به نقل از مقامات سابق وکارشناسان سیاسی آمریکایی همه پرسی جدایی کردستان عراق ضربه ای به آمریکا بود وبه ضرر واشنگتن تمام خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ 27 September 2017
به گزارش تابناک : مقامات سابق سیاسی و کارشناسان سیاسی آمریکا بر این باورند که همه پرسی برگزار شده در کردستان عراق ضربه ای به واشنگتن است که میلیاردها دلار، طی سالهای گذشته در عراق هزینه نمود وهزاران نظامی کشته داد.
این کارشناسان افزودند: اقدامات دیپلماتیک آمریکا برای متقاعد کردن رهبران کرد -که از نزدیکترین همپیمانان واشنگتن در خاورمیانه هستند- به لغو همه پرسی، با شکست مواجه شد که این امر دلیل دیگری بر کاهش قدرت امریکا در منطقه است. 
جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در عراق و تحلیلگر انستیتو سیاست های خاور نزدیک واشنگتن بیان داشت: این یک شکست مفتضحانه است؛ دیگر نمی توانیم بگوییم آمریکا تنها قدرتی است که می تواند عراق را متحد نگه دارد.
مسؤولان سابق و کارشناسان سیاسی آمریکا می گویند : این وضعیت، باعث می شود آمریکا نتواند خلاء ناشی از شکست داعش را پر کند ونهادهای مسلح عراقی نزدیک به ایران بتوانند این جای خالی را پر کنند.
به نوشته رویترز، همه پرسی همچنین بستر درگیری های بیشتر در منطقه را فراهم واقدامات واشنگتن در مبارزه با بقایای گروه داعش و دیگر گروه های مشابه با شکست رو به رو می کند. 
یک مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: آمریکا با خطری بزرگ رو به روست؛ در گیری بر سر شهر کرکوک غنی از منابع نفتی و دیگر مناطقی که کردها بر آن سیطره دارند. امکان برخورد نیروهای پیشمرگه کرد، که آمریکا آنها را آموزش داده است با نیروهای عراقی وجود دارد وچنین درگیری هایی امید دولت واشنگتن برای مذاکره بین بغداد واربیل وجلوگیری از استقلال کردستان عراق را بر باد خواهد داد.
رابرت فورد، دیپلمات بازنشسته آمریکایی که به عنوان معاون سفیر آمریکا در عراق خدمت کرده است و در حال حاضر در انستیتو خاورمیانه فعالیت دارد گفت: اقدام کردها در برگزاری همه پرسی نشان می دهد که اعتبار آمریکا بسیار کمتر از قبل شده است.
رویترز نوشت: به گفته کارشناسان، پیشنهاد واشنگتن برای جلوگیری از همه پرسی به دلایلی ناکام بود، از جمله اینکه مسعود بارزانی رهبر کردستان عراق، تشکیل یک دولت مستقل کردی را به عنوان میراث خود تلقی می کند. 
بر اساس این گزارش، پیتر گالبرایت، دیپلمات سابق آمریکا که با رهبران کرد در ارتباط است نیز، گفت که دولت دونالد ترامپ به اشتباه تصور می کرد که بارزانی قادر نیست واکنش تند آمریکا را - که 10 روز قبل از برگزاری همه پرسی خواستار لغو آن شده بود- تحمل کند.
گالبرایت افزود: از نظر من این احمقانه ترین اقدام دیپلماتیکی بود که تاکنون دیده ام.
با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قوانین بین المللی، همه پرسی جدایی کردستان عراق روز دوشنبه سوم مهر 96 در مناطقی از شمال عراق ( استان های اربیل، سلیمانیه ،دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین) برگزار شد. 






منبع : رویترز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار