همزمان با ايام سوگواري و افزایش میزان نذورات
همزمان با ايام سوگواري امام حسين (ع) افراد متفاوتي با داشتن نيات مختلف اقدام به ارائه نذري در ميان مردم در بسياري از نقاط شهر مي كنند. فارغ از اين حركت انسان دوستانه نياز است كه افراد خير به نكات هر چند ريز ولي موثر در سلامت مردم و محيط اطراف توجه جدي داشته باشند.
کد خبر: ۴۹۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 17 September 2017

به گزارش تابناک رضوی؛ همزمان با ايام سوگواري امام حسين (ع) افراد متفاوتي با داشتن نيات مختلف اقدام به ارائه نذري در ميان مردم در بسياري از نقاط شهر مي كنند. فارغ از اين حركت انسان دوستانه نياز است كه افراد خير به نكات هر چند ريز ولي موثر در سلامت مردم و محيط اطراف توجه جدي داشته باشند.

 استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی براي ارائه نذور خطرات جدی برای سلامت دارد و متاسفانه در سال های اخیر به عنوان یک فرهنگ غالب نادرست در مراسمات مذهبي جهت دادن نذورات رواج یافته است. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی حاوی مواد زیانبار شیمیایی است که به محض مجاورت با مواد غذایی به ویژه غذاهای داغ مونومرهای موجود در آن آزاد شده و وارد محتویات ظرف می شود و ریختن انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ مانند چای،شیر و آش در آنها مضر است. 

ریختن غذای گرم در داخل ظروف یکبار مصرف پلاستیکی علاوه بر اینکه منجر به بروز انواع بیماری ها از جمله سرطان در افراد می شود، تولید انبوه زباله و بروز مشکلات زیست محیطی را نیز به دنبال خواهد داشت. تعدادی از شهروندان پس از استفاده نذورات، با رها کردن ظروف یک بار مصرف در سطح شهر باعث آلودگی محیط می شوند. ورود این زباله ها در جوی آب و نهرهای داخل شهر ضمن ایجاد آب گرفتگی موجب مسدود شدن کانال های فاضلاب نیز می شود؛ لذا باید از ریختن ظروف پلاستیکی یک بار مصرف برای حفظ محیط زیست و نظافت مناطق خودداری شود. 

همه مي دانيم كه بايد نسبت به جمع آوري زباله هاي ايجاد شده از نذري ها اقدام مناسب انجام داد و بايد از ظروفي كه صدمه اي به طبيعت وارد نكند، استفاده كرد و تدابير لازم در اين باره صورت مي گيرد. اما این کار سبب تحمیل هزينه هاي مستقيم شامل هزينه پرسنلي كه شهرداري به پاكبان براي جمع آوري زباله اي اطراف ايستگاه ها صلواتي مي دهد كه از جيب مردم مي رود و هزينه غير مستقيم اين امر كه مسئله بهداشتي استفاده از ظروف پلاستيكي است و براي سلامت جامعه خطر دارد.

ظروف پلاستيكي كه عمدتا در ايستگاه هاي صلواتي و يا توسط كساني كه نذري مي دهند مورد استفاده قرار مي گيرد،  صدماتي را به افراد وارد مي كند. اين ظروف براي دماي 0 تا 4 درجه سانتي گراد مناسب است و در دماي بالا موادي آزاد مي كنند كه سبب افزايش سرطان گوارشي خواهد شد.
استفاده از ظروف يكبار مصرف در سال هاي اخير افزايش يافته است. ايستگاههاي صلواتي و منازلي كه نذور را پخش مي كنند از اين ظروف براي مواد غذايي داغ استفاده مي كنند
 جايگزين مناسب ليوان هاي پلاستيكي يكبار مصرف در درجه اول ظروف گياهي است، پيشنهاد بعدي استفاده از ليوان هاي شيشه اي است. اما  افراد براي تهيه اين دو ظرف مشكلاتي را دارند. ظروف گياهي هزينه اي دو تا سه برابر ليوان هاي پلاستيكي داشته و ليوان هاي شيشه اي مشكل دسترسي به شير آب براي شستشو را دارد.

از این رو برخي از هيات ها سعي كردند تا با كشيدن شلنگي از مسجد و يا منزلي اين مشكل را برطرف كنند؛ اما مشكل ديگري كه ليوان هاي يكبار مصرف دارند بحث ريخت و پاشي است كه مردم پس از مصرف انجام مي دهند كه شهرداري بايد هزينه جمع آوري آن را تقبل كند و به ازاي هر ايستگاه صلواتي هزينه رفت و روب نيز اضافه مي شود. اين هزينه نيز به طور غير مستقيم از جيب شهروندان صرف شده و باعث مي شود ساعات زيادي شهر سيماي خوبي نداشته باشد.

ظروف كاغذي نيز متداول است كه آن هم زيان هاي خاص خود را دارد. لايه داخلي ظروف كاغذي نيز پلاستيكي است. از نظر بهداشتي استفاده از اين ظروف فرقي ندارد ولي نسبت حجم پلاستيك به كار برده شده از نظر محيط زيستي آسيب كمي را در برخواهد داشت.

حركت هاي خوبي در برخي شهرها مانند قزوين و رشت صورت گرفته است كه ظروف را جمع آوري مي كنند. چندين سال است كه در مشهد نيز اين امر صورت مي گيرد ولي نفس عمل ريختن زباله مذموم است.
سال هاي جاري در شبكه هاي اجتماعي حركت هاي خوبي صورت گرفته است و به مردم براي جلوگيري از توليد زباله نكاتي عنوان مي شد كه خوشبختانه امسال شاهد ريختن زباله كمتري در سطح معابر بوده ايم. همچنين در ايستگاههاي صلواتي سطل هاي زباله اي نيز تعبيه می شود.

رويه درست اين است كه مديريت به جاي برخورد به سوي تصحيح سياست ها پيش برود. برخورد با ايستگاههاي صلواتي در حوزه محيط زيست نمي باشد و كسي كه متولي صدور مجوز است بايد بر اين امر نظارت كند.
از این رو پیشنهاد می شود مجوز ايستگاههاي صلواتي را به صورت كوتاه مدت صادر كرده و شروط زيست محيطي براي آن قائل باشيم و مجوز به شروط داده شود. اما فراموش نکنیم هنگامي كه مي خواهيم كار خيري انجام دهيم بايد تبعات آن را براي مردم كم كنيم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار