متن بر گردد و به عنوان محور تمدن سازی و نظام سازی معرفی و شناخته شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، در بخشی دیگر از سخنانش در مورد نظر ساواک در مورد شریعتی گفت: در آخرین بازداشت دکتر شریعتی، ساواک او را شاخه دانشگاهی امام خمینی(ره) می دانست و معتقد بودند که آثارش ضمن طرد نظام کمونیستی، منافات با نظام سلطنت و ملی گرایی و روحانوین همراه با سلطنت است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ همواره اشخاصی در جهت دفاع از ارزش های الهی، درگیر جنبش های مبارزاتی علیه فساد، استبداد و توطئه های استعماری بوده¬اند که دکتر علی شریعتی از جمله این افراد است.

دیدگاه علی شریعتی در خصوص روحانیت

وی در خصوص دیدگاه های مختلف در خصوص روحانیت در حوزه ها قبل از انقلاب، گفت: آخوند سیاستی یک لکه ننگ به شمار می آمد، اما همین آخوند سیاسی انقلاب را نجات داد.

رحیم پور ارغدی با بیان این که شریعتی مخالف تشیع انگلیسی بود، گفت: با فقه و روحانیتی که دین را احکام شخصی می دانستند مخالف بود و یا این که در برابر مسائل سیاسی روز ساکت بودند. با نگاه وی و امام خمینی وضعیت جهان را بر اساس آموزه های دینی باید تغییر داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تعابیر دکتر شریعتی نسبت به روحانیت شیعه، افزود: از نگاه وی، روحانیت شیعه ذاتاً انقلابی و ضد حاکمیت استکباری در جهان و ثمره هزار سال جهاد و تلاش مستمر شیعی است. روحانیون با بصیرت را نهاد تربیتی و معنوی جامعه هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار