مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از کشف و مشاهده یک گونه نادر آبزی در شهرستان گناباد خبر داد.
کد خبر: ۴۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵ 18 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، حمید صالحی اظهار کرد: این گونه نادر آبزی توسط یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ایرانشهر در تعامل با اداره حفاظت محیط زیست گناباد مشاهده شده و مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

وی افزود: بنا بر نظر محققان این گونه آبزی یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های زیستی متعلق به دوران دایناسورها است و پیش از این در سال‌های 1390 و 1391 در آذربایجان و سواحل چابهار نیز مشاهده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: بر اساس تحقیقات دانیال اژدری رئیس مرکز تحقیقات شیلات چابهار، این آبزی یک گونه میگوی با قدمت زیستی 100 تا 200 میلیون سال است و به دلیل شباهت ظاهری به نوزاد قورباغه به «بچه وزغی» معروف بوده و دارای ویژگی‌های زیستی منحصر به فرد و قابل توجهی است.

وی ادامه داد: این گونه توانایی زیادی در رشد و تولید مثل دارد به طوری که در یک دوره زیست دو تا سه هفته‌ای به بلوغ و تولید مثل می‌رسد و می‌تواند تخم‌هایی با قابلیت مقاومت در برابر خشکسالی تا دوره 20 ساله را تولید کند که پس از بارندگی و آبگیری مجدد آبگیرها و برکه‌ها تبدیل به موجود زنده می‌شوند و همین چرخه زیستی را طی می‌کنند.

صالحی گفت: این آبزی یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های زیستی متعلق به دوره دایناسورها است و با روئیت میگوی بچه وزغی کشورمان می‌تواند در حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه آبزی با ارزش در دنیا نقش ویژه‌ای ایفا کند.

وی افزود: میگوی بچه وزغی یک تا پنج سانتی متر طول دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: سال 92 نیز در جریان تحقیقات میدانی در آبگیرها و برکه‌های ایجاد شده از آب باران و گزارشات مردمی این گونه برای نخستین‌بار در آبگیرهای دشت بیدخت و کاخک مشاهده شد اما مورد شناسایی به عنوان گونه کمیاب قرار نگرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار