کد خبر: ۴۹۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 10 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»نشست آموزشی تئاتر پیش از آغاز رسمی نخستین جشنواره نمایش ‎‎ های خیابانی استان یزد با حضور دکتر «عطالله کوپال»، پیرامون بررسی اجمالی عناصر درام و تکنیک ‎‎ های نمایش ‎‎ نامه نویسی در تالار شرف الدین علی یزد برگزار شد.

 در این نشست آموزشی، افزون بر شماری از جوانان علاقمند به تئاتر و چند نفراز پیشکسوتان تئاتر استان، «مجید جوادیان زاده» مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و «احمد طالبی» معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد نیز حضور داشتند.

دکتر «عطاالله کوپال» تاکنون نزدیک به 30 مقاله در زمینه‏‏ های گوناگون تئاتر در مجلات گوناگون نمایشی کشور به چاپ رسانده است و موسس و مدیر کارگاه نوآوران ادبیات کشور نیز به شمار می ‎‎ رود.

وی پس از تاسیس «کارگاه نوآوران ادبیات کشور» مدیریت آن را نیز برعهده گرفته و کتاب های «سرچشمه پیدایش کمدی» و «فرهنگ جنگ افزار در شاهنامه فردوسی» از نوشته‌‎های این نویسنده و پژوهشگر کشور به شمار می ‎‎ رود.

کوپال در نشست آموزشی صبح پیرامون بررسی اجمالی عناصر درام و تکنیک های نمایشنامه نویسی به ایراد سخن پرداخت و گفت: تعریف متعارف که از دوره ارسطو رایج بوده، این است که تئاتر عبارت از خواست به اضافه مانع است.

وی در این باره افزود: این تعریف یعنی درگیری شخصی که خواسته ‎‎ ای دارد و آن خواسته با مانعی روبرو می ‎‎ شود، سپس آن شخص وادار می ‎‎ شود تا برای رسیدن به خواسته ‎‎ اش با آن مانع مبارزه کند.

این پژوهشگر تئاتر کشور در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون عنصر «کشمکش» در درام، گفت: موفق ‎‎ ترین کسانی که در ایران توانسته‌‌اند در آثار خود کشمکش بسازند، دو نفر شامل فردوسی در شاهنامه و نظامی گنجه ‎‎ ای در خمسه نظامی هستند.

عطاالله کوپال در پایان سخنان خود در نشست آموزشی نوبت صبح، برخی از شگردهای ایجاد «تعلیق» در درام ‎‎ نویسی را توضیح داد.

گفتنی است، دومین بخش این نشست آموزشی که درباره بازیگری خلاق و کارگردانی بود، نوبت عصر در تالار شرف الین علی یزد برگزار شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار