معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی خبر داد
معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: نرخ سالمندی در خراسان رضوی ۸ درصد، در کشور ۹ و در جهان ۱۲ درصد است.
کد خبر: ۵۰۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 26 September 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ مسعود فیروزی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به جوان‌ترین و مسن‌ترین استان‌های کشور اظهار کرد: نرخ سالمندی سیستان و بلوچستان زیر چهار درصد که جوان‌ترین استان و گیلان نرخ سالمندی‌اش ۱۱.۵ درصد است که مسن‌ترین استان کشور محسوب می‌شود. 

وی سن سالمندی در جهان و ایران را ۶۰ سال به بالا عنوان کرد و افزود: نرخ سالمندی در خراسان رضوی ۸ درصد، در کشور ۹ تا ۹.۵ و در جهان بین ۱۱.۵ تا ۱۲ درصد است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰.۹ درصد جمعیت در ایران سالمند هستند. 

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از وجود ۵۶۰ هزار سالمند در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد هزار و ۶۰۰ نفر در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند که ۸۰۰ نفرشان مجهول الهویه هستند. 

وی با اشاره به اینکه ۹۷ هزار و ۲۹۸ پرونده فعال درحوزه معلولیت خراسان رضوی وجود دارد ابراز کرد: ۷۰ درصد از معلولان آقا و مابقی خانم هستند، ۴۳ معلول جسمی حرکتی، ۳۱ هزار معلول ذهنی، ۱۱ هزار معلول بینایی، ۱۴ هزار معلول شنوایی، هزار و ۳۰۰ نفر معلول صوتی و گفتاری و ۶ هزار و ۷۰۰ معلول دارای اختلالات مزمن روانی در استان هستند. 

فیروزی ادامه داد: از لحاظ شدت معلولیت ۱۵ هزار نفر معلولیت خفیف، ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر معلولیت متوسط، ۴۰ هزار نفر معلولیت شدید و ۱۵ هزار نفر معلولیت خیلی شدید دارند. 

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد معلولان‌ با معلولیت زاده شده‌اند تصریح کرد: حدود ۶۵ هزار نفر  به صورت مادرزادی، ۱۳ هزار نفر در اثر بیماری، ۶ هزار و ۲۰۰ نفر در اثر سانحه و حوادث دچار معلولیت شده‌اند. 

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۱۹ هزار مورد از معلولیت‌ها خراسان رضوی به صورت دقیق مشخص نیست ادامه داد:  ۳۰۰ مورد از معلولیت‌ها مربوط به عوارض زایمان و سه هزار مربوط به مشکلات ژنتیکی بوده است و ازدواج فامیلی و ژنتیک یکی از مهمترین عوامل ایجاد معلولیت هستند. 

وی در خصوص اشتغال معلولان تاکید کرد: اشتغال مسئله مبتلابه کل جامعه است. ما متولی شغل برای معلولان نیستیم اما با توجه به محدودیت‌های که برای آن‌ها ایجاد شده وظیفه تسهیل اشتغال را به عهده داریم، از این‌رو تعدادی مراکز حرفه‌آموزی راه‌اندازی کرده‌ایم همچنین وام‌های بدون بهره تا سقف ۲۰ میلیون تومان به معلولان ارائه می‌دهیم. 

فیروزی با اشاره به مخالفت شورای شهر با هبه اتوبوس به مجتمع آموزشی توان یابان گفت: وظیفه شهرداری در حوزه توانمندسازی معلولان بسیار بیشتر از کمک به یک سازمان مردم نهاد  است که امیدواریم مدیریت جدید شهرداری به این موضوع بپردازد. 

وی افزود: بر اساس بررسی‌های گروه مناسب‌سازی با همکاری یکی از سازمان‌های مردم نهاد معلولین به این نتیجه رسیده‌اند که حدود ۹۰ درصد اماکن مذهبی و اماکن تفریحی، هنری، فرهنگی همچون سینما، پارک، کتابخانه مشهد قابل استفاده برای معلولان نیست در حالی که معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند. 

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص سامانه اعزام مترجم ناشنوایان که در سال ۹۵ راه اندازی شد اظهار کرد: تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ نفر اعزام مترجم داشته‌ایم. ۱۸ مترجم در سراسر استان با این سامانه همکاری می کنند. 

وی افزود: ناشنوایان در هر زمان و به هر علتی نیاز به مترجم داشته باشند می‌توانند به سامانه پیامک  بزنند تا مترجم برای آنان اعزام شود و  هزینه حق الزحمه مترجمان را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند.
منبع؛ مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار