رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: از کل میزان صادرات حدودا 2.5 میلیون دلاری تقریبا حدود 40 درصد سهم خراسان رضوی است که این سهم رو به افزایش است و تقریبا 60 درصد صادرات استان به افغانستان می‌رود.
کد خبر: ۴۸۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 05 September 2017
به گزارش تابناک : محمود سیادت با تاکید بر اینکه مشهد به عنوان قطب صنایع تبدیلی ایران و در کنار کشور افغانستان مطرح است، اظهار کرد: امیدوارم مشهد و استان بتواند در محوریت صادرات بیش از گذشته قرار گیرد.

وی در اشاره به میزان کل صادرات کشور به افغانستان و سهم خراسان رضوی از آن خاطرنشان کرد: میزان کل صادرات ما به افغانستان حدود 2.5 میلیون دلار است که سهم خراسان رضوی از این میزان حدود 40 درصد است که البته این سهم در حال افزایش است. در حال حاضر تقریبا 60 درصد از صادرات استان ما به کشور افغانستان ارسال می شود. 

سیادت تاکید کرد: افغانستان بازار مناسب و پرظرفیتی است که باید اقدامات بیشتری برای حضور درآن اعم از انتقال تکنولوژی، خدمات مشاوره ‌ای، سرمایه ‌گذاری مشترک و... صورت داد چون پیشتر در این حوزه ها کمتر کار شده است.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان در خصوص تنوع محصولاتی که به افغانستان صادر می‌شود، بیان کرد: سیب درختی، گوجه‌فرنگی، پسته، خشکبار و سایر مواد غذایی مانند مرغ و تخم ‌مرغ عمده ترین محصولاتی است که از استان ما به این کشور صادر می شود. البته افغانستان در تولید بعضی کالاها مانند کیک، کلوچه و بیسکویت و... در حال حرکت به سمت خودکفایی است.

سیادت ادامه داد: به هر حال  افغانستان کشوری با حدود 34 میلیون جمعیت است که نیازهای متعددی دارد، اما به علت ناامنی‌ها کشت و زرع و تولید در خیلی از مکان‌های آن به صرفه نیست و یا امنیت ندارد. همچنین قیمت انرژی در این کشور بالاست. افغانستان تمایل بیشتری برای تجارت با ایران دارد. به هر حال روز به روز افغان ها تمایل بیشتری برای خرید ماشین آلات به جای کالا دارند؛ ما باید از این رویکرد استقبال کنیم و به دنبال سرمایه‌ گذاری ‌های مشترک و ایجاد تکنولوژی‌ با این کشور باشیم. 

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر اینکه واردات کالا از کشور افغانستان به شدت محدود است، عنوان کرد: توانایی‌های این کشور در حوزه تولید مواد گیاهی، باغی و دامی است. با این حال ما محدودیت‌های قرنطینه‌ای داریم، اما با توجه به این موضوع، طی دو سال گذشته موفق شدیم تعرفه‌های ترجیحی را برای واردات کالاهایی مانند کنجد افغانستان به دست آوریم.

سیادت افزود: باید بیشتر تلاش کنیم تا همسایگان افغانی ما بیشتر بتوانند کالاهای مورد نیاز ما را تولید کنند تا بتوان در قالب یک فرایند درازمدت و بر اساس استراتژی برد برد به رابطه گسترده با آن ها دست پیدا کنیم؛ در غیر این صورت احتمال به خطر افتادن صادرات ما به این کشور وجود خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه در افغانستان وضعیت واردات نسبت به صادرات اصلا قابل قیاس نیست، خاطرنشان کرد: یکسری از مشکلات، مشکلات عمومی صادرات است که بیشتر منشاء آن داخلی بوده و ریشه در کشور ما دارد. از این جهت در کشور افغانستان مشکل خیلی جدی ندارد و عمده مسایل به دلیل ناامنی هایی است که در افغانستان وجود دارد. در واقع کسانی که می‌خواهند در افغانستان کار کنند باید به عنوان یک واقعیت این ناامنی ها را در افغانستان  بپذیرند و برای آن برنامه داشته باشند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به چشم انداز آینده تجارت، صادرات و واردات ایران با افغانستان گفت: این امر بستگی به کار، وقت و انرژی که می‌گذاریم، دارد. بازار افغانستان جمعیت زیادی داشته و انواع و اقسام نیازها در حوزه های مختلف در آن موجود است. در حقیقت ما باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت‌ کالای صادراتی ما ارزان تر شود و از سوی دیگر مسائل حمل و نقل، انتقال پول و... را نیز با این کشور حل کنیم به صورتی که بتوانیم در این چشم انداز قدرت رقابت با دیگر رقبای خود در افغانستان مثل چین، ترکیه و پاکستان را حفظ کنیم.

عضو کمیسیون اتاق ایران دولت با تاکید بر اینکه دولت باید اقداماتی را در جهت تسهیل فرایند تجارت با دیگر کشورها انجام دهد، تصریح کرد: در ابتدا دولت باید مسایلی مثل انتقال پول را حل کند که متاسفانه ما در این زمینه با کشور افغانستان و دیگر کشورها این مشکل را داریم. سپس باید مشکل سود بالای تسهیلات حل شود.

سیادت ادامه داد: در حال حاضر بهره‌ وری در کشور ما نرخ پایینی دارد. برای این منظور باید مشکل ورود ماشین آلات حل شود تا ابزارهای تولیدکنندگان به روز گردد. همچنین مسایل مالیاتی مانند مالیات بر ارزش افزوده در صادرات ما مزاحمت ایجاد می کند که این مسایل نیز باید حل شود. به هر حال دولت دوزادهم قول‌هایی داده که امیدواریم این مشکلات حل شود.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار