رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: بیش از 700 نسخه از تألیفات شیخ مفید با موضوع فقه، اصول فقه، حدیث و کلام شامل کتب خطی، چاپ سنگی و کتب چاپی در کتابخانه مرکزی آستان قدس موجود است.
کد خبر: ۴۹۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹ 18 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، سیدمحمدرضا فاضل‌هاشمی اظهار کرد: بیش از 700 نسخه از تألیفات شیخ مفید با موضوع فقه، اصول فقه، حدیث و کلام شامل کتب خطی، چاپ سنگی، کتب چاپی، نسخه‌های عکسی، میکروفیلم و پایان‌نامه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که در این میان حدود 300 نسخه خطی و چاپ سنگی وجود دارد که برخی به واسطه قدمت، تاریخ کتابت و یا حاشیه‌نویسی برخی بزرگان بر آنها بسیار نفیس هستند.

وی افزود: از جمله آثار این عالم و مرجع بزرگ شیعه در گنجینه نسخه‌های خطی آستان قدس رضوی، «خصائص و مفاخر» در اخبار و احادیث شیعه است که به خط نسخ 27 سطری در سال 898 قمری کتابت شده و دیگری «مسائل العویص» به کتابت سال 961 قمری در فقه بوده که توسط علامه حائری وقف آستان قدس رضوی شده است.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی یکی دیگر از تألیفات مهم شیخ را در اخبار، «مسار الشیعه» دانست که حاوی مختصری از حالات ائمه اطهار (ع) و مخالفان ایشان بوده است.

وی اظهار کرد: نسخه‌های متعددی از این اثر در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.

فاضل‌هاشمی به معرفی چند نسخه نفیس دیگر از شیخ مفید در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: کتاب «ذبایح اهل کتاب» در فقه به کتابت سال 1089، «المقنعه» در فقه و کلام کتابت 955 ق و «الارشاد» تحریر ربیع الثانی 1032 ق، سه اثر نفیس دیگر در این مجموعه است.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، با بیان اینکه از اثر معروف شیخ مفید با نام «الارشاد فی معرفه حجج‌ الله علی العباد»، نسخه‌های متعددی در گنجینه کتب خطی موجود است، خاطرنشان کرد: این اثر نخستین و دقیق‌ترین تألیف وی در شرح حال ائمۀ اطهار (ع) است که نسخه‌ای به کتابت قرن 11 و 12 و دو نسخه ارزشمند از ترجمه فارسی این اثر با نام «تحفه سلیمانی» یکی به کتابت سال 1127 و دیگری با چاپ سنگی متعدد به سال 1303 ه.ق، از دیگر نسخه‌های این گنجینه است.

«محمد بن محمد بن نعمان» مشهور به شیخ مفید از بزرگ‌ترین علمای شیعه دوازده امامی در نیمه دوم قرن 4 ق. و اوایل قرن 5 ق. و از احیاکنندگان بزرگ علوم اسلامی و مروجان سخت‌کوش فرهنگ شیعی و از نشردهندگان فقه امامیه بوده که بالغ بر 200 عنوان کتاب در فقه، اصول، حدیث و کلام تألیف کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار